Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Så du får ut ca 28-29 000 kr, får 6000 kr av pappan och ca 2000 kr i barnbidrag/stidiebidrag, men de går kanske i månadspeng till barnen?
    så ca 35 000 kr i månaden. 6000 kr i mat och 2000 på mob.
    ca 27 kvar. Du måste ha nån hög kostnad, jag bor själv i hus och mina utgifter är ca 15000 kr/mån inkl drift (elvärme) internet, försäkringar 500 kr till bilen, och då har jag maximalt med lån utifrån min inkomst som är i paritet med din.
    Du får gå igenom dina kostnader, nånstans finns nåt konstigt hål.

Har du ett rum ledigt så ta en inneboende.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-04-30 07:58:04 följande:
    28000+6000+1200, så drygt 35000 har jag ja...
    Jag betalar nästan 3000 kronor i lån på bil plus en sak till (snart 1500).
    Mat 6000
    Mobil 2000
    Boende 17000
    Försäkringar 1500
    Bensin?
    El
    Vatten

Ska göra en ordentlig kalkyl ikväll!

Har tyvärr inget extra rum men har erbjudit en kompis att ta mitt, jag kan bo på soffan. Hon hittade dock en lägenhet och valde att ta den...
    Gör en ordentlig kalkyl.
    El 2000? Vatten/sophämt 1000? Bensin beror ju på hur mycket ni kör men det kan ju bli en del. 
    men utifrån de siffrorna så ligger du ganska precis så det går jämt upp.

Boendet är dyrt, är det bara ränta eller även amortering? kan du sänka amorteringen ett år i väntan på att räntan sjunker? Har du amorteringskrav så kanske det går att värdera om huset.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-30 18:55:31 följande:
    Det var kanske rimligt då, innan inflationen. De jag känner som har så höga boendekostnader nu hade inte det förut. Allt har ju blivit dyrare.
    Bankerna räknade dock på 7% ränta innan inflationen.
    Vi får se vad ta svarar gällande amortering så vet vi mer.
    Vi vet heller inte om hon tagit över huset vid separationen eller köpt det själv innan eller efter.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Enna) skrev 2024-04-30 20:48:38 följande:
    För några år sedan när jag kollade vad jag skulle kunna få i bostadslån var det ca 50% högre än vad de skulle vilja ge mig idag. Då har jag kollat med samma lön och samma kontantinsats.

Iom inflationen har summan de räknar med att du ska ha kvar ökat, schablonkostnader för tex mat har ökat, så ja kalkylen är en annan idag än innan inflationen.
    Om ts köpte innan inflationen bör banken ändå ha räknat på en högre ränta än den faktiskt var då, idag hade de nog räknat på ännu högre.
    köpte hon innan 2018 så var det inget amorteringskrav Eller skuldkvotstak. Jag hade tex inte fått köpa mitt boende efter skuldkvotstaket och amorteringskrav tillkom.
    Mycket vi inte vet som påverkar så det blir som sagt bara gissningar innan vi vet mer.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
    Är väl inte så självklart med fast ränta. Genom åren har det varit mer fördelaktigt med rörlig. Och som nån mer skrev så går ju även fasta lån ut nån gång och just nu är det ju knappast läge att binda, hade jag bundit när mitt ena lån gick ut i november så hade jag haft 0,35% högre nu än vad jag har nu när den börjat gå ner.
    plus att det är alltid lätt att säga vad man borde ha gjort så här i efterhand när man har facit.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:01:54 följande:
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
    Ja vi är nog många i landet som hoppas att räntan går ner så långt som till 2% igen. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:31:01 följande:
    Det beror ju på vad man förhandlar sig fram till. Det här var som sagt bara ett halvår sedan, trots den inflation vi satt med då.
    2% är EXTREMT lågt i dagsläget, och verkligen inget man bara kan förhandla till sig, inte ens med personalrabatt är det en självklarhet.

De flesta har räntor på mellan 4-5% just nu.
    Men du kan ju säga vilken bank du har, finns nog många som gärna hade bytt till den.😊👍🏻
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 09:47:34 följande:
    Ja, vi fick ca 0,5 % högre än det tidigare lånet men det är klart det beror på förhandling vad man får. Vi har alltid förhandlat, både när vi skulle ta lånet och de gånger det skulle bindas om. Vi har Nordea om någon undrar.
    Det lär inte vara många som har en boränta så långt under styrräntan? tror inte ens de som jobbar på Nordea ligger på det. Min kompis som samarbetar med Nordea ligger över 4% trots rabatt.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!