• Anonym (?)

    Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?

    Utvecklingen av samhället är intressant. Mina föräldrar födda på 40-talet levde konservativt. 


    Min far var VD och Ingenjör och min mor tog hand om mig och min syster och villan med städning, matlagning innan de startade eget företag tillsammans. 


    Numer, i samhället är det 50-50 som gäller. Kvinnan och mannen ska betala lika av utgifterna, trots att mannen tjänar multum och kanske kvinnan studerar. 


    Detta för mig är avtändande. 


    Tycker att det är mer attraktivt med gamla roller där mannen hade mer makt.

    Numer ska kvinnan vara mannen och göra karriär och ta hand om barnen och laga mat. 


    Är det därför det är så många singel hushåll då mansrollen dör ut och man kan lika gärna leva själv istället för att leva 50 50? 

  • Svar på tråden Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?
  • Anonym (K)
    Fiona M skrev 2024-04-25 09:05:41 följande:
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-25 08:56:06 följande:
    Inte taget ur luften, jag har egna erfarenheter av det. Alla kvinnor jag pratade med sa att de tyckte mannen ska ta första steget. Flera sa att det är omanligt och avtändande om han inte vågar, om han är blyg eller nervös.
    Sså du tycker det är så det ÄR för det har du varit med om.
    Hur funkar det i din hjärna när andra varit med om andra saker? Om jag ställer min erfarenhet mot din, där jag som kvinna tagit initiativ med de män jag varit intresserad av?
    Varför väger din erfarenhet tyngre, kan du förklara hur du tänker där?
    Det är konstigt att klaga över att andra inte tar kontakt med denne. Titta här! Jag sitter här och väntar så fint!

    Det är inget fel på mig, måste bero på utomstående saker, något som har att göra med kvinnorna jag är intresserad av. Själv är jag så bra och felfri.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 12:47:16 följande:

    Nej det är inte bara när det gäller självständiga kvinnor som detta kommer upp men du väljer att se det så själv. Det är ett vanligt argument många kvinnor vill dra till med så fort de blir det minsta ifrågasatta, så nej det har inget med könet att göra. 
    Att inbilla sig att man är självständig i dagens moderna samhälle är fullständigt nonsen. 


    Din definition av självständighet är dock inte den vedertagna.

    Men ok, kan du förklara vad du menade med det jag fetstilade i din text?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (-) skrev 2024-04-25 12:31:58 följande:

    Visst är det fint att du säger så, men verkligheten är så att många gör en ganska snabb första bedömning. Är någon "svår" vilket ofta en väldigt osäker person uppfattas som, så finns det många med bättre sociala skills som tar platsen. Många tänker inte "hon är säkert bara lite blyg" utan ser en stel bitch. 
    Obs. Inte alla män bla bla. 


    Är ju olika där. Jag har träffat blyga kvinnor som var tråkiga, fanns inget där. Sen så har jag träffat blyga tjejer som var charmiga, och man kände att det fanns nåt där.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bästa tiden) skrev 2024-04-25 12:40:40 följande:

    Problemet med appar som exempelvis Tinder är ju att det blir väldigt ytligt rakt igenom.


    Det är ju inte nödvändigtvis så svart/vitt när man istället ser till hur initiativtagande ser ut i verkliga möten.


     


    Att inte aktivt ta initiativ på dejtingsajter handlar inte alltid om att man förväntar sig att mannen ska ta kontakt utan helt krasst ibland om att man inte har något större intresse av att driva fram kontakten.


     


    Jag och flera av mina närmaste vänner har inga problem att ta initiativ med män vi har ett starkt intresse av, men det intresset uppstår inte för många av oss innan vi träffat personen en del.


