• Anonym (M)

    Ersättningsskyldighet för placerat barn

    Ni får väl prioritera erat framför att ha djur, antar jag att de anser

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-04-19 18:10:58 följande:

    Ni får väl prioritera erat framför att ha djur, antar jag att de anser


    *erat barn
  • Anonym (M)

    Hur blir det med barnbidrag och bostadsbidrag (eller heter det bostadstillägg?) i TS situation?

  • Anonym (M)

    Ni får nog överväga att göra er av med ett eller flera djur.

  • Anonym (M)

    Sen är väl det här inte för alltid. Ni kanske klarar den ekonomiska bördan ett tag och får ta igen det senare. Om 1-4 år har ni ju ingen försörjningsskyldighet längre, djur kanske dör osv. Skaffa er inte nya utgifter bara.

    Och se över er ekonomi om ni kan kapa någon annanstans. Abonnemang, tjänster tex. Se om ni har saker ni kan sälja. Dra ner på utemat och annat.

  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-19 18:16:36 följande:

    Djur räknas aldrig med hos soc. Det är en utgift ni själva har valtt, men inget ni har behov av eller får stöd av soc att försörja. Ni får nog sälja hästarna som jag antar är det som kostar mest? Eller skaffa fodervärd tills er dotter kommer hem?


    Barn är väl också en utgift man själv valt men det räknas ju med så det skälet håller väl inte riktigt
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 18:16:33 följande:
    Varför ska ts ha bostadsbidrag? Det är hon knappast berättigad till. 

    Bostadstillägg är för pensionärer och de med sjukpension. Det är ts inte heller berättigad till. 
    Barnfamiljer kan ha rätt till bostadsbidrag 
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2024-04-19 18:33:28 följande:
    Jämförde du barn med husdjur..?
    Det var inte jag som skrev att det beror på vad man har valt själv
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 18:27:51 följande:
    Det kan vara svårt att sälja barnen, men att sälja husdjur brukar gå.
    Finns säkert de som skulle betala, om du nu ska dra det till sådant extrema premisser
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 18:37:17 följande:
    Ett djur kan man göra sig av med om man inte har ekonomi till det. Ett barn kan man inte göra sig av med och man får dessutom ekonomiskt stöd i form av barnbidrag för barn. 

    Men visst, båda delarna har man vant själv. Det ena på livstid och det andra så länge man har råd och lust/ork. 
    Jo det kan man, finns gott om folk som gjort sig av med sina barn eller övergett dem, så du har helt enkelt fel
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2024-04-19 18:44:29 följande:
    Men du tycker valet skaffa barn/skaffa djur är jämförbart?
    Jag vet inte vad just jag tycker om det, har för betydelse i det här sammanhanget?
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2024-04-19 18:26:27 följande:

    Man är försörjningsskyldig för barn men inte djur, svårare än så är det inte.

    Sälj, omplacera eller låna ut djuren på foder tills ni är på fötter allihop igen.


    Fast jo man är skyldig att försörja djuren man har. Det är olagligt att missköta djur genom inte ge dem mat, nödvändig veterinärvård, boendemiljö osv.
  • Anonym (M)
    Anonym (S-G) skrev 2024-04-19 18:50:29 följande:
    Nej, en normalstörd människa gör sig inte av med eller överger sitt barn, medan de flesta som har djur genom livet nån gång gör sig av med dom.

    Väldigt konstigt tänk du uppvisar.
    Det var inte mitt argument att man inte kan göra det, och det stämmer helt enkelt inte. Det är ett felaktigt påstående.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 18:54:24 följande:
    Fast man kan ju slakta dem om man inte vill försörja dem.
    Javisst men så länge de lever så är man skyldig att försörja dem. Precis som barnen. Så det är helt enkelt lögn av henne att påstå att man inte har försörjningsskyldighet för ett djur. Iallafall i det här landet
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2024-04-19 18:54:12 följande:
    Nej. Förändras ens ekonomiska förmåga får man göra sig av med djuren. Hur gör man med barn i det läget?
    Så länge man har djuren så är man skyldig att försörja dem. Kan man inte försörja barnen så får man väl försörjningsstöd. Så egentligen har man ju inte lika stor skyldighet att försörja barnen för där kan samhället hjälpa till. 
Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn