Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!

Hur är dom 17.000 fördelade? Ränta, amortering, avgift (till samfällighet?)? Vad kostar el, vatten, VA, sophämtning?

Börja med att få ordentlig kontroll på vart pengarna går. 1.500 för försäkringar är ju lågt och bra. Mobilabonnemangen skitdyra - byt till tex Vimla så fort du kan. 

Vilken belåningsgrad har du? Kan du få amorteringsfritt? Kan du få bättre ränta om du byter bank?

Mat, kan du få ner det? Kolla erbjudanden, laga billiga måltider? Kolla under 10:an efter recept.

• Anonym (12345)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-01 08:47:23 följande:
    Lånet ligger på 2,4 miljoner just nu och självklart har vi fast ränta :) Bara idioter sitter med rörlig i dagens läge.
    Sett över tid har rörlig ränta alltid varit mest fördelaktigt. Men det krävs att man tillräckligt stark ekonomi för att klara uppgångarna. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-30 21:34:12 följande:

Iom inflationen har summan de räknar med att du ska ha kvar ökat, schablonkostnader för tex mat har ökat, så ja kalkylen är en annan idag än innan inflationen.
    Om ts köpte innan inflationen bör banken ändå ha räknat på en högre ränta än den faktiskt var då, idag hade de nog räknat på ännu högre.
    köpte hon innan 2018 så var det inget amorteringskrav Eller skuldkvotstak. Jag hade tex inte fått köpa mitt boende efter skuldkvotstaket och amorteringskrav tillkom.
    Mycket vi inte vet som påverkar så det blir som sagt bara gissningar innan vi vet mer.

Köpte mitt hus 2018 men jag tycker bankerna var väldigt frikostiga med lånelöften även med amorteringskrav och skuldkvot, beloppen var mycket högre än vad jag själv tyckte var lämpligt. Är ensamstående med tre barn som nu är tonåringar.
Svar på tråden Fattig, ekonomiskt utsatt? Hjälp!