• Anonym (Mi)

    Sonen vill inte åka till barnvakt

    Hur pålitlig är 16-åringen? Lugn, skötsam? Har barnen en bra relation?

    Isåfall kan ju ett alternativ vara att ni anlitar 16-åringen som barnvakt och ger lite pengar för det. Men då är det ju ett jobb som 16-åringen ska utföra och denne kan då inte åka iväg eller ta hem kompisar (om det inte finns någon lugn och pålitlig sådan). 


    Vuxna finns ju i närheten om något skulle hända, som mormor och din sambos föräldrar. Ni kan ju även ha lite hållpunkter där de ska svara i telefon om hur det går därhemma.

    Så hade jag löst det, men som sagt om de har en bra relation och ni kan lita på dem.

  • Anonym (Mi)

    Du som tummade ner mitt inlägg, det hade ju varit lite trevligt om du ville bemöta det med ord istället?

    Varför skulle en 16-åring inte kunna vara barnvakt åt en 12-åring? Jag satt barnvakt en hel kväll åt en 8-åring när jag var 13 år. 16-åringar får börja jobba, på mitt förra jobb hade vi 17-åringar på äldreboende som jobbade.

    Skötsamma barn klarar av en natt. Barn idag har dessutom mobiler och klarar av att ringa 112, springa in till grannen eller ringa mormor/morfar/farmor/farfar om det behövs.

  • Anonym (Mi)
    Agda90 skrev 2024-04-30 09:01:26 följande:

    Någon skrev att barn idag vet hur man ringer 112. Det visste barn förr också, det har funnits telefoner ganska länge. Men bara för att man vet hur man gör det betyder inte att man i en krissituation faktiskt är handlingskraftig nog och GÖR det!

    Min 12 åring kom på en snilleblixt ide att han ville fixa middag innan vi vuxna kom hem. Han fixade allt utom en sak, som han aldrig hade gjort ensam förr. Det började ryka så att brandlarmet gick. Då blev han rädd och kröp ihop i en hörna och vågade inte svara i telefon när hans pappa ringde!!
    Jag fick tag i grannen som sprang över och bankade på dörren tills grabben vågade kika fram och såg grannen och vågade öppna för henne. 

    För övrigt är vår 12 åring en handlingskraftig grabb som fixar läxor, lagar mat, fixar och donar och som vi kan lita på sköter sig. 

    Alla barn är olika men våra hade jag inte lämnat ensam hemma över natten i 12 års åldern. Man vill ju att barnen ska vara trygga och att man själv ska kunna njuta av att få göra annat. 

    Som andra skrev här så bestämmer inte 12 åringen själv. En natt kan han fixa hos mormor eller sambons föräldrar. Det är ni föräldrar som bestämmer vad som är rätt för ert barn.


    Det var jag som skrev det, och då menade jag 16-åringen. Jag skrev inte att 12-åringen skulle vara ensam hemma.
Svar på tråden Sonen vill inte åka till barnvakt