Inlägg från: Anonym (Vafan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vafan)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Jag vet inte längre vad jag ska göra, jag har inte råd att leva!

Jag är vuxen- har barn, bil och hus och aldrig någonsin sett mig som fattig. Jag har en akademisk utbildning och jobb därefter, varken hög eller låg lön (tror jag).

Jag har senaste året (åren?) behövt tänka på vad jag lägger mina pengar och börjat snåla in på saker men ändå behövt leva delvis på sparade pengar. Dessa pengar är nu slut och jag vet fan inte vad jag ska göra längre. Inga abonnemang utöver mobiltelefoner finns och att sälja huset och bo i hyresrätt blir dyrare. 

Jag äter inte hemma alls på vardagar och försöker att äta max ett mål på under vardera helgdag. Kaffe med mjölk har jag ännu inte gett upp...

Vad finns det att göra? Hur får jag mina tonåringar att få en dräglig tillvaro? Jag är trött på att låtsas som att jag glömt handla när jag egentligen bara väntar in barnbidraget!

Har en gång i tiden fått bostadsbidrag men blivit återbetalninsskyldig på nästan hela beloppet trots att jag angett rätt siffror, så jag vet inte om jag vågar chansa på det igen. 

Jag får månadsvis pengar från barnens far. Är det någon som vet några siffror för vad jag "borde" få?

Finns det någon hjälp att få?

Tack för att du pekade läsa, lämna gärna en kommentar!

• Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-29 20:43:39 följande:

Vi kan inte hjälpa dig förrän du visar hela din ekonomi. Kan råda dig till att gå till kommunens Konsumentrådgivare också som ett första steg!

1: Vad har du för månadsinkomst?
    2: Vad har exet för inkomst och hur mycket får du av honom?
    3: Hur många barn och ålder på dem?
    4: EXAKT vilka fasta räkningar har du på en månad?
    5: Vad kostar mat per månad?
    6: Vad kostar transport för er per månad, blir det billigare med busskort?
    7: Vad kostar telefonerna?
    8: El kostar mycket för många, läge att utöka huslånet och satsa på solceller?
    9: Inga abonnemang säger du, inte ens internet...? Går det att få billigare?

Vill inte skriva ut all info eftersom någon då kanske kan förstå vem jag är... Högst otroligt kanske, men ändå!

1. 39000.
    2. Vet ej. 6000 kr.
    3. Tre tonåringar, går i skolan.
    4. Ränta, avgift till föreningen (låg), el, vatten, försäkringar, mobilabonnemang...
    5. 5-6000 kanske?
    6. Äger bil, kör den sällan. När jag väl gör det behövs den dock (handling, träning (kort betalat av jobbet), hälsa på släkt typ). Cyklar till jobbet.
    7. Apmycket. Just nu ca 2000, fritt internet. Hävdar själv att jag blev så lurad av försäljaren, men det är ju mitt ansvar och därmed mitt fel. Går inte ut förrän nästa år men då ska jag byta operatör.
    8. Pga hur mitt boende ser ut är solceller inte aktuellt tyvärr, har haft folk här som kollat. Har gått och frusit hela vintern...
    9. Internet ingår i telefonabonnemangen och kag har faktiskt inget utöver det, inte ens Spotify eller Netflix.
  • Anonym (Vafan)
    Studentpappa skrev 2024-04-29 20:49:10 följande:

Underhåll ser man väl väldigt enkelt summan på hos försäkringskassan? 

Jag har försökt, men kanske har tittat fel. Behöver massor av uppgifter om barnens pappa som jag inte har...
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-29 20:50:02 följande:

Som ovan sa - inkomst och utgift?

Jag är lågavlönad, ensamstående, bor i hyresrätt och jag har pengar över varje månad. Du måste kolla vad det är som slukar pengar.

Bil kostar. Måste du ha bil? Ta kollektivtrafik till jobbet?
    Mat. Vad köper ni? Här finns ofta några kronor att spara in genom att planera smart, läsa reklamblad med mera. Köpa efter säsong, snart utgångna varor, rädda maten osv.
    El kostar mycket, på vintern kan ni köra 1-2 grader lägre värme och spara in en del pengar. Diska och tvätta bara fulla maskiner, kör 3 min duschar osv.

