• Anonym (Next step)

Gåband eller motionscykel?

Vilket skulle ni välja och varför?

Jag har varit "duktig"och lyckats" gå" på min bräda en halvtimme varje dag i två månader nu. Dock blir det en väldigt onaturlig rörelse och jag får ont i fötterna, knäna, höfterna eller ländryggen efter 15-20 minuter. Jag försöker övertala mig själv att det hör lite till och det äe då man ska pusha sig. Det börjar bli svårt. Så då jag väntar på en extra inkomst tänkte jag investera några tusenlappar i vad som at the end of the day är min hälsa. 

• Svar på tråden Gåband eller motionscykel?
  • Anonym (Madde)
    SoligKöp en crosstrainer istället. Där tränar du hela kroppen på ett skonsamt sätt.
    Du slipper eventuella stötar som när du går vilket sparar både knä, höft och rygg.
    Du blir stark i rygg och armar dessutom.
    Heja dig 
  • Anonym (Next step)
    Anonym (Madde) skrev 2024-04-16 16:19:26 följande:
    // SoligKöp en crosstrainer istället. Där tränar du hela kroppen på ett skonsamt sätt.
    Du slipper eventuella stötar som när du går vilket sparar både knä, höft och rygg.
    Du blir stark i rygg och armar dessutom.
    Heja dig 
    Jag hade faktiskt glömt att såna existerar, haha. Men ja, det är också ett alternativ såklart. 

Tack, jag kämpar på. 
  • Anonym (L)

Träningsvärk i musklerna är en sak. Det ger med sig. Men får du ont i lederna så ska du vara lite försiktig. Du kanske behöver gå på ett annat vis, ha andra skor eller, som du själv är inne på, få din motion på något annat vis.

Du har inte möjlighet att cykelpendla till jobbet? Eller sätt på någon bra musik och dansa loss!

• Anonym (Next step)
    Anonym (L) skrev 2024-04-16 16:53:31 följande:

Träningsvärk i musklerna är en sak. Det ger med sig. Men får du ont i lederna så ska du vara lite försiktig. Du kanske behöver gå på ett annat vis, ha andra skor eller, som du själv är inne på, få din motion på något annat vis.

Du har inte möjlighet att cykelpendla till jobbet? Eller sätt på någon bra musik och dansa loss!

Ja, träningsvärk är jag inte rädd för. Här är det annan värk/smärta. Det blir som sagt onaturligt, tänk dig själv att gå upp för ett halvt trappsteg, och sen ner igen baklänges. 1500-2000 gånger.

Jag har max 5 minuter gångväg till jobbet. Ok, 7 då, om vi räknar in att vänta på hissen och trafiken vid de två övergångsställena. Dansar gör jag inte ens onykter. 
  • Räkan77

Bättre att promenera utomhus, då blir det mer variation och du tränar även balans mm. Jag upplever att det är få som verkligen utnyttjar sina konditionsmaskiner hemma över tid. Eller cykla utomhus, eller köpa gymkort.

• Anonym (Next step)
    Räkan77 skrev 2024-04-16 18:02:58 följande:

Bättre att promenera utomhus, då blir det mer variation och du tränar även balans mm. Jag upplever att det är få som verkligen utnyttjar sina konditionsmaskiner hemma över tid. Eller cykla utomhus, eller köpa gymkort.

Du får tycka det, nu frågade jag efter något annat. Jag känner mig och hur jag funkar. 
  • Anonym (Löpband?)

Du har inte utrymme för ett löpband? De är större och jag upplever det som mer naturligt än de mindre gåbanden.  Det går ju utmärkt att gå också på ett löpband.

Annars skulle jag säga crosstrainer, som någon föreslog här ovan.

• Anonym (Next step)
    Anonym (Löpband?) skrev 2024-04-16 18:57:26 följande:

Du har inte utrymme för ett löpband? De är större och jag upplever det som mer naturligt än de mindre gåbanden.  Det går ju utmärkt att gå också på ett löpband.

Annars skulle jag säga crosstrainer, som någon föreslog här ovan.

Jag har plats men då börjar det handla om pengar. Jag har inte kollat jättemycket men mer än 4-5tusen börjar bli mer än kännbart då jag är sjukpensionär. 
  • Anonym (T)

Crosstrainer begagnade kan du få nästan gratis. Jag köpte min för 200 och då är det en modell av det bättre slaget. Tror många tröttnar på dom och vill bli av med dom. Dom tar rätt mycket plats.

• Anonym (Next step)
    Anonym (T) skrev 2024-04-16 19:25:04 följande:

Crosstrainer begagnade kan du få nästan gratis. Jag köpte min för 200 och då är det en modell av det bättre slaget. Tror många tröttnar på dom och vill bli av med dom. Dom tar rätt mycket plats.

Det är sant men jag ska få hem den också. Men det är klart något att fundera på. 
Svar på tråden Gåband eller motionscykel?