• 1omtänksam

    Tappat bort mig själv i relationen

    Anonym (Söder) skrev 2024-04-20 16:22:51 följande:

    Jag är bara så rädd att han kommer ta det som kritik, om vi ska gå och prata med någon, och då gör slut. En del av mig skulle väldigt gärna vara särbos ett tag, för att hitta mig själv, men jag är rädd att han kommer göra slut då pga det är motsatt riktning mot hur han ser vår relation utvecklas. 

    men ni har rätt. Jag skulle inte vilja att en bästa vän, syster, dotter eller mor hade det såhär. Jag känner
    mig så jäkla feg, dålig, passiv, mjekig och tråkig. 


    jag har pratat lite om min psykolog om detta men han hamnade mer på att det var synd om min kille (situationen då jag triggade honom), vilket det givetvis var. Men jag känner inte riktigt att psykologen förstår mig. 


    Hej TS! 
    Det låter väldigt tufft att leva i den relation du beskriver. Du är värd bättre än att ständigt bli kritiserad eller inte riktigt lyssnad på. Glöm aldrig ditt värde ts!

    Du skriver att du har lärt dig vad som triggar honom och undviker allt för att inte göra det. "Men ibland känns det bara svårt"  Ts. Du är medberoende. Du går liksom på äggskal. Du vill (eller vågar kanske inte?)  göra din sambo arg, upprörd, inte trigga igång honom, osv. Ser du hur mycket fokus som ligger på din sambo här och inte på DIG själv? Jag tänker att det kan vara därför du inte riktigt kan komma tillbaks till den du är och till dig själv? För att du hålls tillbaka? 

    Du skriver att du har pratat lite med din psykolog om detta, men att han hamnade mer på att det var synd om din kille när ni pratat om triggande situationer. Du skriver att du inte riktigt känner att psykologen förstår dig. Nej. Det verkar psykologen inte göra. För som någon redan skrev så är det ju fakriskt din sambo som är ett problem för dig. Det är han som får dig att må som du nu gör. På grund av ojämlik relation kantad av sambons nedvärderande av dig och ett kontrollbehov.

    Du har tagit ansvar och går hos en psykolog. Det är mer än vad din sambo har gjort. Det går inte att skylla på att tiden inte finns. För om han vill förändras, läka sina trauman från sin barndom, ja då måste tiden TAS till det. Men nu tillbaka till dig ts. Tycker du ska försöka byta psykolog. Det går inte att ha en tillit till en terapeut som en känner inte förstår en tänker jag. Finns det någon möjlighet för dig att byta psykolog till någon person som du känner dig mer bekväm med och helt trygg med? Där ni kan prata om bland annat medberoende? 

    Du ska inte behöva gå på äggskal ts. Eller behöva tänka över vad du kan säga eller göra till din sambo. Han har ingen rätt att nedvärdera dig såsom du beskriver. För att kunna hitta dig själv igen behöver du fokusera på dig och på vad det är DU behöver i relationen.  Fråga dig själv inuti hiur hållbar relationen är. Ibland och ofta finns rätta svaren inuti. Återigen så är du värd bättre än att ständigt bli kritiserad eller inte riktigt lyssnad på. Glöm aldrig ditt värde ts! 

    Hoppas jag inte svamlade för mycket och att det jag skriver ovan är förståbart?  
    Var snäll mot dig själv ts ❤️
Svar på tråden Tappat bort mig själv i relationen