• Core

Luftburen äggallergi?

Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. Så parfym exempelvis, kan inte vara luftburet om du inte är så indränkt att du bokstavligen släpper droppar

Så nej, men däremot kan ett barn ta på sin äggbaserade produkt , sedan på ett handtag som den allergiska sedan tar på och så blir det ett anfall. Det är alltså så lätt att sprida det vidare fysiskt att det upplevs som luftburet

Så i det här fallet skulle jag tro att personen är väldigt allergisk, och man använder luftburet för att vara tydlig med hur viktigt det är att inget med ägg är med

• Core

Sen kan man så klart diskutera om flygande material per definition kallas luftburet, men ni fattar poängen.

• Core
    Anonym (Annat) skrev 2024-04-24 12:48:43 följande:
    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. 

Vad kallar man det då? Jag hade en klasskamrat som var multiallergisk. De dagar det serverades fisk i skolan fick han inte ens gå i i matsalen pga sin allergi. Vid ett besök på Skansen fick vi vara med om en reaktion. Vi klev in i ett av de små torpen där det dukats upp med mat. Efter en kort stund fick han svårt att andas och det blev värre och värre. Då ser vi att det är lutfisk på bordet och det klarade han inte av. Det blev att åka till sjukan för honom.
    Vi var nog inte mer 9-10 år vid händelsen och jag tror inte att han simulerade på något vis utan fisken framkallade hans reaktion.
    Inte som min fd kollega gjorde med sin jordnötsallergi men det är en annan historia det.
    Vad gäller fisk måste han isåfall ha tagit på något kontaminerat, som kan vara vad som helst egentligen.
  • Core
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-24 13:14:32 följande:
    Bara för att du eller någon du känner inte är drabbad så kanske det inte behöver vara en sanning för alla men jag förstår att du gillar att diskutera. 
    Jag har rätt många allergier, fått två akuta sjukhusbesök på grund av allergi.
Svar på tråden Luftburen äggallergi?