Mitt barn går inte upp i vikt
Vår son fick gradvis ökande magont under ett antal veckor, runt naveln eller diffust. Kunde inte sova, blev apatisk och ville inte gå i skolan, det enda VC sa var att ge Alvedon.
Sen började plötsliga smärtattacker. Efter 3-4 varv påö akuten där de bara lämde på magen för att utesluta blindtramen coh sickade hem oss igen så satte jag mig på barnalkuyten coh vägrade gå därifråpni förrän ahn blev ordentligt undersökt.
Han hade en sällsynt cysta i urinvägarna (sv: urakus-cysta eng: urachal cyst). Den beror på att vävnad i urinvägarna som skulle tillbakabildats under fosterstadiet inte gjorde det, utan ligger kvar. Många kan leva hela livet utan att veta om den extra snutt som sitter där, men i samband med virus kan den inflammeras som en icke akut blindtarm om man har otur, och då får man de symptomen.
Behandlingen är också samma som icke akut blindtarm- man får dubbla antibiotika och sen när inflammationen lagt sig opereras den störande biten bort.
Diagnosen är 1/100 000 så vi hade tur som fick en väldigt erfaren läkare som såg detta på ultraljud. Barnläkarna som dittills trott på förstoppning (!!) fick läsa i böcker och ringa universitetsjukhus för att komma på vad de skulle göra, men det slutade alltså med en operation där vävnaden togs bort.
Jag påstår inte att det är samma ditt barn har, men det kan vara värt att veta både att det förekommer sådana avvikelser hos barn, och att de inte behöver vara farliga även om de gör ont.