Inlägg från: Anonym (har) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har)

    Delegering inom vården?

    Anonym (Vårdpersonalen) skrev 2024-04-27 22:37:39 följande:
    Delegering inom vården?

    Jobbar på ett boende och har läst omvårdnad. Kommer ha medicin och är bekväm med det. Är inte trygg med att ge insulin och är rädd att göra fel. Det kan ge allvarliga konsekvenser och är inte trygg med att ha det ansvaret. Har jag rätt att säga nej trots allt? Blir en tung belastning på övrig personal, men kommer vara för nervös för att utföra arbetet. 


    Om man inte kan ta sig an de arbetsuppgifter som kommer med jobbet så är man inte på rätt plats. Det är inte okej att de andra ska få en större belastning för att du inte vill göra dina arbetsuppgifter. Om du inte känner dig trygg med arbetsuppgiften så åligger det dig att öka din kompetens så att du blir trygg och kan göra ditt jobb. Eller så byter du jobb till något du klarar av att utföra. 

    Har en på mitt jobb som inte vågar ditt och datt och går hos kollegorna och ber att få slippa sånt som hon inte vill. Det är helt ohållbart att ha en sån medarbetare i gruppen. 
  • Anonym (har)
    EpicF skrev 2024-04-29 17:29:41 följande:
    Delegering på att ge läkemedel och insulin är faktiskt frivilligt inom vården. Vilket innebär att ts kan tacka nej. 
    Jävla märkligt system. Att kunna tacka nej till arbetsuppgifter som ingår i jobbet.

    Jag har inte lust att köra buss, känner mig inte trygg med det. Mvh Busschaufför. 
  • Anonym (har)
    EpicF skrev 2024-04-30 16:31:52 följande:
    Att ge läkemedel är en uppgift som är en delegerad sjuksköterskeuppgift. Så nej, tekniskt sätt så ingår den arbetsuppgifter för usk/vbt och den är dessutom helt frivillig att ta på sig. 

    Din bussliknelse blir vara löjlig eftersom en busschauff har till arbetsuppgift att köra just bussen. Är man inte trygg med det så läser man inte ens till busschaufför. 
    Ah, ok, jag trodde att det var en ssk som inte ville göra sina arbetsuppgifter. Missförstod.
Svar på tråden Delegering inom vården?