Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Delegering inom vården?

Anonym (Sillan) skrev 2024-04-27 23:24:30 följande:

Ja du har rätt att säga nej till delegering. om du är utbildad uska och fastanställd så brukar det förväntas av en att man tar emot delegeringar. Men blir det problem så stå på dig. Det borde inte bli en tyngre arbetsbörda för övrig personal, så mycket insulin ger ni väl inte och du tar ju på dig deras uppgifter medan de ger insulin i så fall. Jag har tex haft kvällar när jag ensam ska ge mediciner till ca 20 personer, pga att ingen annan har delegering. Då har jag ju såklart avsatt en timme till det och då får de andra göra alla andra uppgifter den tiden. Men som sagt, bråkar de med dig för att du säger nej, säg att du enligt lag har rätt till det.
    Jag har delegering på allt men jag ger inte morfin vid palliativ vård eftersom jag inte är bekväm med detta. Det respekteras. Man får ju hjälpas åt.

Varför skulle du ge morfin vid palliativ vård? Det är inget som ens får delegeras till usk. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Sillan) skrev 2024-04-28 00:07:04 följande:
    På äldreboende får uska det, jo. Vi har ju inte ens ssk på plats på kvällar och nätter. Dock är det ssk som drar upp sprutorna och vi ska alltid ringa innan vi ger.
    Bryter helt mot reglerna. Ssk ska komma pch ge vid behov. Alt att man har en pumo som ger kontinuerligt. 
Svar på tråden Delegering inom vården?