    Med första steget så menar jag inte att regga sig på en dejtsida eller vistas i samma lokal. Inte heller att hon tittar på honom. Jag menar när man aktivt visar att man vill träffas, frågar om ni ska hitta på nåt nån dag, t ex fika.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2024-04-25 12:51:39 följande:
    En blyg fjortisdejt när man själv är tonåring är väl en sak, men männen i min omgivning som är i min ålder - du är väl runt samma som mig har jag för mig, tycker bara att det är jobbigt med jämnåriga tysta blyga "oskuldsfulla" violer.

    Var på dejt i tisdags och han berättade att han varit på dejt med en kvinna tidigare som verkade vettig i det hon skrev när de chattade, men som sedan vid själva dejten var otroligt beige och tyst och han uppfattade då henne som tråkig.

    Självklart är det okej att vara nervös, men man får väl se en dejt som en arbetsintervju och hur många jobb får man genom att bara sitta tyst och fnissa blygt och se osäker ut?

    Det är en otrolig skillnad på i vilken ålder man är!
    En fumlig tonårspojke på dejt med en jämnårig tjej är en sak medans en fumlig osäker medelålders man är något helt annat.
    Ja, är man så blyg så är det inte kul alls. Nån som sitter i hörnet och darrar och knappt svarar. Men det är inte det jag menar med att vara blyg, nervös, osäker.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 13:33:14 följande:
    Din definition av självständighet är dock inte den vedertagna.

    Men ok, kan du förklara vad du menade med det jag fetstilade i din text?
    Det får du ta med mandeln. Hon försökte få det till en könsfråga att jag ifrågasatte henne, mitt ifrågasättande hade inget med hennes kön att göra utan jag hade kunnat skriva detsamma till en man eller en hen.  
  • Anonym (M)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 14:15:56 följande:
    Det får du ta med mandeln. Hon försökte få det till en könsfråga att jag ifrågasatte henne, mitt ifrågasättande hade inget med hennes kön att göra utan jag hade kunnat skriva detsamma till en man eller en hen.  
    Spelar ingen roll, din version är ändå inte den vedertagna, varken för män eller kvinnor. 
  • Mandel
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-25 14:03:44 följande:
    Ja, är man så blyg så är det inte kul alls. Nån som sitter i hörnet och darrar och knappt svarar. Men det är inte det jag menar med att vara blyg, nervös, osäker.
    Nu menade inte jag heller någon som sitter och darrar. Vad åsyftar du så jag vet vad jag ska ha en åsikt kring?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 14:20:27 följande:
    Spelar ingen roll, din version är ändå inte den vedertagna, varken för män eller kvinnor. 
    Haha vems version är den vedertagna på FL menar du. Haha blev du putt över att läsa ett svar som inte överensstämde med just din åsikt. Buuuhuuu 
  • Mandel
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 14:15:56 följande:
    Det får du ta med mandeln. Hon försökte få det till en könsfråga att jag ifrågasatte henne, mitt ifrågasättande hade inget med hennes kön att göra utan jag hade kunnat skriva detsamma till en man eller en hen.  
    Detta med att dra upp infrastruktur och allmän skola osv kommer enbart när det är en kvinna som är självständig. 
    Man säger aldrig att män är självständiga utan då är det oftare att de är osjälvständiga och då inte för att de åker på vägverkets väg utan just för att de som jag tidigare skrivit att de ev fortfarande bor hemma, inte klarar av att sköta sin ekonomi utan har skulder pga överkonsumtion - lyxfällan, inte klarar av att leva i en relation med en partner för de klarar inte av att ta ansvar  för för hemmet, relationen, rädda för ensamhet och hoppar från relation till relation osv.
    Och om detta ovan är definitionen av en osjälvständig man så måste ju motsvarigheten på en självständig person då vara en person som klarar av det jag skrev att en osjälvständig "man" inte klarar av att lösa på egen hand.

    Man är inte osjälvständig för att man nyttjar det man är med och bidrar till via skattsedeln som löntagare.
    Och som fd egenföretagare har jag nog bidragit lite mer än medelsvennson till det allmänna...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?