• Anonym (Orolig)

Vågar man åka till Cypern nu?

Hej, jag och familjen ska ner till Cypern i maj men känner just nu att det känns olustigt att åka dit med tanke på hur nära oroligheterna det faktiskt ligger. Förstår att sannolikheten är otroligt liten att något ska hända på Cypern men det känns ändå skevt att flyga mot det hållet? Att vara så pass nära Libanon, Israel etc. 

Hade ni åkt? Eller försökt byta destination till Spanien istället? 

• Svar på tråden Vågar man åka till Cypern nu?
  • Anonym (Alltså)

Får ni boka om är det väl bara att göra det. Hade mycket hellre åka till Spanien.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-15 20:58:38 följande:

Får ni boka om är det väl bara att göra det. Hade mycket hellre åka till Spanien.

Vi har två små barn så som resmål är Cypern rätt bra med långgrunda stränder och bra all inklusive mat. Vi är alltså inte ute efter kultur och sevärdheter denna resa utan endast återhämtning. Dessutom är Cypern varmare än Spanien i maj och mer solsäkert. 

Men med tanke på säkerhetsläget nu känns det som sagt olustigt så endast av den anledningen funderar jag på att byta. Risken för regn och halvdant väder är ju betydligt större i Spanien i maj månad men det kanske det får vara värt 

• Anonym (Alltså)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-15 21:06:45 följande:

Vi har två små barn så som resmål är Cypern rätt bra med långgrunda stränder och bra all inklusive mat. Vi är alltså inte ute efter kultur och sevärdheter denna resa utan endast återhämtning. Dessutom är Cypern varmare än Spanien i maj och mer solsäkert. 

Men med tanke på säkerhetsläget nu känns det som sagt olustigt så endast av den anledningen funderar jag på att byta. Risken för regn och halvdant väder är ju betydligt större i Spanien i maj månad men det kanske det får vara värt 

Jag svarade med tanke på säkerhetsläget, det var ju det tråden handlade om.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-15 21:11:10 följande:
    Jag svarade med tanke på säkerhetsläget, det var ju det tråden handlade om.
    Så du tänker något kan hända på Cypern? Eller bara att det känns olustigt att vara så nära?
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-15 21:46:11 följande:
    Så du tänker något kan hända på Cypern? Eller bara att det känns olustigt att vara så nära?
    Ja du, Iran attackerade Israel med drönare och robotar under helgen. Israel är typ 40 mil från Cypern. You do the math.
  • Anonym (Förälder)

När min dotter gick 1:an på gymnasiet fick hon möjlighet att åka till Polen och besöka Auschwitz, det var i maj 2022, visst hade vi föräldrar många frågor om resan dit med tanke på närheten till Ukraina
    Men lärarna hade en plan om de behövde ta sig därifrån genast.
    Resan blev ett minne för livet för henne.

Följ säkerhetsläget och fatta ett beslut inom en snar framtid.
    Har något ändrats i rekommendationer gällandes resor dit?

• Anonym (Delfin)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-15 21:51:47 följande:
    Ja du, Iran attackerade Israel med drönare och robotar under helgen. Israel är typ 40 mil från Cypern. You do the math.
    Från sydöstra Cypern är det snarare endast 25 mil till norra Israel.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-15 21:51:47 följande:
    Tänker du att Iran skickar iväg drönare och robotar till Cypern?
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-16 11:59:20 följande:
    Tänker du att Iran skickar iväg drönare och robotar till Cypern?
    Men vilka frågor! Jag tänker väl snarare att de kan komma på villovägar. Eller att man faktiskt inte har någon aning om vad som ska hända härnäst. Det var väl ingen som trott att Iran plötsligt skulle gå till attack. Fan vet vad som händer härnäst. Men om du tycker att långgrunda strändar är viktiga, så är det väl bara att åka.
  • Kermit1561
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-16 12:18:51 följande:
    Men vilka frågor! Jag tänker väl snarare att de kan komma på villovägar. Eller att man faktiskt inte har någon aning om vad som ska hända härnäst. Det var väl ingen som trott att Iran plötsligt skulle gå till attack. Fan vet vad som händer härnäst. Men om du tycker att långgrunda strändar är viktiga, så är det väl bara att åka.
    Men alltså, så långt kommer de inte på villovägar, då är risken väldigt mycket större för trafikolyckor eller malignt melanom, eller att råka ut för terrorism i kollektivtrafiken. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag älskar cypern och har bott där. Men i nuläget skulle jag aldrig resa dit med mina barn.

