• Anonym (trögisen)

Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?

Jag bor på plan 2 i en bostadsrätt. Grannen under mig säljer sin lägenhet, exakt likadan planlösning. De har uteplats vilket jag vill ha och funderar därför på att sälja min och köpa deras. Båda våra är värderade till ungefär samma pris.

Till saken hör den att jag inte förstår om jag kommer förlora på detta?

Jag köpte min lägenhet för 10 år sen för 1 500 000 kronor. Idag är den värderad till 3 000 000. Jag har 1 000 000 i lån. Jag har amorteringsfritt eftersom när jag tog lånet var det så. 

Jag vill inte sälja min först utan köpa först eftersom det är den enda lägenheten jag vill ha. Eventuellt sälja och köpa typ samtidigt så att jag kan gå in med kontaktinsats av min vinst. Jag vill inte gå in med några sparpengar. 

Om jag köper deras för 3 000 000 och min säljs för 3 000 000. blir det exakt samma sak för mig då? Eller blir det dyrare på något vis? Om jag förstår rätt behöver jag amortera förmodligen eftersom jag behöver sökaom nytt lånelöfte?

Någon som gjort något liknande eller förstår sig på hur det blir?

• Svar på tråden Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?
  • Jemp

Om du bara har lån på 1/3 av värdet finns inget generellt amorteringskrav. 

Du kommer få vinstskatt dock, men den kan väl skjutas upp så jag är osäker på om det gör någon skillnad. Kolla med Skatteverket. 

• Anonym (M)

Hur vet du att båda kommer att kosta lika mkt? 

• Jemp

Sen får du ju titta på månadsavgiften, mäklararvode osv. Och risken för att din ändå säljs till lägre pris. 

• Anonym (Lo)

Ja du kommer förlora lite på det iom vinstskatt, mäklararvode och beroende på marknad osv

vanligtvis är lägenheter i markplan lite billigare än andra, iallafall om du jämför priser på nybyggnation. 

• Anonym (trögisen)
    Anonym (Lo) skrev 2024-04-15 09:53:22 följande:

Ja du kommer förlora lite på det iom vinstskatt, mäklararvode och beroende på marknad osv

vanligtvis är lägenheter i markplan lite billigare än andra, iallafall om du jämför priser på nybyggnation. 

Om deras blir dyrare eller det blir jämt ut, då betalar man väl inte vinstskatt?
  • Anonym (M)
    Anonym (trögisen) skrev 2024-04-15 09:55:32 följande:
    Om deras blir dyrare eller det blir jämt ut, då betalar man väl inte vinstskatt?

Du betalar skatt på din vinst, dvs skillnaden på vad du köpte för och vad du säljer för. 

Har inget att göra med vad du köper för. 

Du blandar ihop det att man får skjuts upp att betala skatten. Men du slipper aldrig skatten. 

• Anonym (F)

Det finns flera osäkerhetsfaktorer i ekvationen här,

Du vet inte slutpriset på din lägenhet.
    Du vet inte slutpriset på den nya lägenheten.
    Mäklararvoden
    Vinstskatten! Du kommer göra en hygglig vinst på din lägenhet om dina siffror stämmer. Du kan skjuta upp delar av skatten men det här kommer bli din största kostnad i det här. Det finns räknare på skatteverkets hemsida där du kan laborera med inköpspris - avdrag - försäljningspris som sedan visar skatten för din vinst.

Transaktioner (köp/sälj) kostar pengar i bostadsaffärer så det måste ställas mot uteplatsen.

• Anonym (trögisen)
    Anonym (M) skrev 2024-04-15 09:59:09 följande:

Du betalar skatt på din vinst, dvs skillnaden på vad du köpte för och vad du säljer för. 

Har inget att göra med vad du köper för. 

Du blandar ihop det att man får skjuts upp att betala skatten. Men du slipper aldrig skatten. 

Ja det är nog det jag menar. Om deras lägenhet blir lite dyrare, vi säger 50 000 dyrare, chansar bara. Då kan jag alltså skjuta upp min vinstskatt? 
    Å jag behöver inte betala den vinstskatten förrän jag säljer min nästa lägenhet då? Om jag inte köper en dyrare lägenhet - igen? Då kan jag skjuta upp den igen? 
  • Anonym (trögisen)
    Anonym (F) skrev 2024-04-15 10:28:16 följande:

Det finns flera osäkerhetsfaktorer i ekvationen här,

Du vet inte slutpriset på din lägenhet.
    Du vet inte slutpriset på den nya lägenheten.
    Mäklararvoden
    Vinstskatten! Du kommer göra en hygglig vinst på din lägenhet om dina siffror stämmer. Du kan skjuta upp delar av skatten men det här kommer bli din största kostnad i det här. Det finns räknare på skatteverkets hemsida där du kan laborera med inköpspris - avdrag - försäljningspris som sedan visar skatten för din vinst.

Transaktioner (köp/sälj) kostar pengar i bostadsaffärer så det måste ställas mot uteplatsen.

Kan man inte skjuta upp hela skatten om man köper dyrare? 
    Tack för tips ska kolla på skatteverket. 
  • Anonym (trögisen)
    Jemp skrev 2024-04-15 09:17:47 följande:

Sen får du ju titta på månadsavgiften, mäklararvode osv. Och risken för att din ändå säljs till lägre pris. 

Just ja, vad kostar mäklaren?
Svar på tråden Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?