Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Vi kan inte hjälpa dig förrän du visar hela din ekonomi. Kan råda dig till att gå till kommunens Konsumentrådgivare också som ett första steg!

1: Vad har du för månadsinkomst?
    2: Vad har exet för inkomst och hur mycket får du av honom?
    3: Hur många barn och ålder på dem?
    4: EXAKT vilka fasta räkningar har du på en månad?
    5: Vad kostar mat per månad?
    6: Vad kostar transport för er per månad, blir det billigare med busskort?
    7: Vad kostar telefonerna?
    8: El kostar mycket för många, läge att utöka huslånet och satsa på solceller?
    9: Inga abonnemang säger du, inte ens internet...? Går det att få billigare?

• Anonym (Hmm)

Apropå duschar så måste man faktiskt inte göra det varje dag... Man måste inte slänga kläder i tvättkorgen efter bara ett par dagars användning heller. Mycket av de textilier vi äger tvättas sönder ärligt talat, och huden blir torrare om man duschar dagligen.

• Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-04-29 20:49:10 följande:

Underhåll ser man väl väldigt enkelt summan på hos försäkringskassan? 

Om deras ekonomiska situation är väldigt olika så kan man få denna summa justerad. Tror man måste gå till Tingsrätten för det däremot.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-04-30 14:30:02 följande:

Vi har också ca 16000 i boendekostnad (ränta + 1% amortering) så kostnaden i sig låter helt rimligt. Det handlar antagligen om ett lån runt 3-3,5 miljoner. Huset har säkert en värdering på mellan 4,5-5,5 miljoner. De summorna hamnar man i utan att behöva bo i en storstad, om man köper en friliggande villa med fyra sovrum. 

Skillnaden är att jag delar min boendekostnad med en annan heltidsarbetande. Jag hade aldrig haft råd att bo här själv, och då har jag ändå en tonåring färre än TS och något högre lön. 

Vi har samma inköpspris och värdering som ni och med amortering betalar vi ca 5000:- per månad. Detta i storstad (ej Sthlm, Gbg, Malmö) och det är ett riktigt stort hus dessutom. Förstår inte hur folk har så dyra lån? Är det räntorna som ligger skyhögt eller?
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 08:42:44 följande:
    Betalar ni 5000:-/mån inkl amortering så har ni antingen bundna räntor eller inte 3-3,5 miljoner i lån. 

Storleken på huset har aldrig korrelerat med lånekostnaden..
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 08:57:03 följande:
    Alla rörliga lån går ut någon gång, vårat gick ut i Januari. Att binda om -24 känns rätt korkat..

Jag satt med lågt bundet elpris under hela tiden elpriset var skyhögt i hela Sverige och har det fortfarande, men det går ju ut om ett halvår. Allt gott har ett slut tyvärr och inte satt jag och skrattade åt folk som grät över skyhöga elräkningar och ansåg dom som idioter för det. 
    Jag tycker att ränta under 2 % är bra, men det kanske bara är jag det... Det var i höstas vi band om lånet (vi har haft fast sedan vi köpte huset) så det håller ett par år framåt nu.

Skratta eller inte, bryr mig inte om dina raljeranden.
  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-01 09:12:34 följande:
    Klart det är bra mot dagens rörliga, är nog få som säger emot det. 

Då är det bara att hoppas räntan är riktigt hög om ett par år då när ni ska binda om.
    Du måste må rätt jävla dåligt som sitter och önskar andra olycka.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 09:17:20 följande:
    Ja vi är nog många i landet som hoppas att räntan går ner så långt som till 2% igen. 
    Det beror ju på vad man förhandlar sig fram till. Det här var som sagt bara ett halvår sedan, trots den inflation vi satt med då.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 09:41:50 följande:
    2% är EXTREMT lågt i dagsläget, och verkligen inget man bara kan förhandla till sig, inte ens med personalrabatt är det en självklarhet.

De flesta har räntor på mellan 4-5% just nu.
    Men du kan ju säga vilken bank du har, finns nog många som gärna hade bytt till den.😊👍🏻
    Ja, vi fick ca 0,5 % högre än det tidigare lånet men det är klart det beror på förhandling vad man får. Vi har alltid förhandlat, både när vi skulle ta lånet och de gånger det skulle bindas om. Vi har Nordea om någon undrar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-01 10:14:11 följande:
    Det lär inte vara många som har en boränta så långt under styrräntan? tror inte ens de som jobbar på Nordea ligger på det. Min kompis som samarbetar med Nordea ligger över 4% trots rabatt.
    Jemp skrev 2024-05-01 10:22:10 följande:
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.

Då amorterar ni inte mycket! 

Hur får man ränta under 2 under 2023?

Ja, är man bra på att förhandla så... Kollade i appen och det stod något om rabatt också så effektiv ränta låg på ca 1,4 %, men det är ju bara bra då :) (Ingen av oss har någon som helst personlig koppling till banken för övrigt.)

Istället för att ta över tråden med detta så hoppas jag att ts återkommer och berättar om just sitt boende och om hon kommit på några nya tankar kring hur hon kan få bättre ekonomi nu efter alla råd.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-05-02 06:05:02 följande:
    Vi har alltså lån på 3,3 milj. Hade bunden ränta på 1,18% fram till oktober 2023. Nu är vår ränta rörlig, och ligger på 4,42. Det är räntan som påverkar kostnaden, ja. Men vi har också gemensamma löner på runt 100 000 brutto och inga andra lån, så vi klarar räntehöjningar. Annat för TS som är ensam inkomsttagare i sitt hushåll. Jag hade aldrig klarat kostnaderna för vårt hus ensam. Jag tycker att 16000 är väldigt mycket pengar för ett boende. 
    Ja ni verkar ha en stabil situation som klarar det :) Det verkar tyvärr som att ts behöver se över bostadsfrågan om det här ska lösa sig, ekonomin verkar inte ha det utrymmet. Hon kanske vill bo kvar i huset och trivs där, men det verkar inte finnas så mycket att ta av utöver detta.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!