Jag är verkligen glad för din skull!!! Jag vill få det att få runt... 
    Mat anser jag mig köpa till ganska bra pris. Vi äter inget speciellt och inte mycket... Kan inte ha det kallare än jag har. Har verkligen frusit så mycket att jag tänkte att jag lika gärna kan sänka ännu mer, kallt!!! Men så fick det vara.
    Jag duschar inte hemma, gör det på gymmet. Tonåringarna tar tyvärr den tid de tar, men jag skaffade mig en mindre varmvattenberedare sist den behövde bytas så de kan inte duscha så länge ;) Alltid fulla maskiner! Men ganska sällan faktiskt...
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-29 20:55:57 följande:

Apropå duschar så måste man faktiskt inte göra det varje dag... Man måste inte slänga kläder i tvättkorgen efter bara ett par dagars användning heller. Mycket av de textilier vi äger tvättas sönder ärligt talat, och huden blir torrare om man duschar dagligen.

Vi varken duschar eller tvättar för ofta. Annars var det ett bra tips!

Tack alla förresten!!! För att ni tar er tid att försöka hjälpa mig, tack!
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Tips) skrev 2024-04-29 20:58:36 följande:

Skaffa ett extrajobb. Du behöver få in mer pengar. 

Sälj bilen och åk buss. 

Jag vet, jag har tittat på det! Borde, men vet inte om kroppen håller...

Till de andamål jag har bilen så funkar tyvärr inte buss.
  • Anonym (Vafan)
    Jemp skrev 2024-04-29 21:17:08 följande:

Som övriga skrivit, vad har du för utgifter? Och inkomster 
    Akademisk utbildning säger ju väldigt lite om inkomst, till att börja med. 

Om du inte äter hemma (som normalt är det billigaste), var äter du då? Och vad äter dina barn?

Är du beroende av bilen? Kan du göra dig oberoende av bilen? 

Du är alltså ensamstående med barn på heltid? Fk har info om (lägstanivån) underhåll. De kan också svara på vad som blev fel med bostadsbidraget senast. 

Kommunen har budgetrådgivare. 

Sant! Jag har 39' i lön.
    Jag äter gratis på jobbet, frukost lunch och ett mindre mellanmål, så det går ingen nöd på mig att jag inte äter middag hemma.

Behöver bilen, ibland! Men beroende är jag inte, fast jag skulle nog bli beroende av en kompis att handla mat med.

Ja, barnen bor hos mig på heltid. Kanske funkar att ringa fk, på nätet måste man fylla i massa uppgifter om barnens pappa och jag har inte koll på exempelvis hans inkomst eller boende. 

Tack! Kanske får kolla med dem...
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (frusen) skrev 2024-04-29 22:21:08 följande:
    När det gäller det där med att sänka temperaturen. Vi var tvungna att sänka våra utgifter rejält och där ingick värmen.

För att inte frysa tog vi efter gamla tiders "rök-rock", jag sydde varsin rock (typ morgonrock) i tjockare fleece som vi har utanpå kläderna när vi är hemma.

De är jättesköna och i och med att de är långa och vida täcker de benen när man sitter ner. Om man använder väst så är ju benen ändå kalla.

Det känns som att gå omkring i en gosig filt. På fötterna har vi såklart sockor och tofflor.

Det här är ju kanske inget för tonåringar men jag och maken trivs i alla fall.
    Vi gillar det med, till och med tonåringarna!!! Vi har förvisso inget hemmasytt...
  • Anonym (Vafan)
    Jemp skrev 2024-04-29 22:57:22 följande:
    Här har du summorna för underhållsstöd, dvs om ni inte kommer överens själva om annan summa, tex baserat på ev inkomstskillnader. om inte annat som en vägledning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan

Hur mycket kostar bilen? Kan du inte handla med cykel eller beställa hem?
    Matkostnaden låter låg. Har du gjort en ordentlig budget som du följt upp? Telefonerna dyra, ja. Är det ett väldigt dyrt boende/område ni bor i? Eller var tar pengarna vägen?
    Tack, det där har inte jag hittat!!! Summan från barnens pappa stämmer då, alltid något!

