Anonym (888) skrev 2024-04-15 14:54:56 följande:
Jag tänker på hur vem som helst på stan uppfattar saken så där i förbigående. Jag tror att folk generellt tror att vitguld=silver=billigt. Lite förenklat kanske men ändå. Jag skrev rött guld för att det är det vi har i Sverige men gult guld räknas in där också och ställs alltså mot vitt guld i min fråga.
Anonym (color) skrev 2024-04-15 09:19:22 följande:
Jag tänker att det är själva diamanten som avgör hur dyrt det ser ut.
Så extrem skillnad är det inte på rött och vitt guld, rosé eller gult osv. Det viktigaste i det valet är om det passar hudtonen.
Om diamanter/na är stora? Du tror inte att folk uppfattar en färg på guldet som billigare än det andra?
Sidospår men hur vet man vilken färg som passar en bäst? Färgen som syns mer mot ens hud eller den som inte syns så mycket när den ligger mot huden?
Fick en till tanke när jag läste era svar; uppfattas andra stenar som saffir, topaz eller smaragd t ex billigare jämfört med diamanter?
"Vem som helst" kan ju ha ganska olika kunskap. Vitt guld har en annan nyans och glänser på ett annat sätt än silver, så om man vet vad man ska titta efter så ser man skillnaden även om man bara möter någon på stan. De som har som karriär att stjäla saker, de ser definitivt skillnad på silver och vitguld.
Vaddå "rött guld är det vi har i Sverige"? Vi har väl både rött och gult och vitt här?
Det är samma princip som när man väljer smink, man passar bäst i antingen kalla eller varma färger beroende på hudton. Kalla -silver/vitguld, Varma -gult/rött. Det är ingen strikt regel såklart, jag ska t.ex. egentligen ha kalla färger, men trivs bäst i varma, både när det gäller smycken och kläder.
Det finns så många olika kvaliteter på stenar, att det inte riktigt går att jämföra sådär, det finns smaragder som kostar mer än vad en diamant i motsvarande storlek gör, o.s.v. och tvärtom. Och, "diamanter" kan lika gärna vara kubik zirkon, det krävs lupp och ett vant öga för att avgöra skillnaden mellan en äkta diamant och en kubik zirkon. Halvädelstenar som topas, akvamarin etc är i allmänhet billigare, men samtidigt, vilket du inte riktigt verkar ta med i beräkningen, så
vad ett smycke kostar handlar inte bara om material, utan även designern/märket.
Det betyder att ett smycke i vitguld med diamanter, kan vara betydligt billigare än ett liknande smycke i silver med safirer.