• Anonym (Kris&Panik)

Förälskad i annan

Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

• Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 16:00:42 följande:

Det där sista ger mig lite ångest. Jag vet att jag åste bestämma mig. men Hur?!

Jag och min fru har haft 20 år tillsammans förövrigt.

Jag är i en liknande situation men med en man som är gift, medan jag inte är det. Han har aldrig sagt att han har känslor för mig, men det känns så. Vi har aldrig gjort något, vi kommer bara väldigt bra överens och det känns som vi är varandras match i en perfekt värld. Detta är inga tillfälliga känslor från min sida, utan har pågått i över ett år, som en vänskap. 

Han lever dock inte i ett perfekt äktenskap, men jag tror att han älskar sin fru, på vilket sätt är jag inte så säker på. Men jag bryr mig o grunden så pass mycket om honom och hans barn att jag skulle aldrig försöka pressa honom eller göra det till otrohet. 

Det är väldigt svårt, jag har verkligen aldrig känt så för någon, och jag är över 40. Det är verkligen starkt.
  • Anonym (Ffo)

Vi är kollegor för övrigt. Är ni?

• Agda90
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 13:58:19 följande:
    Ja jag känner ofta att något är fel i huvudet på mig, som inte tycks uppskatta allt jag har.
    Jag tänkte inte att något är fel på dig utan att något skaver i er relation utan att ni har reflekterat över det. 

Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-16 16:00:42 följande:

Det där sista ger mig lite ångest. Jag vet att jag åste bestämma mig. men Hur?!

Jag och min fru har haft 20 år tillsammans förövrigt.

Ångest över att tillbringa livet med en fru du älskar och som du har en bra relation med, bra sexliv och dessutom slippa splittra familjen?

Ja, herregud det låter ju hemskt, vilket öde. 

• Anonym (Kris&Panik)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-04-17 03:36:29 följande:
    Jag är i en liknande situation men med en man som är gift, medan jag inte är det. Han har aldrig sagt att han har känslor för mig, men det känns så. Vi har aldrig gjort något, vi kommer bara väldigt bra överens och det känns som vi är varandras match i en perfekt värld. Detta är inga tillfälliga känslor från min sida, utan har pågått i över ett år, som en vänskap. 

Han lever dock inte i ett perfekt äktenskap, men jag tror att han älskar sin fru, på vilket sätt är jag inte så säker på. Men jag bryr mig o grunden så pass mycket om honom och hans barn att jag skulle aldrig försöka pressa honom eller göra det till otrohet. 

Det är väldigt svårt, jag har verkligen aldrig känt så för någon, och jag är över 40. Det är verkligen starkt.
    intressant att höra från "andra sidan". Mycket av vad du säger stämmer in. Vi är inte kollegor, så jag har praktiskt "lättare" att bryta kontakten. men hon skulle nog undra varför. Och skulle jag förklara varför vet jag inte riktigt vad som händer.
  • Anonym (Kris&Panik)
    Agda90 skrev 2024-04-17 08:43:51 följande:
    Jag tänkte inte att något är fel på dig utan att något skaver i er relation utan att ni har reflekterat över det. 

Hur länge har ni varit tillsammans?
    Ca 20 år.
  • Anonym (Vi)

Jag blev jättekär i en annan man förra året. Helt ofrivilligt. Inte planerat och jag kunde inte hjälpa det. Men jag har undvikit honom och det känns mycket bättre. Nu är det lugn och frid igen.

• Agda90
    Anonym (Kris&Panik) skrev 2024-04-17 09:10:03 följande:
    Ca 20 år.
    Har man levt så länge tillsammans så kan det uppstå kriser i förhållandet. Ni kanske verkligen skulle gå i parterapi och arbeta på ert förhållande istället för att snegla på andra?
  • Anonym (Värna)

Stackars din fru...

Var rädd om det du har.
    Om ni är glada och lyckliga tillsammans tycker jag du ska värna om det.

Gräset är sällan grönare på andra sidan och du vet aldrig om det skulle fungera lika bra i längden med den nya, som just nu med din fru...

Släpp den nya och krama om din fru extra mycket ikväll.

• Anonym (Kris&Panik)

Tack för alla svar, både de som uttrycker förståelse för att dessa känslor kan uppstå, och de som är mer rakt på sak angående vad som är rätt att göra.

Skönt att bolla lite, höra erfarenheter och rekommendationer. 

Svar på tråden Förälskad i annan