Inlägg från: Anonym (Team) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Team)

Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?

Jag och min man har levt i hop i många år. Vi har 2 tonårsbarn. Jag tjänar inte dåligt men han tjänar ganska exakt dubbelt så mycket som jag. 

Vi är ett team. Alla pengar in är VÅRA pengar. Jag är ingen parasit för det. Vi har gjort uppoffringar i livet båda två genom åren och vi har haft våra motgångar. Men vi är ett team. Oftast är det han som betalar våra räkningar för att jag håller på med annat i hushållet. Vet han att jag ska göra större inköp då lämnar han mer pengar på mitt konto den månaden. 
    När livet kraschade under olika omständigheter och min man stod utan inkomst x antal månader då levde vi på min lön. 

Som ett par är man ju mån om varandra och vill varandra väl. Din sambo TS verkar inte vara den charmigaste personen direkt. Att du skulle få vända på slantar om du lämnade honom, vad är skillnaden mot idag?
    Har inte du rätt till att vara lycklig?
    Mindre boende, färre barn att försörja.... Blir det inte bättre för dig ekonomiskt utan honom?

Och vad gäller ta lån och renovera. Vems är huset? Är det han som är ägare? Varför ska du bidra ekonomiskt till något som höjer värdet på huset som du sedan inte får se en enda krona av vid en separation?

• Anonym (Team)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:
    Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken. 
    Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
    Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
    Jo, du kan sälja din del av stugan. Och det kan du göra helt utan delägarnas samtycke. Man kan även få till en tvångsförsäljning av hela fastigheten. Så vill du inte ha kvar den ekonomiska bördan av stugan så finns det alternativ.
  • Anonym (Team)
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 14:18:08 följande:
    Jag vet ju inte, men TS kanske menar att hon inte får sälja den för släktingarna? De kanske har någon typ av övertag över henne som vi inte känner till.
    Jag tänkte på det. Men då hade jag slutat betala min del av de fasta kostnaderna (om de inte står på TS vill säga). Det var så jag fick göra för att få till en försäljning utav en ärvd lägenhet. Vi var två dödsbodelägare och den andra ville inte sälja förrän en viss tid på året för att tjäna så mycket som möjligt. Så då skulle jag betala de fasta avgifterna i ett års tid nästan. Det var jag inte så sugen på. 
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?