• Anonym (Nja)

    Mår dåligt av att min sambo har en tjejkompis

    Jag måste tyvärr ställa mig på killens sida här (och jag är själv lite av den osäkra typen ändå). Av det du beskriver så finns inget konkret att anklaga honom för, bara om det går ut över er tid tillsammans som par. Han ska ju prioritera er relation först.

    Känns lite som att detta är hjärnspöken för din del, eller finns det mer som du inte har berättat om?

  • Anonym (Nja)
    Anonym (?) skrev 2024-04-22 14:25:49 följande:
    Varför tyvärr??
    För att de flesta ts gärna vill ha medhåll.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (L) skrev 2024-04-22 22:08:46 följande:
    Kanske för att han tänker att han ''gick med på'' att ha en trekant med ts och andra män och han verkar inte vara svartsjuk och då är det ganska konstigt om ts ska agera svartsjukt och försöka styra över vem han ska vara kompis med, när de tidigare har gjort saker som faktiskt kan ha en dålig påverkan på förhållandet, till skillnad från hans oskyldiga relation till sin kompis.
    Intressant det där. Så du vet vilken typ av trekant de hade, du vet att ts nästan pressade honom till det och naturligtvis är hans relation till kompisen vit som snö och inget som en normalt funtad kvinna inte borde reagera på, trots att han verkar prioritera så mycket tid med en annan kvinna. Dra den om Rödluvan också.
  • Anonym (Nja)
    molly50 skrev 2024-04-22 22:34:36 följande:
    De kanske umgås mycket ensamma?
    TS skriver att de tränar på gymmet flera gånger i veckan t ex.
    Varför inte göra det med TS någon gång också?

    Nej,det framgår ingenstans,men det låter ju på TS som att de umgås ofta ensamma.
    Och det kanske är det som TS reagerar på,inte på just det faktum att hon råkar vara tjej.
    Exakt, plus att de håller mycket kontakt via sociala medier, plus via snap. Det gula hjärtat (för de som inte vet) betyder att den andra är den som de skriver mest med, att det är ömsesidigt från båda alltså att hon är den han skriver mest med och han är den hon skriver mest med. Säger en hel del av ts beskrivning trots allt...
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ooops) skrev 2024-04-22 22:41:53 följande:

    Kanske vill inte ts gymma, jag har ingen aning. Men att man gymmar tillsammans med andra är ju inte direkt konstigt eller ovanligt. Det kan ju vara roligare att träna med en kompis än att träna själv. Men alla har ju inte det intresset. 


    Har ingen aning om hur ofta de umgås men alla umgås ju med kompisar då och då, de umgås säkerligen inte varenda dag. 


    Flera gånger i veckan borde betyda minst tre, det är rätt mycket ändå med en och samma tjej, plus all annan digital kontakt de har utöver det, tycker du inte?
  • Anonym (Nja)
    molly50 skrev 2024-04-22 22:49:09 följande:
    Ja,precis. 
    Och det låter,i alla fall för mig,som att han har väldigt mycket kontakt med tjejkompisen.
    Och det hade fått mig att dra öronen åt mig.
    Och jag är inte den svartsjuka typen.
    Ja av det jag har sett av dig i forumet så är du osedvanligt normalt funtad och ett bra rättesnöre moraliskt, så om till och med du reagerar, ja då lär det ligga något i det.
  • Anonym (Nja)
    Cathariiina skrev 2024-04-23 03:29:27 följande:
    TS, du kanske kan börja träffa någon kille du också - gärna en jättesnygg, ett riktigt praktexemplar! - på tu man hand. Han får komma och ringa på och hämta dig, uppklädd till tänderna, och du lite lagom avklädd, och så förklarar du för din kille att "det här är min VÄN Anders X, vi ska ut och dansa salsa! En så HÄRLIGT sensuell dans! Sitt inte uppe och vänta, vi kanske tar en drink någonstans efteråt också!" ... så kanske poletten trillar ner.
    Salsa? Nej nej, batchata! Det är baskemig så nära sex på dansgolvet som man kan komma när man gnider underlivet mot varandras olika kroppsdelar.


    ">BATCHATA DANCE (youtube.com)
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-23 10:59:03 följande:
    Det är två olika saker. Att ni har haft trekant har inget att göra med att han har en tjejkompis. 