• Anonym (Alltså)
    Kermit1561 skrev 2024-04-16 13:01:18 följande:
    Men alltså, så långt kommer de inte på villovägar, då är risken väldigt mycket större för trafikolyckor eller malignt melanom, eller att råka ut för terrorism i kollektivtrafiken. 
    Drönare är ju tvärtom väldigt känsliga för väder och vind. Och vem vet vad det blir för attack nästa gång. Men absolut, om du är mer rädd för malignt melanom än för att semestra några mil från krig, så är det ju inget som stoppar vare sig dig eller TS.
  • Kermit1561
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-16 13:14:22 följande:
    Drönare är ju tvärtom väldigt känsliga för väder och vind. Och vem vet vad det blir för attack nästa gång. Men absolut, om du är mer rädd för malignt melanom än för att semestra några mil från krig, så är det ju inget som stoppar vare sig dig eller TS.
    Fast ingen drönare kommer 25mil ur kurs för att det blåser. Det är avsevärt fler som dör av malignt melanom och trafikolyckor än av att de får bortblåsta drönare i huvudet så din rädsla är inte speciellt rationell.   
  • Anonym (Alltså)
    Kermit1561 skrev 2024-04-16 13:34:12 följande:
    Fast ingen drönare kommer 25mil ur kurs för att det blåser. Det är avsevärt fler som dör av malignt melanom och trafikolyckor än av att de får bortblåsta drönare i huvudet så din rädsla är inte speciellt rationell.   
    Nu var det inte enbart drönare jag skrev om, eller hur. Världen väntar på Israels motattack. Ingen vet vad nästa drag blir. Jag tycker inte att min rädsla är det minsta irrationell. Trafik är inget vi kan undvika, men vi kan undvika att semestra i närheten av krigsområden.
  • Goneril

Bättre att vända sig till UD eller Ambassaden än till FL. För närvarande är inte Cypern upptaget på listan över länder de avråder fran att besöka. Dock uppmanas alla presumtiva resenärer att hålla sig uppdaterade. Har man frågor av konsulär art är det Ambassaden i Nicosia som kan svara. Alltså, läs på, kolla! 

• Kermit1561
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-16 13:44:07 följande:
    Nu var det inte enbart drönare jag skrev om, eller hur. Världen väntar på Israels motattack. Ingen vet vad nästa drag blir. Jag tycker inte att min rädsla är det minsta irrationell. Trafik är inget vi kan undvika, men vi kan undvika att semestra i närheten av krigsområden.
    Nej, ingen vet vad nästa drag blir men Cypern är inte mer troligt mål än vad Sverige eller Spanien är. Det är mer rationellt att vara rädd för trafiken och solen på Cypern än kriget.  Och båda går att undvika. 
    Huruvida din rädsla är rationell eller inte handlar inte om vad du tycker utan om sannolikheten för att råka ut för något och då är den klart irrationell.  
  • Anonym (m)

Åk.

Ingenting kommer att hända er på Cypern

Det är inte som att ni bokat resa till Eilat.

• Anonym (Alltså)
    Kermit1561 skrev 2024-04-16 13:53:18 följande:
    Nej, ingen vet vad nästa drag blir men Cypern är inte mer troligt mål än vad Sverige eller Spanien är. Det är mer rationellt att vara rädd för trafiken och solen på Cypern än kriget.  Och båda går att undvika. 
    Huruvida din rädsla är rationell eller inte handlar inte om vad du tycker utan om sannolikheten för att råka ut för något och då är den klart irrationell.  
    Nej, men Cypern är betydligt närmare om de bombar eller annat, men du verkar tro att krig håller sig till landsgränser. Svenskar uppmanas ju också att hålla sig uppdaterade och hålla sig borta från folksamlingar, så nej, bara vettigt att hålla sig borta.
  • Kermit1561
    Anonym (Alltså) skrev 2024-04-16 14:18:43 följande:
    Nej, men Cypern är betydligt närmare om de bombar eller annat, men du verkar tro att krig håller sig till landsgränser. Svenskar uppmanas ju också att hålla sig uppdaterade och hålla sig borta från folksamlingar, så nej, bara vettigt att hålla sig borta.
    Cypern är inte tillräckligt nära för att bli bombad av misstag. 
    Vapen med en precision på mindre än 25mil är inte speciellt användbara i konventionella krig... 

Men ja, folksamlingar, kollektivtrafik etc utgör en större risk än att åka till Cypern. Risken för ett terrordåd är mycket högre än att de bombar fel på 25 mil och terrorister bryr sig inte så mycket om det är 25 eller 1000mil till kriget.   
Svar på tråden Vågar man åka till Cypern nu?