• Anonym (Anonym)

Summa för tillfällig samåkning

Hej! 

Jag har samåkt med en klasskamrat till universitetet tio gånger. Det är inget som vi kommer fortsätta göra utan det har bara blivit att det infallit sig nu under vårterminen, så inget återkommande. Jag åker i vanliga fall väldigt bekvämt kollektivt utan några byten, väntetider eller långa avstånd till busshållsplatser (Bussen stannar direkt utanför universitetet). 

H*n som jag samåkt med har inte krävt någon betalning men jag skulle känna mig så sjukt snål om jag inte betalade för mig. Men anledningen till varför jag berättade att det inte direkt är någon obekvämlighet för mig att åka buss är att jag gärna gör det, men nu har h*n erbjudit sig och då har jag åkt med. 

Om jag skulle åkt buss skulle det vara 70kr tor medan att åka bil är 6 mil tor samt runt 20kr/h i parkering. Hade jag alltså åkt buss skulle jag betalt 700kr för dessa 10st turer till och från skolan. Men det känns som att det blir fel att betala hela bussumman för då "hade jag likaväl kunnat åka buss"? Eller tänker jag fel? Det känns som att vi båda ska "tjäna" på att samåka och inte bara den part som oavsett åker bil och betalar parkering även om jag inte åkt med. 

Jag tar tacksamt emot era synpunkter. Ifall jag ska betala 700kr, mer eller mindre? :)

• Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning
  • Anonym (J)

Jag tycker det borde vara självklart att man kommunicerar innan.

Vissa har redan månadskort , så man tjänar inte på att samåka , vissa vill gärna att någon hänger med för sällskapets skull och inte för att agera som svartaxi . 

Bäst att man inte antar och gissar utan pratar med varandra innan man börjar samåka .

Då blir det inga missförstånd. 

• Anonym (Brum)
    Sunflora skrev 2024-04-15 23:19:11 följande:

Det är inte bara bensinen som kostar det är försäkring, skatt, slitage, service mm också. Att börja räkna på exakt förbrukning tycker jag är väldigt snålt. Milersättning är på 25 kronor/milen om man nu ska vara sån. 

Det var din geniala uträkning på bensinförbrukning som jag diskuterade. Inget annat.
    Sunflora skrev 2024-04-16 10:52:13 följande:
    Jag håller med det är därför jag tycker att det är rimligare att räkna på en liter per mil. Det är så vi brukar göra bland de jag umgås med inte bara vänner utan med kollegor mm Skulle det vara jag hade jag velat göra rätt för mig så är jag uppfostrad. Vill du eller ts betala mindre eller inte alls är det upp till er. 
    Hur ska du ha det egentligen?
  • Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-16 11:29:32 följande:
    Det var din geniala uträkning på bensinförbrukning som jag diskuterade. Inget annat.
    Sunflora skrev 2024-04-16 10:52:13 följande:
    Jag håller med det är därför jag tycker att det är rimligare att räkna på en liter per mil. Det är så vi brukar göra bland de jag umgås med inte bara vänner utan med kollegor mm Skulle det vara jag hade jag velat göra rätt för mig så är jag uppfostrad. Vill du eller ts betala mindre eller inte alls är det upp till er. 
    Hur ska du ha det egentligen?
    Vadå hur ska jag ha det? Jag har varit konsekvent och sagt samma sak hela tiden. Vill du sitta och titta på exakt förbrukning och räkna på öret så gör det. 
  • Anonym (Minis)
    Sunflora skrev 2024-04-16 13:04:06 följande:
    Vadå hur ska jag ha det? Jag har varit konsekvent och sagt samma sak hela tiden. Vill du sitta och titta på exakt förbrukning och räkna på öret så gör det. 
    Men ska en samåkare behöva vara med och betala på skatt, slitage och service? För att åka med 10 ggr?

• Anonym (M)

Jag förstår inte riktigt vad du menar att om du ska erbjuda 709 då hade du likaväl kunnat åka buss? Är det en bättre deal att ge 700 för bussresor än för bilresor samma sträcka? 

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-04-16 14:55:33 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar att om du ska erbjuda 709 då hade du likaväl kunnat åka buss? Är det en bättre deal att ge 700 för bussresor än för bilresor samma sträcka? 

700 ska det stå, inte 709!
  • Anonym (Liz)

Om kursaren ändå skulle samma väg, inte bett om ersättning innan och du inte tjatat dig till att få åka med är jag tveksam till om dunska betala alls. Men gärna en tackpresent, vinflaska funkar ju utmärkt om kollegan dricker vin.

• ciann

När jag samåker har vi lite olika taxor. Från 18 till 36 kr per mil. Men det är via en förening där samåkning är normen. 

Åker jag längre sträckor med en kompis så tankar vi före och efter och delar rakt av. Uppgjort innan.

Åker jag med någon så frågar jag alltid om de vill ha bensinpengar. Då vet man vad man har att förhålla sig till. Efter är alltid svårare för båda inblandade.

• Anonym (Alina)
    Anonym (Minis) skrev 2024-04-16 14:36:07 följande:
    Men ska en samåkare behöva vara med och betala på skatt, slitage och service? För att åka med 10 ggr?

Exakt. Det blir ju sjukt snålt att börja tänka att alla passagerare ska börja bidra till försäkring och skatt, bara för att man erbjuder skjuts.
  • Anonym (Brum)
    Sunflora skrev 2024-04-16 13:04:06 följande:
    Förstår du inte ens vad du själv skriver?
    Då ger jag upp.

Du får åka och tanka din gamla bensinslukare istället.
Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning