Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Saknar livet innan graviditeten

Motion kan du ju fortfarande ägna dig åt, hitta en form som din kropp mår bra av så kan du fortsätta.  Var bara beredd på att behöva ändra varianter av träning ju längre fram i graviditeten du kommer. Yoga, simning, promenader, cykla eller klassisk hemmagympa framför tv och nån instruktör i rutan.  Finns massor du kan göra. 

Sov när du behöver och lyssna på kroppen. Kanske behöver du se över dina dagar och prioritera mer sömn så du orkar med din vardag. 

Inget hindrar dig från att träffa vänner. Det kan du ju göra ändå. Finns många alkoholfria varianter som är goda och som du mycket väl kan unna dig då och då. Huvudsaken är väl att ni inte slutar träffas? Vad du dricker ska väl inte spela någon roll?  

Kaffet ja.. det kom och gick för mig under mina graviditeter . Vissa veckor gick inte alls och plötsligt sen kunde jag dricka kaffe nån månad och sen gick det inte igen... däremot lärde jag mig att te funkade som utmärkt ersättning och lärde mig dricka mer lyxigare varianter än bara pås-te. 

Kläder... satsa några hundralappar på bra kläder som din mage får plats i och som du kan ha ett tag. Ingen idé att klämma ner sig i vanliga kläder som sitter åt på fel ställen. Leta mammakläder så blir det genast bekvämare och det blir lättare att klä på sig på morgonen.  Mammakläder är ju precis som vanliga kläder . 

I övrigt tyckte jag det var mysigt att läsa på om graviditeten och vad som hände vecka för vecka i magen . Det lärde mig också vilka förväntningar jag kunde ha om mående och förväntningar på hur kroppen skulle förändras. Jag skrev också upp när jag kände rörelser , sammandragningar och annat för att jämföra med vad jag lärde mig  och jämföra  hur jag mådde. 

Jag hade också nytta av att göra något konkret. Jag fixade med det som skulle vara barnrum. Köpte säng och skruvade ihop.  Målade och tapetserade. Fixade med barnvagn. Babykläder . Skötbord osv.. det blev ett projekt som fick tiden att gå . 

• Fjäril kär

Mitt tips är också att försöka vara lite snäll mot dig själv. Graviditet innebär en jäkla hormonell känslostorm delux som ibland har en tendens att förstora upp saker och göra en sådär äckligt PMS-ig ... har man det med sig i bakhuvudet kan man påminna sig själv om att stanna upp och andas och att vissa saker inte är hela världen även om det just nu känns så.  Just därför är yoga bra , att hitta lite olika sätt att kunna njuta i nuet.  Bli lite snäll på sig själv istället för att tycka olika saker suger. 

Kan man inte ha vinkvällar med kompisar kanske man kan tänka om och bjuda in till kvällar att testa alkoholfria varianter,  spa-kvällar,  baka tillsammans , käka våfflor,  testa smink eller annat.  Kanske planera en baby-shower?  Istället för fester kanske hitta andra aktiviteter tillsammans. Gå på museum,  se nån musikal, teater, boka konsert eller annat. Ni kommer ju ändå behöva ändra ert sätt att umgås när du väl får ditt barn sen. 

Passa också på att ta hand om dig. Drick något gott, lägg en ansiktsmask,  lyssna på en podd och sjunk ner i ett bad. Vila och återhämtning.  Huden förändras oftast i en graviditet och det kan vara skönt att skämma bort sig själv med bra hudvård och hårvård. 

Svar på tråden Saknar livet innan graviditeten