Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Anonym (Bostaden) skrev 2024-04-30 09:05:25 följande:

Jag tror att det är din boendekostnad som är boven i dramat. Du skriver att du betalar 17000kr för boendet och det är en stor del av din inkomst, runt 44 % får jag det till. Du har dessutom tre tonåringar och de är dyrare i drift än yngre barn. Har en själv. 

Det är stor skillnad att dra runt allt själv på en lön, inkl pengar från pappan än att ha två löner som skall finansiera samma boende. 

Men nu ska ju räntan gå ner och barnen flyttar ju ut vad det lider. 

Men käre värld, det är väl klart att man inte kan ha en boendekostnad på 17 000 kr som ensamstående! Förstår inte hur TS får det till att en hyreslägenhet skulle vara dyrare, hon skulle garanterat få en som fyra personer får plats i för ca
    9 000. 

Men man kan ju få vara lite kreativ. När jag skilde mig med två barn skafffade jag en trea på 78 kvm. Jag bor i den ensam nu, den kostar drygt 7000 kr i månaden. När barnen var hemmavarande avskilde jag en sov"alkov" åt mig i vardagsrummet med ett draperi som gick runt på stång från taket, så jag kunde dra för det och känna lite avskildhet. Jag tyckte att barnen, som var tonåringar då, behövde var sitt eget rum bättre än jag. 
  • Anonym (XXX)

Tillägg till ovanstående: har man en rimlig hyra så får man även ett saftigt bostadsbidrag som ensamstående mor. Och även om man har en orimlig hyra såklart, men då får man betala en större andel själv eftersom det finns ett tak både räknat i kronor och kvadratmetrar i förhållande till familjens storlek.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Abc) skrev 2024-04-30 19:04:13 följande:
    Vad tror du barnen mår bäst av? Ekonomisk oro i nuvarande hus eller en mer bekymmersfri vardag i annat boende?

Jag har svårt att förstå att det är så många som kämpar så för att ha huset kvar när det äter upp ens pengar. Ett hus är bara ett hus, hemmet följer med dit där kärleken och omtanken mellan de som bor där finns.
    Fint skrivet, jag fattar inte heller denna fixering vid att behålla huset. Har sett precis detta scenario hos vänner till mig, nämligen. Man offrar allt annat in absurdum, till och med adekvat näring, för att kunna bo kvar i skrythuset. Det verkar handla om att en försäljning av huset skulle innebära en prestigeförlust...
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!