    Och nej, det är väl knappast någon stor grej att han har en tjejkompis. Och helt ärligt ts, så förstår jag inte heller varför du reagerar som du gör... känns lite märkligt att reagera så på en kompisrelation. 
    Du tycker inte att det är konstigt att de har så mycket kontakt? Låter inte sunt, oavsett om det hade varit en killkompis, men med en tjej kan det faktiskt finnas attraktion i botten också. Det kan du inte förneka.
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-23 11:11:15 följande:
    Nej, faktiskt inte. Endel nära vänner träffar man ofta och har en bra vönnskapsrelation med. Oavsett kön. Ts hade knappast reagerar om det var en killkompis han umgicks med. 

    Självklart kan man som tjej finna attraktion till sin killkompis. Men även om denne tjejen hade gjort det så är det inget hon agerar på eftersom det enbart är kompisar. 
    Du kan inte sitta här och påstå att tjejen inte har agerat på eventuella känslor, eller han heller för den delen. De kanske ligger med varandra regelbundet, det är inget som ts kan veta något om. Och innan du säger emot, ja de kanske bara gymmar och har en helt platonisk relation men DU kan inte sitta här och lova ts det! DU kan inte sitta här och påstå att de bara är vänner.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (L) skrev 2024-04-23 12:44:41 följande:
    Att man har kontakt med kompisar är varken konstigt eller ovanligt.
    Nej inte ATT ha kontakt. Det är frågan om hur mycket och på vilket sätt.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Z) skrev 2024-04-23 12:43:31 följande:
    Han anser att jag inte har något att säga till om vad gäller hans tjejkompis, särskilt inte när jag fick som jag ville med Trekanten, menar han. Men han menar att jag ändå inte hade kunnat bestämma vad gäller hans relation till tjejkompisen. Han menar att han inte behöver lyssna på mig vad gäller tjejkompisen och att hon är en viktig kompis för honom
    Undrar vad mer han anser sig ha rätt att göra med henne utan att du ska ha rätt att säga ifrån. Fråga honom gärna om det.

    Han använder en sak som ni var överens om emot dig för att rättfärdiga sitt eget beteende, och han vet garanterat att det är fel, annars skulle han inte gå i försvar. Hade ni inte haft trekanten hade han inte haft något att lägga emot dig, det är helt irrelevant ändå, men det är det enda han kan kasta emot dig just nu så han tar den chansen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (L) skrev 2024-04-23 13:04:53 följande:
    En trekant måste man vara överens om, detsamma kan inte sägas om sambons kompisrelationer. Han behöver inte ts medgivande, han har rätt att umgås och vara kompis med vem han vill. Hade han tyckt att det var fel så hade han väl slutat umgås med tjejkompisen men det är inte fel så det finns ingen anledning att säga upp kontakten med en viktig kompis. 

    Han sa ju att ts ändå inte hade haft något att säga till om vad gäller kompisen, alltså även om de inte hade haft trekanter så hade hon ändå inte haft något att säga till om och det är ju helt rätt - ts har ingen rätt att bestämma över hans relationer till kompisar.
    Ja, och de var också överens om det, då! Men nu använder han det emot ts som något slags utpressningsmedel, och det är inte ok! Varken gentemot trekantssituationen eller den som ts befinner sig i nu.

    Ja, han har rätt att göra exakt vad han vill, ts har rätt att välja bort relationen om han inte prioriterar den utan istället sätter en tjejkompis före. Ser inte varför han skulle välja att avsluta vänskapen även fast han vet att den är fel, just för att han värdesätter den mer än vad han har med ts. Det är väl ingen som säger att han måste det? Jag har iaf inte gjort det.

    Nej, man kan inte bestämma över en annan människa, men som sagt - ts kan välja att göra slut med någon som beter sig som han gör. Man måste inte vara otrogen för att ha problem i en relation som gör att man går isär.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (L) skrev 2024-04-23 13:17:46 följande:
    Ingen här kan lova någonting, vi kan omöjligt veta men så är det ju med i princip allt här i livet. Det finns inga garantier för någonting. Din partner kanske blir kär i en kollega och lämnar dig imorgon. Men om man inte litar på sin partner så är det ju verkligen ingen idè att man ens ska vara ett par.
    Tillit bygger mycket på den andra personens beteende! Så nej, de ska nog inte vara ett par, mtp det jag skrev i förra inlägget.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (huldra) skrev 2024-04-23 17:29:58 följande:

    En av mina söner har en mycket nära vänskap med en jämnårig tjej. De skolades in samtidigt på dagis och har alltså varit vänner så länge de kan minnas.

