• Anonym (teknikdum)

Hemligt sim-kort = otrogen?

Jag upptäckte av en slump att min kille använder dubbla simkort i sin telefon. Kan nån berätta hur det funkar med dubbla simkort i samma telefon? Kan man ha olika appar installerade på olika nummer? Olika chattar osv? Eller har man samma appar osv tillgängliga och det är bara numret man nås på som är olika? 

• Svar på tråden Hemligt sim-kort = otrogen?
  • Anonym (teknikdum)

Ingen som kan nåt om detta? 

• Anonym (C)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:06:17 följande:

Jag upptäckte av en slump att min kille använder dubbla simkort i sin telefon. Kan nån berätta hur det funkar med dubbla simkort i samma telefon? Kan man ha olika appar installerade på olika nummer? Olika chattar osv? Eller har man samma appar osv tillgängliga och det är bara numret man nås på som är olika? 

vet inte hur det funkar, men allting sparas ju i telefon o ej på simkort. så det bör ju gå att se alla skickade meddelanden. 

bara mottagaren som ser ett annat nummer.
  • Anonym (teknikdum)

Så det kan inte användas för att dölja en massa grejer? Hemliga chattar och sånt? Alla meddelanden hamnar i samma inkorg ändå? 

• Anonym (--)

Appar och sim-kort har inte med varandra att göra.

Jag har 2 sim-kort, ett privat och ett från jobbet. Jag tycker det är mycket enklare att slippa ha två mobiler.

Helt orelaterat till antalet sim-kort har jag också två olika "konton" på mobilen, ett privat och ett för jobbrelaterade appar. 

• Anonym (teknikdum)
    Anonym (--) skrev 2024-04-28 17:28:34 följande:

Appar och sim-kort har inte med varandra att göra.

Jag har 2 sim-kort, ett privat och ett från jobbet. Jag tycker det är mycket enklare att slippa ha två mobiler.

Helt orelaterat till antalet sim-kort har jag också två olika "konton" på mobilen, ett privat och ett för jobbrelaterade appar. 

Hur kan man se om det finns mer än ett konto på mobilen? 
  • Anonym (C)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:28:18 följande:

Så det kan inte användas för att dölja en massa grejer? Hemliga chattar och sånt? Alla meddelanden hamnar i samma inkorg ändå? 

det är så jag tror att det funkar iaf, men nån som vet kan ju berätta så du kan snoka litegrann.
  • Anonym (teknikdum)
    OlleSQ skrev 2024-04-28 17:37:16 följande:

Är det inte för sitt jobbnummer?

Nej, finns inget jobbnummer. 
  • Anonym (teknikdum)
    Anonym (C) skrev 2024-04-28 17:39:17 följande:
    det är så jag tror att det funkar iaf, men nån som vet kan ju berätta så du kan snoka litegrann.
    Ja jag hoppas någon kunnig människa kan förklara hur det fungerar så jag vet hur man hittar dolda saker. Det är ju därför jag skriver tråden? 
  • Anonym (sim salabim)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:06:17 följande:

Dubbla SIM kort betyder dubbla telefonabbonemang och dubbla nummer det betyder INTE två separata uppsättningar appar som om man skulle ha två telefoner. Tänkt EN telefon fast med två telefonnummer.

Och JA, om man råkar glömma nämna det för sin partner så har man förmodligen nåt att dölja så oddsen är väl stora att han har kontakt med någon som han inte vill att du ska veta om.

Så vad göra?

1) Konfrontera INTE, obs, obs... INTE innan du skaffat dig bevis. Det är det absolut dummaste du kan göra för det enda du åstadkommer med det är att låta honom veta att du misstänker nåt så han kan se till att säkra upp alla spår och lösa trådar och vara försiktigare och då kommer det bli väldigt svårt för dig att luska fram något. Så ha is i magen och låtsas som att du inte vet nåt och börja luska. Om du inte lyckas komma in på hans telefon så du kan läsa konversationer så kan du kanske börja kolla var han varit (GPS position), iakta hans vanor med sin telefon, etc.

2) Enda sättet att få fram sanningen eller delar av den åtmistone är att luska fram den. Men det är det inte alltid det går och då får du helt enkelt välja mellan att nöja dig med ovetskapen, dra, eller konfrontera utan bevis be honom visa dig vad han har i telefonen, alla konversationer, mail, samtal, etc NU med en gång utan  möjlighet att slinka iväg och radera saker han inte vill att du ser. Och vägrar han så vet du att dina misstankar stämmer.
  • Anonym (C)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:44:41 följande:
    Ja jag hoppas någon kunnig människa kan förklara hur det fungerar så jag vet hur man hittar dolda saker. Det är ju därför jag skriver tråden? 
    Öhhhhhh ok?... och jag hjälper dig att få hit någon som ger dig lösningen på problemet.... Tror du inte andra fattar varför du skrev tråden...?
  • Anonym (--)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:31:41 följande:
    Hur kan man se om det finns mer än ett konto på mobilen? 
    När jag drar fingret upp från botten på skärmen får jag upp två val längst ner, som hos mig heter Privat och Jobb. Där kan jag välja. Det är en Androidlur.
  • Anonym (--)

Jag får för övrigt alla sms, samt telefonlistan med mottagna och missade samtal i samma lista på "Privat"-kontot. Ingen aning om ifall man kan separera det. 
    Men det går att ha andra appar för chat bara på det ena kontot. 

• Anonym (sim salabim)
    Anonym (teknikdum) skrev 2024-04-28 17:44:41 följande:
    Det finns ingen magiskt gör såhär så får du precis allting klappat och klart i en sammaställd lista. Olika appar kan ha olika inställningar och du kan inte utgå ifrån att att allt relevant komemmer vara rödmarkerat med "fuffens".

Han kan tex ha döpt Lisa till Johan i sina kontakter så det ska se ut som att han snackar med en manlig kompis/kollega eller whatever istället för sin KK så det räcker inte med att bara leta efter suspekta namn, du behöver läsa alla konversationer för att se vad de handlar om, han kan till och med ha raderat komprommeterande konversationer och då behöver du gräva ännu djupare för att se om det finns kvar i backupper eller borttaget mappar.
Svar på tråden Hemligt sim-kort = otrogen?