• Anonym (TS)

Hur är Jordbro nu?

Hängde en del där när jag var tonåring eftersom jag hade vänner och pojkvän som bodde där ett tag. Tyckte det var helt ok då , lite stökigt men ungefär som vilken förort som helst. Men det var snart 20 år sen nu.

Ska kolla på en lägenhet där snart och undrar om någon vet hur det är nu? Har hört en del mindre bra saker.. Hur är skolor och förskolor? 

Har ett barn i förskoleålder , ett i skolålder och en tonåring som pluggar på annan ort och kommer bo där ibland bara isåfall. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur är Jordbro nu?
  • Jemp

Klassat som utsatt område. Väldigt segregerat. 

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-04-24 15:57:26 följande:

Klassat som utsatt område. Väldigt segregerat. 

Tack! Bor i ett utsatt område nu också (Skogås), vet inte om Jordbro är värre eller bättre .. Skulle såklart helst flytta till ett lugnare område men har inte så bra kötid och vill helst
     inte flytta väldigt långt från familj och vänner (typ Södertälje , Nynäshamn eller långt norr om stan).
  • Anonym (TS)
    Anonym (Måndag) skrev 2024-04-29 03:47:03 följande:

Tips på områdei Haninge kommun: 

norrby

dalaro
    Tack för svar! Dalarö är väldigt fint , min pappa brukade hyra stuga där förut 
  • Anonym (Om Jordbro)

Nu är det tio år sedan min mamma flyttade därifrån...

T.o.m. invandrare har börjat fly Jordbros miljonprogramområden och köper radhus i Jordbros ytterkanter eller flyttar till de omkringliggande orter som är bättre.

Jag skulle inte vilja ha mina barn i skola där.
    De av mina syskonbarn som växt upp där har gått på andra skolor.

• Anonym (Om Jordbro)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-24 19:43:35 följande:
    Tack! Bor i ett utsatt område nu också (Skogås), vet inte om Jordbro är värre eller bättre .. Skulle såklart helst flytta till ett lugnare område men har inte så bra kötid och vill helst
     inte flytta väldigt långt från familj och vänner (typ Södertälje , Nynäshamn eller långt norr om stan).
    I stort sett hela Stockholmområdet så är det så att du måste bort från miljonprogramsområdena och bort från centrum. Men det finns fortfarande lugna och fina radhus- och villaområden på nästan varje ort, i vissa fall även bra lägenhetsområden men där lägenheterna utgörs av bostadsrätter.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Om Jordbro) skrev 2024-04-29 12:39:31 följande:

Nu är det tio år sedan min mamma flyttade därifrån...

T.o.m. invandrare har börjat fly Jordbros miljonprogramområden och köper radhus i Jordbros ytterkanter eller flyttar till de omkringliggande orter som är bättre.

Jag skulle inte vilja ha mina barn i skola där.
    De av mina syskonbarn som växt upp där har gått på andra skolor.

Tack för svar! Ja mitt äldsta barns farmor bor där (hon är alltså mamma till min första pojkvän som jag fick barn med sen). Men i radhus och så har de bil så de brukar ofta handla i Handen eller Port 73. Det är ju såklart skillnad att bo i lägenhet där utan bil som jag isåfall skulle göra 

Svar på tråden Hur är Jordbro nu?