Bilen och en sak till, har jag på avbetalning, så där går förstås 3000 kr per månad. Känner att jag behöverbha kvar bilen då ett av barnen övningskör... Men en av grejerna är snart avbetalda och då återstår 1500. Detta är saker jag påbörjade innan det gick utför för mig ekonomiskt...
    Ganska dyrt område ja, betalar nog nästan 17000 bara för huset.
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-30 00:19:48 följande:

Så du får ut ca 28-29 000 kr, får 6000 kr av pappan och ca 2000 kr i barnbidrag/stidiebidrag, men de går kanske i månadspeng till barnen?
    så ca 35 000 kr i månaden. 6000 kr i mat och 2000 på mob.
    ca 27 kvar. Du måste ha nån hög kostnad, jag bor själv i hus och mina utgifter är ca 15000 kr/mån inkl drift (elvärme) internet, försäkringar 500 kr till bilen, och då har jag maximalt med lån utifrån min inkomst som är i paritet med din.
    Du får gå igenom dina kostnader, nånstans finns nåt konstigt hål.

Har du ett rum ledigt så ta en inneboende.

28000+6000+1200, så drygt 35000 har jag ja...
    Jag betalar nästan 3000 kronor i lån på bil plus en sak till (snart 1500).
    Mat 6000
    Mobil 2000
    Boende 17000
    Försäkringar 1500
    Bensin?
    El
    Vatten

Ska göra en ordentlig kalkyl ikväll!

Har tyvärr inget extra rum men har erbjudit en kompis att ta mitt, jag kan bo på soffan. Hon hittade dock en lägenhet och valde att ta den...
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Hundvakt) skrev 2024-04-30 02:49:41 följande:

Jag brukar vara hundvakt på helgen åt folk som åker bort. Dom lämnar hunden hemma hos mig. Behöver bara mata och ta på promenader. väldigt lätt jobb faktisk, kan fortfarande få allt gjort på helgen.  Brukar också vara hundvakt på loven. Man kan tjäna ganska ok på detta. 

Smart! Ska kolla på det och liknande...
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-30 05:48:05 följande:

Håller med Lis, du måste HITTA vart pengarna går, inte bara sitta och överslagsgissa.

Det är jobbigt, jag vet, men gå tillbaks 3 månader i dina kontoutdrag och skriv upp varenda utgift du har, så du får svart på vitt vart pengarna VERKLIGEN går.

Ang utökat underhållsstöd, skicka in begäran till fk så får de undersöka det, de har pappans siffror, inget du behöver veta för att söka. Du kan även kolla vad pappans årsinkomst är på skatteverket, ring dit, du behöver kunna hans personnummer.

Jag ska göra detta, tack!!!
    Summan pappan betalar verkar stämma. 
  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Räntor?) skrev 2024-04-30 07:26:23 följande:

Spontant tänker jag att du ju levt över dina tillgångar utifrån att du nallat på sparkontot och att det säkert beror på några olika saker. 

Någonstans behöver man bo, och du säger att avgiften är billig, men hur ser det egentligen ut med räntorna på lånet av bostaden?

Något som du gjort har du egentligen inte haft råd med. Och beroende på hur länge det gått sedan du märkt detta, ju större hål har utgiften grävt. 

Jag gissar att återbetalning av bostadsbidraget är en del i det hela, att du inte insåg hur lite pengar du hade att röra dig med och helt enkelt inte åtstramade tillräckligt. 

Sen tror jag inte du gör familjen en tjänst genom att låtsas som att det inte handlar om pengar när det inte finns mat hemma. Jag föreställer mig nämligen att det är rätt viktigt för alla i familjen att inse när läget är lite tufft för att tillsammans klara sig lite bättre.

Folk säger sälj bilen, men spontant tänker jag att du troligen kommer behöva sälja bostadsrätten om några år....

Jag har ju gjort det... Men försökt kapa det som går!
    Har haft obundna lån så räntorna är det som sänkt mig!

Barnen vet om läget, de försöker hjälpa till så gott det går. Men jag skäms ändå och döljer sanningen ibland...

Det är ingen bostadsrätt, det är ett friköpt hus med en avgift för vissa gemensamma tjänster som jag inte kan avsäga mig. Jag kan inte bo billigare om jag inte flyttar långt härifrån, men jag funderar faktiskt på det. Skulle göra en rejäl vinst om jag sålde huset och ja, det lockar faktiskt! Däremot har jag svårt för att rycka upp barnen så jag hade hoppas kunna vänta några år...
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!