    De gick i samma klass hela grundskolan och i parallellklass på gymnasiet. Först när det blev dags för universitet gick de åt varsitt håll. Han bor nu i Växjö och hon i Lund.

    De är nu 23 år och har tät kontakt i telefon och sociala medier. Jag tror att han pratar med sin kompis oftare än med oss.

    Jag har alltid tyckt att de skulle passa så bra som ett par men för dem finns det inte på kartan. Jag tror knappt att de ser varandra som tjej eller kille. "Sofia" är ingen tjej, hon är "Sofia", punkt slut.

    Hon har varit tillsammans med sin pojkvän i 6 år. Han har absolut inget emot att hon umgås med min son, tvärtom. Han tycker det är ganska skönt att min son följer med henne och shoppar, går på biofilmer som pojkvännen inte vill se osv.

    Min son har varit tillsammans med sin flickvän i snart två år och ett av de grundläggande kraven för att deras förhållande ska fungera är att hon accepterar "Sofia". 

    Det finns heller ingenting att vara svartsjuk på för en partner, de ser varandra nästan som syskon. "Sofia" och hennes fästman planerar att gifta sig sommaren 2025 och min son har fått äran att vara "maid of honor", något han naturligtvis tackade ja till.

    Nu vet ju inte jag exakt hur er situation ser ut Ts men jag vill med mitt inlägg visa att en man och en kvinna mycket väl kan vara vänner utan att det finns någon sexuell / romantisk attraktion inblandad.


    Säker på att han är straight...?
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-24 11:10:21 följande:
    Sitta och lova ts något? Läste du ens vad jag skrev innan du citerade? 🤔
    Ja det gjorde jag, kan du nu erkänna att du inte kan sitta här och påstå att det är helt oskyldigt?
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-24 11:29:26 följande:
    Så du tror att män som har kvinnliga när vänner inte är straight?
    Nej, och det var inte därför jag frågade heller. Lägg dig inte i, det var inte dig jag frågade och du kan ändå inte svara.
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-25 16:19:34 följande:
    Om man inte accepterar att ens partner umgås med sin vänn av motsatt är man svartsjuk. Hade det varit av samma kön hade det i te varit några problem. 

    Men att prioritera sin vän före sitt förhållande har jaf aldrig påstått.
    Om vänskapsrelationen är ett problem för kärleksrelationen så spelar det ingen roll vilket kön personen har och det har inte med svartsjuka att göra.
  • Anonym (Nja)
    EpicF skrev 2024-04-25 16:24:39 följande:
    Det är precis då det absolut är svarjuka det handlar om. 
    Även om det är av samma kön? NEJ. Epic fail, igen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Relation) skrev 2024-04-25 16:44:50 följande:
    Fast om en man börjar tillbringa väldigt mycket tid med en manlig vän, han måste prata om hur fantastisk denne är på olika sätt, och vännen verkar öka i betydelse hela tiden... så skulle jag misstänka homosexualitet, faktiskt. Möjligen ännu dold och förträngd, men jag skulle vara rädd för att det skulle hända något mellan dem förr eller senare. 

    Och även om det är en normal vänskap mellan två män (eller två kvinnor) så är det inte OK att den tar upp så mycket tid att förhållandet blir lidande. Finns det sedan barn, och frun/mannen måste passa barnen och göra alla nattningsrutiner ensam flera gånger i veckan, medan den andra föräldern springer ute med sin vän som om de vore tonåringar - så är det oacceptabelt.

    Om vänner tar upp så mycket i betydelse, så är man inte mogen för ett förhållande, och ännu mindre för föräldraskap. När man träffar någon, blir kär och flyttar ihop, så måste denna person sedan i alla lägen komma först... tills barnen kommer, då måste DE i alla lägen komma först, och partnern i alla lägen i andra hand. Vänner har då normalt halkat LÅNGT ner på listan.
    Nu pratar jag bara om vanligt umgänge, inte idoliserande. En kompisrelation kan vara ett problem utan undertoner bara genom att vara för mycket och gå ut över kärleksrelationen på så sätt. Vissa tycker att man ska vara ok med exakt vad som helst, annars är man sjukligt svartsjuk, men så ser ju inte verkligheten ut. Tror att du och jag verkar tänka rätt lika iaf.
Svar på tråden Mår dåligt av att min sambo har en tjejkompis