Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
Jag och min man har levt i hop i många år. Vi har 2 tonårsbarn. Jag tjänar inte dåligt men han tjänar ganska exakt dubbelt så mycket som jag.
Vi är ett team. Alla pengar in är VÅRA pengar. Jag är ingen parasit för det. Vi har gjort uppoffringar i livet båda två genom åren och vi har haft våra motgångar. Men vi är ett team. Oftast är det han som betalar våra räkningar för att jag håller på med annat i hushållet. Vet han att jag ska göra större inköp då lämnar han mer pengar på mitt konto den månaden.
När livet kraschade under olika omständigheter och min man stod utan inkomst x antal månader då levde vi på min lön.
Som ett par är man ju mån om varandra och vill varandra väl. Din sambo TS verkar inte vara den charmigaste personen direkt. Att du skulle få vända på slantar om du lämnade honom, vad är skillnaden mot idag?
Har inte du rätt till att vara lycklig?
Mindre boende, färre barn att försörja.... Blir det inte bättre för dig ekonomiskt utan honom?
Och vad gäller ta lån och renovera. Vems är huset? Är det han som är ägare? Varför ska du bidra ekonomiskt till något som höjer värdet på huset som du sedan inte får se en enda krona av vid en separation?