Inlägg från: Anonym (Anorektiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anorektiker)

15-åring med problematiskt förhållande till mat

Jag brukar inte uttala mig tvärsäkert om problem som tas upp här på FL, men i det här fallet är jag ju tvärsäker, tyvärr - det här fullkomligt skriker ju ätstörning (ARFID?). Ta kontakt med bups ätstörningsteam med en gång - ju längre ni väntar, desto svårare att komma till rätta med problemed. Ni har verkligen jobbat för att göra detta så bra som möjligt, så all cred till er, men en ätstörning är inget man löser på egen hand - ni behöver professionell hjälp med detta.

Önskar er verkligen all lycka till!

• Anonym (Anorektiker)
    Anonym (Mamma Mia) skrev 2024-04-23 18:48:33 följande:
    Tack, tack, tack för att du svarar. Jag känner också att det här börjar bli mer än vad jag kan hantera själv. Killen har ju alltid haft ett komplicerat förhållande till mat, men nu när han är äldre och med alla tonårshormoner och mer komplexa känslor och större självständighet, så räcker inte vi föräldrar till.
    Du är så klok och tänker så rätt! Tyvärr har läkare i primärvården sällan koll på ätstörningar, vilket troligtvis är förklaringen till varför ingen verkat speciellt orolig. Men du ska definitivt ta detta på största allvar - alla de saker du beskriver bildar tillsammans en väldigt tydlig bild. Att bara sopa under mattan och hoppas att det löser sig av sig självt är direkt livsfarligt - det var exakt så min familj gjorde med mig (vilket inte berodde på dumhet fr deras sida, utan enbart på att ätstörningar liksom "inte fanns" på den tiden), vilket gjorde att min anorexi fick fritt spel. Idag är jag 50 år och sjukpensionär (eller, som det ju heter nuförtiden: jag har sjukersättning); jag åker ut och in i slutenvården pga min anorexi, och har flera ggr varit på väg att dö, då mitt bmi blivit ensiffrigt. Jag säger inte detta för att skrämmas - jag säger det bara för att understryka allvaret i denna fruktansvärda sjukdom. Men iom att ni är så kloka och tar tag i detta redan nu är chansen att allt löser sig mycket stor. Jag hejar på er! ❤️
Svar på tråden 15-åring med problematiskt förhållande till mat