• Anonym (Ont)

Ont i käken!

För snart två veckor sen så tuggade jag på en pasta som inte var ordentligt kokt. Jag hamnade fel på något vis i tuggan och fick jätteont. Efter det har jag haft jätteont i ena delen av käken (vänster). Kan knappt tugga på den sidan och det gör ont hela tiden hela vägen upp till örat. Men det som är mest obehagligt är att mitt bett känns snett när jag biter ihop. Jag kommer liksom inte åt längst bak på ena sidan. Jag har varit hos tandläkare, där de inte såg något konstigt och fick hem ett papper med övningar. Dock är jag osäker på om övningarna verkligen hjäper då jag har precis lika ont som innan. Kanske käken skulle må bättre av att vila? Någon som haft liknande? Kommer köken hitta tillbaka till sitt bett när smärtan slutat och det är läkt? Känner sån ångest för detta och det är svårt att inte tänka på då det känns hela tiden :(. 

• Svar på tråden Ont i käken!
  • Anonym (Hmm)

Jag skulle gå till en läkare istället. Låter som muskler eller senor som inte mår bra. Sedan skulle jag försöka vila käken istället för att anstränga den ytterligare.

• Anonym (Ont)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-28 08:16:17 följande:

Jag skulle gå till en läkare istället. Låter som muskler eller senor som inte mår bra. Sedan skulle jag försöka vila käken istället för att anstränga den ytterligare.

Ja tack! Det kanske är att föredra. Jag tänkte ge det ett tag till sen bokar jag en tid!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ont) skrev 2024-04-28 09:12:33 följande:
    Ja tack! Det kanske är att föredra. Jag tänkte ge det ett tag till sen bokar jag en tid!
    Med tanke på vårdköer och att det redan gått två veckor så skulle jag ringa redan imorgon och försöka få en tid. Hoppas det går över snart!
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Hm) skrev 2024-04-28 08:22:38 följande:
    https://doktor.se/fakta-rad/smarta-och-vark/ont-i-kaken
    Ja tack! Har kollat in den men det är så förvirrande eftersom det står både vila käken och sen gör övningar. Jag ska testa i några dagar och inte göra övningar se om det blir bättre!
Svar på tråden Ont i käken!