• Anonym (Osäker)

Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:

Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 

(Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)

Boende (hyra, el, försäkring, internet)

8000:-

Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)

2100:-

Mat för vuxen + 2 barn på halvtid

5300:-

Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)

200:-

Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)

1900:-

Telefoni (mobil för mig + 1 barn)

400:-

Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)

1200:-

Lån (CSN + privatlån)

3200:-

Sparande

3000:-

Totalt: 25 400 :-

Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 

Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.

• Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?
  • Anonym (Linda)

När man blir ensamstående brukar den första lärdomen bli att man måste lära sig prioritera.  När det endast finns en enda inkomst som.ska täcka allt får man omprioiritera såna val som nöjrsresor till farmor, AW med kollegor, shopping för nöjes skull och sånt där man annars tagit för givet som en hel familj med två inkomster. Då.får man prioritera och tänka om .  Nu får du själv ta smällen med VAB och då finns det inte utrymme för vardagslyx i samma utsträckning och då måste du välja. Får du en veckas VAB får du kanske inse att det varken blir sparande eller nöjesshopping den månaden utan istället täcka upp för lägre lön. 

• Anonym (Linda)

När man blir ensamstående brukar den första lärdomen bli att man måste lära sig prioritera.  När det endast finns en enda inkomst som.ska täcka allt får man omprioiritera såna val som nöjrsresor till farmor, AW med kollegor, shopping för nöjes skull och sånt där man annars tagit för givet som en hel familj med två inkomster. Då.får man prioritera och tänka om .  Nu får du själv ta smällen med VAB och då finns det inte utrymme för vardagslyx i samma utsträckning och då måste du välja. Får du en veckas VAB får du kanske inse att det varken blir sparande eller nöjesshopping den månaden utan istället täcka upp för lägre lön. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-11 22:25:05 följande:
    Kommer inte separera om jag och mina barn inte kommer ha det bra. Så illa är det inte i relationen, då accepterar jag att leva mer som vänner om jag och barnen själva inte kan ha det bra ekonomiskt.
    Aha är det så du tänker. Ja, stanna då tycker jag.
  • Tow2Mater

Vilken billig bil.

Har du gratis parkering? och räknat med ev service eller reparationer?

• Tow2Mater
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-11 22:19:45 följande:

Jag tjänar 36 000 brutto så har för bra inkomst för bostadsbidrag. 

Sparandet ska användas till oförutsedda utgifter som service på bilen, extra dyr el, läger för barnen osv. 

Det som blir kvar ska gå till övriga saker man behöver/vill köpa i månaden såsom smink, hårprodukter, extra bensin för att kunna åka och hälsa på släkten, aktiviteter med kompisar osv.

ok, ser du har service där. Men det är inte oförutsett, den måste ju servas. Reparation kan vara oförutsett dock.
  • Anonym (3 barns mamma)

Jag blev lämnad för 2 år sedan. Jag har valt att spara endast 500/ månad. Dessutom har jag tagit av sparpengar för att kunna åka på semester med barnen. Men då har jag en ganska bra buffert sedan tidigare. 

Min äldst går ut gymnasiet nu så jag räknar med att inte behöva försörja honom längre ( förutom husrum) mat tänker jag att han kan börja bidra lite med. Men fortfarande 2 yngre barn så jag räknar med att gå lite back några år till. 

Jag tänker att det får vara så under en period nu. Under hela mitt liv tidigare har jag sparat som du runt 3000 i månaden och tror jag kommer kunna göra det igen om några år. 

• Anonym (Mannen)

2100 kr per månad för en bil är inte realistiskt. Du behöver räkna in all service och reparationer. Service kostar kanske 500 kr i månaden sett över tid. Reparationer minst lika mycket.

Men kan du göra detta själv blir det billigare. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-11 22:25:05 följande:
    Kommer inte separera om jag och mina barn inte kommer ha det bra. Så illa är det inte i relationen, då accepterar jag att leva mer som vänner om jag och barnen själva inte kan ha det bra ekonomiskt.
    Men går din man med på det? Annars låter det väldigt oärligt att stanna kvar. 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-11 23:32:35 följande:

2100 kr per månad för en bil är inte realistiskt. Du behöver räkna in all service och reparationer. Service kostar kanske 500 kr i månaden sett över tid. Reparationer minst lika mycket.

Men kan du göra detta själv blir det billigare. 

Skulle bo centralt nära barnens förskola/skola och jobb + jobbar hemifrån så bensinen som ?måste? användas landa inte på mer än 800/mån. Sen lån på 800, besiktning 42, däckhotell 150, skatt 38, försäkring 300 = 2130 kronor. Borde såklart budgetera även för service men eftersom jag och min sambo har en bra relation tänker jag att jag kommer fortsätta få hjälp med det då han är duktig på det. Reparationer vet man ju inte vad de kan landa på så tänker att där får sparpengar + eventuellt från överskottet per månad gå in. 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-11 23:35:14 följande:
    Men går din man med på det? Annars låter det väldigt oärligt att stanna kvar. 
    Ja han tycker nog allting är bra, har inte klagat iaf. Jag vill vara förberedd på hur ett liv som ensamstående skulle gå ihop innan jag tar diskussionen.
Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?