Anonym (M) skrev 2024-04-19 11:11:57 följande:
Nån mer som Svårstucken?
när jag lämnar blodprov så tar det tid då jag är Svårstucken. är även så nervös och rädd vilket inte underlättar. Blir ibland stucken flera gånger? mina kärl sitter djupt och rullar iväg när dom ska sticka? men personal På labb på sjukhus brukar lyckas o även narkosläkare. Nån som har tips på vad man kan göra för att underlätta provtagning? Att inte vara nervös går tycärr inte för mig.är rädd att jag ska svimma fast jag ligger ner, hur vanligt är det?
Jag blev fasthållen med våld som barn för ett blodprov i armvecket. Jag hade blåmärken på armen efter våldet som användes mot mig. Under många år var jag livrädd för att bli stucken och spände mig som en fjäder. Kräktes före och efter. Trodde att jag skulle dö, att nålen skulle knäckas i armen. Ja, alla hemskheter du bara kan tänka dig hade jag i huvudet.
Sen fick jag en sjukdom som krävde regelbundna kontroller. Under ett års tid blodprover ca 1 gång i månaden. Du kan föreställa dig paniken jag kände??
Proverna togs fastande och tidigt på morgonen.
Jag började angripa min rädsla från alla håll jag bara kunde.
För det första började jag prata med vampyrerna (som jag kallade dem för mig själv för att avdramatisera det hela). Jag berättade om min rädsla, vad som hade hänt osv osv osv. Att babbla på helt totalt okontrollerat om allt möjligt visade sig vara ganska effektivt.
Jag övade på andningsteknik. Att andas i fyrkant eller Anna Hallens andningsminut. Det hjälpte mig också.
Så höll jag på under hela året och ju mer jag lärde mig att slappna av desto lättare blev det - även att sticka mig.
Nu har jag lärt mig vilka kärl som rullar och vilka som "sitter fast". Så hamnar jag i stolen hos en labbtekniker som aldrig har träffat mig visar jag vilket kärl som personen ska sticka i.
Detta var vad som fungerade för MIG. Du behöver leta rätt på dina verktyg för att underlätta för dig själv. Fundera på vad det kan vara och sedan testa dig fram