Inlägg från: Anonym (Brak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brak)

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (Solen skiner) skrev 2024-04-14 09:25:52 följande:

Alla invandrare är inte från Mellanöstern! 

Hur kan man ens börja ett resonemang på det sättet? Ointelligent och oinformerat. 

Sverige är inte nödvändigtvis bäst på allt.

Feminismen är till för vita kvinnor i medel- och överklass. De utgör inte majoriteten av kvinnor på jorden  

Varför behöver du använda personangrepp när du diskuterar? Det om något visar att man har dålig distans och brist på ord.

Jag har inte påstått att Sverige är bäst på allt.

Jag har inte påstått att feminismen utgör en majoritet hos kvinnorna på jorden, eller männen heller. Det finns även män som är feminister. Det verkar som att antalet uttalade feminister tvärtom sjunker i antal. Jag är bara nyfiken på fenomenet jag tar upp i tråden.

Jag vet även att inte alla invandrare är från mellanöstern. Jag påvisar bara skillnaden mellan det svenska samhället och det i mellanöstern nät det kommer till kvinnans situation. Men jämförelsen går även att göra med somaliska kvinnor.
  • Anonym (Brak)
    Marmite Devil skrev 2024-04-14 11:53:36 följande:
    Då är din slutledningsförmåga kass. 
    Förklara gärna vad det är som är en lögn?
  • Anonym (Brak)
    Anonym (U) skrev 2024-04-14 12:59:58 följande:
    Tramsa inte. Det vet du redan.
    Nä, det vet jag inte. Om det är så självklart så kan du väl förklara? Ska det vara så svårt?

Det är tydligen många som förstår vad jag menar och diskuterar ämnet utifrån min trådstart. Dessutom har tråden hyfsat med ?tummen upp?.

Det kan ju inte bara vara lögner och påhitt, det ligger något i det som diskuteras.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-14 13:13:59 följande:
    Ja, det blir ju bara fånigt att folk klyver hår och tramsar. Jag förstår vad du menar i alla fall. Det är bisarrt att samma personer som säger sig kämpa för kvinnors frihet att t.ex. ha olika sexpartners, har verkat för att släppa in en stor och växande folkgrupp som anser att kvinnor som har sex utanför äktenskap är orena, förstör sin klans heder och får dödas... samt att en flickas yttre könsdelar ska skäras bort, slidan sys ihop o.s.v. för att rent fysiskt stoppa henne från att ha sex före bröllopsnatten. Det går helt enkelt inte ihop. 
    Du förklarade dilemmat som jag försökte ta upp på ett bättre sätt än vad jag gjort i trådstarten. Haha!
  • Anonym (Brak)
    Anonym (U) skrev 2024-04-14 13:48:21 följande:
    Jo. det vet du. Vill du diskutera ett ämne seriöst, så kom inte med påhitt och lögn redan i trådstarten.
    Du verkar ju ha enormt svårt att peka på dessa sk lögner själv, så vi pausar vidare diskussion tills du hittar dom där självklara lögnerna.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (.) skrev 2024-04-14 14:36:54 följande:
    Stämmer. I min kommun vill kommunledningen inte prata specifikt om hederskultur utan om "mäns våld mot kvinnor".

Detta för att vara deras nya kärnväljare tillags, enligt mig.

Problemet är tydligen män även om en viss sorts män är extremt övererepresenterade när det handlar om vissa brott.
    Politiskt inkorrekt: Hederskultur
    Politiskt korrekt: Mäns våld mot kvinnor
  • Anonym (Brak)

Fenomenet upprepar sig i tråden. Det finns folk som vill prata semantik och fastnar sedan i det. Jag tror att alla som pratar i dessa termer är tillräckligt intelligenta att dom förstår precis vad jag menar, men väljer att rikta fokus åt det håll dom själva önskar av egenintresse.

Hederskultur har ett samband med vissa kulturer som invandrat till Sverige och påverkat vårat samhälle negativt.

Om man vill lägga fokus på att några SD-politiker också har gjort fel gällande kvinnofrågor, så är man endast ute efter att flytta fokus. Precis som många politiker.

Hederskultur och dess avskyvärda konsekvenser trollar man istället till mäns våld mot kvinnor. Man slutar kalla en spade för en spade.

• Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 18:18:38 följande:
    Flytta fokus gällande "mäns våld mot kvinnor" genom att enbart hävda att det är ett importerat problem, betraktas på samma sätt som att det är bara vi svenska män som får bruka våld mot våra Kvinnor (som jag faktiskt läst vissa rasister hävda) 

Har också sett vissa främlingsfientliga köra med retoriken att om vi skickar ut alla invandrare så upphör problem med våld mot kvinnor eller allehanda saker. Dvs rasisterna använder det som ett argument för deras egen agenda. Kvinnor är ju inte korkade, dom fattar ju att retoriken manar till att gömma våldet svenska män utsätter kvinnor för. Kvinnor fattar ju att våldet inte upphör per automatik då, speciellt inte med tanke på att rasister i många fall är misogyna också. 
    Det är 2 olika problem. Det finns många svenska män som beter sig som svin och slår sina flickvänner.

Men nu pratar jag hederskultur. Kommer hederskultur mest från svenska män, eller mest från personer som invandrat till Sverige?
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 18:18:38 följande:
    Flytta fokus gällande "mäns våld mot kvinnor" genom att enbart hävda att det är ett importerat problem,

Mäns våld mot kvinnor är inte enbart ett importerat problem, men hederskultur är det definitivt.

betraktas på samma sätt som att det är bara vi svenska män som får bruka våld mot våra Kvinnor (som jag faktiskt läst vissa rasister hävda) 

Det måste vara ett fåtal stackare som anser att dom får slå svenska kvinnor för att dom själva är svenskar.

Har också sett vissa främlingsfientliga köra med retoriken att om vi skickar ut alla invandrare så upphör problem med våld mot kvinnor eller allehanda saker. Dvs rasisterna använder det som ett argument för deras egen agenda.

Åter igen så pratar du om en väldigt liten grupp män som du verkar tro representera män rent allmänt? Det är oerhört korkat att tro det.

Kvinnor är ju inte korkade

Nä, kvinnor är inte korkade.

dom fattar ju att retoriken manar till att gömma våldet svenska män utsätter kvinnor för.

Det är ingen som vill gömma svenska mäns våld mot kvinnor, men svenska män sysslar sällan med hedersrelaterat våld i sina släkter
    Kvinnor fattar ju att våldet inte upphör per automatik då,

Det förstår alla.

speciellt inte med tanke på att rasister i många fall är misogyna också. 

Jag vet inte om rasister ofta är misogyna. Både att vara rasist och misogyn är en subjektiv bedömning. Jag anser tex inte att jag varken är rasist eller misogyn.
    Ditt inlägg är så misstolkat att jag var tvungen att bryta sönder det och svara på alla konstiga påståenden.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 18:49:36 följande:
    Jag tycker det är du som kommer med konstiga påståenden. Du betraktar allt väldigt svart-vitt. Har du förstått att din antagna missuppfattning om vad feminister tycker och tänker är felaktigt?
    Det står dig fritt att tycka. Men det verkar som att dom flesta i tråden förstår vad jag menar.

När man diskuterar olika fenomen behöver man generalisera. Om man hela tiden ska utgå från att det inte gäller alla och att det finns andra definitioner, tolkningar, åsikter, undantag osv så kommer man aldrig fram till själva diskussionen.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 18:52:07 följande:
    F ö så anser jag att det skulle vara mer on brand om sd hade gått ut med att vi tänker ändra på lagstiftningen, människor ska tillåtas bli kladdade på utan att det är olagligt. Det värsta väljare egentligen vet är politiker som ljuger. Tror att det skulle öka sd:s populism ärligt talat.
    Du verkar mest vara ute efter SD:s skalp. Det verkar inte som att du vill diskutera det jag avsett i tråden. Nu är inte jag SD:are, men jag har svårt att tro att SD skulle vilja ha en lag på att man fritt får kladda på kvinnor.

