Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Luftburen äggallergi?

Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

• Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 09:28:21 följande:

Ja, luftburen äggallergi finns men är väldigt ovanligt och uppstår enbart om man ex steker ägg, vispar pannkakssmet eller gör annan mat med ägg i och det allergiska barner/människan är i närheten. 

Det är äggprotein som frigörs och kommer ut i små mängder i luften som gör att man kan få en allergisk reaktion om man är extremt känslig. Däremot påverkars det inte om man har en matsäck med ex ägg i (så länge inte barnet äter det) då äggproteinet inte sprids i luften i fast form utan enbart vid tillagning av bla ägg och det som jag skrev ovan. 

Så skolan går för långt och det finns ingen som helst grund att inför totalt äggfritt i matsäcken vid utflykter. 

Tack för svar. Då känns det orimligt att jag ska stå och rulla köttbullar utan ägg, när barnet inte ska äta av det, eller vara närvarande vid tillagningen. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2024-04-23 09:12:48 följande:

Det är troligt att skolan tänker sig att barnen kladdar med maten och inte tvättar händerna och sprider matkladd. Är det jätteofta som de har utflykt så att det blir ett stort problem?

Tillräckligt ofta för att det ska bli en påfrestning, eftersom ingenting får innehålla ägg. Jag måste gå igenom minsta innehållsförteckning för att säkerställa att ströbrödet till köttbullar inte innehåller ägg. Jag kan inte skicka med en bulle, för de är penslade med ägg.

Jag tänker att, om ett barn nu har en så allvarlig allergi att absolut ingenting får innehålla ägg, bör nog skolan säkerställa detta genom att ordna med matsäck till barnen. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 11:59:11 följande:

Tycker också det finns en annan aspekt av det hela. Ska vi lära våra barn att inte följa de regler som finns? Visar man som förälder att man både kan skita i uppsatta regler och dessutom inte ta hänsyn till att andra har ett handikapp (även om man är tveksam till det) så både gör vi våra barn en björntjänst och oss själva. Det är ett sätt att sätta gränser och att visa respekt och medmänsklighet.

Fast nu vantolkar du. Det handlar inte om att bryta mot regler, utan i så fall om att få till en förändring av regler i de fall regler som idag finns inte behövs. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skolmat) skrev 2024-04-23 12:04:08 följande:
    Är lite nyfiken på hur det ser ut i skolans matsal. Om allt måste vara totalt äggfritt där med?
    Anonym (Juliot) skrev 2024-04-23 12:15:49 följande:
    Det är inte säkert att det allergiska barnet äter i matsalen. På vår skola finns andra utrymmen där barn kan få äta vid behov. 
    Barnet äter i matsalen och det enda jag vet är att man inte serverar ägg. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 12:36:03 följande:
    För att få till en "regel" om att man är allergisk mot någonting i skolan vad gäller maten så brukar kommunen kräva ett läkarintyg (men det ser nog olika ut från kommun till kommun). Förmodligen så har föräldrar till det allergiska barnet ett intyg som bekräftar det och därför någon slags överenskommelse med skolan gällande ägg och det följer nog med barnet genom skolgången. Så regeln med ägg kommer nog inte vara bestående utan följer med individen så jag förstår inte riktigt varför du skulle vilja ändra på den regeln? Om det skulle vara så att man tillåter ägg och det inte funkar för den drabbade så kommer hen ju att dels åka dit på någon slags allergisk reaktion och sedan bli utesluten från aktiviteter med klassen. Tror inte du vill vara lärare och vara med om det, tror inte ditt barn vill vara den som gjorde kompisen sjuk och jag tror inte du heller vill vara den förälder som är ansvarig för den som gjorde barnet sjukt.
    Men då är det väl lämpligare att skolan ordnar med mat för barnen, som inte riskerar det allergiska barnets hälsa?

För övrigt hade ett barn med sig vanliga pannkakor på förra utflykten och ingenting hände. Det barnets föräldrar hade glömt bort äggförbudet. Det kanske var ren tur, eller så är förbudet på utflykter överdrivet, men oavsett så visar det ju att det är vanskligt att lägga över det ansvaret på andra föräldrar. Vi köper till exempel vanligen pasta som innehåller ägg.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 13:10:28 följande:
    Jo jag kan också tycka att det är skolans ansvar då de äter lunch på skolan vanligtvis. Men hursomhelst kan jag ge rådet till alla föräldrar att ha en plan för att allergisk klasskompis kan komma att hälsa på hemma. Jag vet själv hur glad jag blev när mitt barns kompisar fixade mjölk och äggfria mackor till mitt barn, att mitt barn var "en i gänget" trots sin allergi.
    Skillnaden är att om jag bjuder hem ett barn gör jag det 1. av fri vilja och 2. kan jag också ha en dialog med föräldrar vad som fungerar och inte. Jag vet inte vem det här barnet är och ännu mindre vilka föräldrarna är. Och om jag visste det, är jag inte säker på att föräldrarna haft tid för samtal från 50 föräldrar som vill stämma av huruvida utflyktsmaten fungerar för deras barn.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 13:30:03 följande:
    Ja självklart, lättare om man pratar med varandra 👍
    Jag kan också hålla med om att skolan ska hålla med mat även på utflykter och friluftsdagar då det ingår i deras uppdrag. Men varför tar du inte den diskussionen med skolan om du vill ha en förändring eller förbättring? Tänker att det kanske är svårt för någon här att hjälpa dig med det 
    För att jag ville lite på fötterna innan. Jag förväntar mig ingen förändring den här vägen, men inspiration, erfarenhet och någon som kanske vet något som jag inte vet.
Svar på tråden Luftburen äggallergi?