Inlägg från: Anonym (Fråga!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga!)

Namn upptaget av hund

Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 13:36:24 följande:
    Jo, men barnet förtjänar ju också det namn som mamma och pappa tycker är finast. Oroar mig inte för att barnet ska associeras med hunden utan att svärföräldrar känner att vi kommer och "tar över" namnet. 
    Jag tror att du har helt rätt i att farföräldrarna inte kommer att ta det bra. Men det kan väl ändå vara värt att ta upp frågan med dem och se hur de reagerar? Då vet ni sedan vad ni har att förhålla er till och behöver inte gå runt och gissa.

Själv skulle jag känna att namnet redan var upptaget ifall det bars av ett husdjur i närmsta släkten (i synnerhet en hund, som ju verkligen brukar kännas som en familjemedlem). Det hade känts lika fel som att ge barnet samma namn som sin kusin. Men det är ju jag det.

Sedan kanske ni behöver jobba på att släppa det där namnet (om det inte funkar för farföräldrarna). Ert barn är ju det finaste barnet oavsett, även om det bara har det näst finaste namnet. Så är det ju även med alla barn som har äldre syskon av samma kön. Det första barnet fick det bästa namnet men det gör inte att yngre syskon är mindre viktiga. De är de finaste barnen allihop!
Svar på tråden Namn upptaget av hund