Vart får du dina ideer från? Tror du själv på detta?
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 19:11:06 följande:
    du håller med mig i princip om allt jag skriver, ändå så uppfattar du mig som en opponent där du ställer dig på andra sidan. Jag skulle önska att andra inte såg världen så polariserande.
    Jag är inte så svart-vit, men anledningen att du uppfattar att jag ser mig som en opponent är att du inte verkar ha något intresse av att diskutera det jag tagit upp i tråden. Du tar hela tiden upp andra saker.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 19:15:03 följande:
    Den självutnämnda sd-kvinnan ansåg att kladdandet skulle mörkas för att inte svärta ner sd:s rykte. (Inte att kladdande inte skulle tolereras) 
    Jag har ingenting emot sd, gillar inga politiker eller andra som uppvisar ett ansikte publikt och ett annat internt. Det är alltid det interna som är styrande, och då borde de vara ärliga med det. Tror att det finns mycket att vinna för sd på det.
    Starta gärna en egen tråd om hur SD hanterar sina interna problem. Jag kan komma dit och kommentera, men troligtvis håller jag med dig i att det är fel.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 19:25:57 följande:
    Jag ställer väl min fråga återigen då, du har inte besvarat den än? baserat på din antagna trådstart. Vet inte varför du inte låtsas om den?

Har du förstått vid det här laget att feminister är mot misogyna åsikter som många rasister delar, och att det då är därför du gjort en missuppfattning att feminister är för hederskultur?
    Nej! Det är inte därför. Jag gör det antagandet eftersom feminister generellt sett lägger ner mer energi på den vita mannens skämt om tex kvinnor eller fel ordval, istället för att lägga ner mest energi på ett fenomen som hedersmord, könsstympning, kidnappningar och bortgifte av barn etc.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 20:42:17 följande:

Nu fortsätter du bara med dina antaganden om feminister. Eller du kanske ska länka till någon form av bevis över att feminister generellt gillar könsstympning och bortgifta barn?

Eller tror du på riktigt att misogyna skämt från "den vite mannen" leder till att feminister gillar hederskultur per automatik? Alla dina antaganden är snurriga och verkar inte ha någon form av koppling, 

Det handlar om vad feminister som arbetar för kvinnors rätt lägger mest energi på. Inte om dom tycker det ena eller andra är bättre eller sämre.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 22:08:01 följande:
    Vad vet du om det? Det går alldeles utmärkt att protestera mot allmän misogyni OCH mot könsstympning. Dvs hålla två tankar i huvudet samtidigt.
    Och vilket av dessa hör du mest från feminister?
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-15 01:54:24 följande:

Jag håller med dig, TS! 
    Jag har tänkt samma tankar själv, och diskuterat detta med min man.
    Vi är båda kristna och har kristna värderingar,  min man är andra generationens invandrare eftersom hans föräldrar är födda utomlands.
    De i vår bekantskapskrets som är feminister är också de som vurmar för muslimer och vad det innebär.

Det är självklart för många och dom flesta ser detta problem jag försöker belysa. Men dom flesta som anser sig vara feminister skulle aldrig medge detta, och det är ironiskt nog det som är problemet jag tar upp.
  • Anonym (Brak)
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 05:37:14 följande:
    Så om man inte diskuterar efter dina referensramar så saknar man intresse?
    Är det det du vill ha sagt egentligen med din kommentar.

En motfråga.

Varför är det så svårt för dig att acceptera att man kan ha intresse av att diskutera hederskultur och samtidigt sakna intresse av att  SD-kvinnor och deras synsätt (enligt dig deras synsätt) för den saken skull?

Dessutom så var du ju själv snabbt att poängtera för en annan debattör att tråden handlar om feminismens förhållningssätt om hederskultur.
    Werthers pratar om att feminism inte kan hållas ansvariga för något när dom till viss del blundar för vissa företeelser. Samtidigt, om man läst tråden, klandrar han SD som parti för olika saker.

Werthers försöker bara styra bort diskussionen från feminismen och göra andra grupperingar ansvariga, trots att det är just feminismens relation till flera invandrarkulturers kvinnosyn som diskuteras.
  • Anonym (Brak)
    Tom Araya skrev 2024-04-24 17:11:28 följande:

Albert Einstein lär ha sagt något i stil med:
    "Man kan inte lösa problemen som kommer med samma tankesätt som orsakade problemen".

Jag tror inte att det handlar om intelligens eller ens erfarenhet. Jag tror det handlar om prestige.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism