Inlägg från: Anonym (Enna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enna)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Som ovan sa - inkomst och utgift?

Jag är lågavlönad, ensamstående, bor i hyresrätt och jag har pengar över varje månad. Du måste kolla vad det är som slukar pengar.

Bil kostar. Måste du ha bil? Ta kollektivtrafik till jobbet?
    Mat. Vad köper ni? Här finns ofta några kronor att spara in genom att planera smart, läsa reklamblad med mera. Köpa efter säsong, snart utgångna varor, rädda maten osv.
    El kostar mycket, på vintern kan ni köra 1-2 grader lägre värme och spara in en del pengar. Diska och tvätta bara fulla maskiner, kör 3 min duschar osv.

• Anonym (Enna)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:52:36 följande:
    Tack, det där har inte jag hittat!!! Summan från barnens pappa stämmer då, alltid något!

Bilen och en sak till, har jag på avbetalning, så där går förstås 3000 kr per månad. Känner att jag behöverbha kvar bilen då ett av barnen övningskör... Men en av grejerna är snart avbetalda och då återstår 1500. Detta är saker jag påbörjade innan det gick utför för mig ekonomiskt...
    Ganska dyrt område ja, betalar nog nästan 17000 bara för huset.
    Du skriver i ts att det blir dyrare att sälja huset och bo i hyresrätt. Men har du 17000 i kostnad för huset så borde hyresrätt vara billigare. Men såklart inte lätt att få.

Du borde ju dock veta vad dina pengar går till, boendet. Där kan du kanske ändå se över att flytta till billigare även om du säljer och köper, eller binder om lånen.

Du har över 10000 kr mer än mig i månaden så du borde kunna få det att gå runt genom att anpassa utgifterna mot inkomsten.
  • Anonym (Enna)
    Goneril skrev 2024-04-30 18:10:34 följande:

Det som är märkligt är att TS fick lov att ta över huslånet vid separationen, som gammal bankman hade jag ansett att boendekostnaden tar alldeles för stort utrymme av inkomsten. Vi gjorde noggranna beräkningar, vad behöver en familj rimligtvis till sitt uppehälle och till underhållet av huset? I dag och enligt Konsumentverket är matkostnaden för 4 pers. 10.500.- per månad, bara som jämförelse. Nu är detta rätt längesen och jag vet inte om dessa ingående kontrollerna görs och sen vet jag heller inte vilka uppgifter TS lämnat.    
                                                                                                        Hur som helst, och det som påpekats åtskilliga gånger i tråden, boendekostnaderna tar alldeles för stort utrymme. Jag hade aldrig beviljat ett övertagande.                                                                                                                  Nånting som lekmän inte förstår är att det inte är tillfyllest med god säkerhet, huset kanske inte är så kraftigt belånat, och kompletterande säkerhet i form av borgen kan finnas, men det räcker inte för beviljning. Det måste finnas en rimlig inkomst i paritet med ränta och amortering och det kan inte ha varit fallet här. Lite skuld lägger jag nog på bankmannen här, han eller hon borde ha guidat bättre.

Det var kanske rimligt då, innan inflationen. De jag känner som har så höga boendekostnader nu hade inte det förut. Allt har ju blivit dyrare.
  • Anonym (Enna)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-30 20:25:06 följande:
    Bankerna räknade dock på 7% ränta innan inflationen.
    Vi får se vad ta svarar gällande amortering så vet vi mer.
    Vi vet heller inte om hon tagit över huset vid separationen eller köpt det själv innan eller efter.
    För några år sedan när jag kollade vad jag skulle kunna få i bostadslån var det ca 50% högre än vad de skulle vilja ge mig idag. Då har jag kollat med samma lön och samma kontantinsats.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!