Inlägg från: Anonym (Räntor?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Räntor?)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Spontant tänker jag att du ju levt över dina tillgångar utifrån att du nallat på sparkontot och att det säkert beror på några olika saker. 

Någonstans behöver man bo, och du säger att avgiften är billig, men hur ser det egentligen ut med räntorna på lånet av bostaden?

Något som du gjort har du egentligen inte haft råd med. Och beroende på hur länge det gått sedan du märkt detta, ju större hål har utgiften grävt. 

Jag gissar att återbetalning av bostadsbidraget är en del i det hela, att du inte insåg hur lite pengar du hade att röra dig med och helt enkelt inte åtstramade tillräckligt. 

Sen tror jag inte du gör familjen en tjänst genom att låtsas som att det inte handlar om pengar när det inte finns mat hemma. Jag föreställer mig nämligen att det är rätt viktigt för alla i familjen att inse när läget är lite tufft för att tillsammans klara sig lite bättre.

Folk säger sälj bilen, men spontant tänker jag att du troligen kommer behöva sälja bostadsrätten om några år....

• Anonym (Räntor?)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 08:05:02 följande:
    Jag har ju gjort det... Men försökt kapa det som går!
    Har haft obundna lån så räntorna är det som sänkt mig!

Barnen vet om läget, de försöker hjälpa till så gott det går. Men jag skäms ändå och döljer sanningen ibland...

Det är ingen bostadsrätt, det är ett friköpt hus med en avgift för vissa gemensamma tjänster som jag inte kan avsäga mig. Jag kan inte bo billigare om jag inte flyttar långt härifrån, men jag funderar faktiskt på det. Skulle göra en rejäl vinst om jag sålde huset och ja, det lockar faktiskt! Däremot har jag svårt för att rycka upp barnen så jag hade hoppas kunna vänta några år...
    Prata med banken. Ibland finns möjligheten att lägga om lånen och att öka lånet en period. För banken vill ju fortsatt låna ut pengar..... 

Men du måste precis som tidigare människor sagt verkligen räkna själv, så att du vet.
  • Anonym (Räntor?)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:52:36 följande:
    Tack, det där har inte jag hittat!!! Summan från barnens pappa stämmer då, alltid något!

Bilen och en sak till, har jag på avbetalning, så där går förstås 3000 kr per månad. Känner att jag behöverbha kvar bilen då ett av barnen övningskör... Men en av grejerna är snart avbetalda och då återstår 1500. Detta är saker jag påbörjade innan det gick utför för mig ekonomiskt...
    Ganska dyrt område ja, betalar nog nästan 17000 bara för huset.
    Alltså, du får sluta att prioritera utifrån hur du "känner" och faktiskt ta tag i dina prioriteringar. 

Jag tänker att "snart avbetalda" och att ha bil för att övningsköra, och att bo snordyrt är saker som precis som allt annat behöver ses i sitt sammanhang. 

Du är inte fattig, utan lite ekonomiskt dum. Det är naturligtvis inte lätt att fundera över att kanske sälja en bil, eller t.o.m bostaden, men så länge som du tänker du ska klara av allt det där du tänker att du borde ha råd med. Men pengarna blir inte fler för att du hoppas lösa detta. ..

Är barnet snart redo för körkort, så är det väl ypperligt att stötta! Men kan du prioritera bort att ÄTA för att klara detta?
    Likaså att ha en bil för utflykter och att åka till familjen.... Att välja snordyrt boende är kanske att välja bort detta några år.

Kanske bor ni väldigt bra för att barnen ska kunna bo hemma en period och då en bra start i vuxenlivet, men vi här kan ju inte bedöma om hur du faktiskt ska välja, utan det är ju du själv som ser hur lite pengar du har och hur dessa ska spenderas.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!