• Anonym (Anonym)

    Namn upptaget av hund

    Nog för att jag hade tänkt mig att det här med namnval skulle bli svårt men nu har vi hamnat i en sits jag faktiskt inte hade kunnat föreställa mig. I början av graviditeten var det ett namn som dök upp nästan direkt, detta skrattades dock bort lika snabbt då svärföräldrarnas hund bär namnet. Nu har månaderna gått och vi har fortfarande inte hittat ett namn. Lite förslag har kommit upp från bådas håll men inget som känts bra för oss båda. Nu börjar vi känna att det är rejält synd att det enda namnet vi båda älskar är upptaget av hunden. 


     


    Till saken hör att hunden är nästan tio år gammal och väldigt etablerad i familjen. Den är med överallt och älskad av barn och barnbarn. Vi träffas allihopa ofta.


     


    Vad är rätt och fel i detta läge? Jag tänker inte så mycket på det praktiska utan mer på om det verkligen vore rätt av oss om vi tillslut valde det namnet? Jag vet inte hur svärföräldrarna skulle reagera men jag tänker mig att de skulle tycka att det var väldigt märkligt av oss. Tänker också att barnen i familjen som ju vuxit upp med hunden kommer bli väldigt förvirrade av vårt val. Samtidigt känns det här som vårt enda alternativ, vi älskar namnet och alla andra namn känns fel. 


     


    Status mellan mig och min partner just nu är att vi undviker samtalsämnet då ingen riktigt mäktar med att ta i problemet..

  • Svar på tråden Namn upptaget av hund
  • Anonym (Katt)

    Om ni gillar det namnet, kör på det. 

    Barnens farmor har en katt som heter Anton. Ingen aning varför hon valde ett sådant namn på en katt.
    Jag har två barn (7 och 9 år) och frågade dem var för sig:

    "Vad hade du tyckt om farmors katt hade haft samma namn som du istället för att heta Anton?"

    Båda två sa att det hade varit jätteroligt. Båda två frågade direkt om inte vi kan köpa en katt och ge den samma namn som honom. Så det var dumt av mig att fråga dem. Nu vill de ha var sin katt som ska heta samma som dem.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-01 14:51:48 följande:
    Tro mig, vi hundägare ser inte vår familjemedlem som "bara en hund". Min hund är för mig värd mer än andras ungar. Dock inte barnbarnen.

    Vadd tycker jga då att ts ska göra?
    Jag tycker att de ska ge barnet samma namn som hunden.

    Som farmor hade jag inte sett det som negativt, snarare tvärtom.

    Ja det var ju precis det jag skrev, lätt att tänka att det bara är en hund = det ÄR inte bara en hund.

    Jag hade inte haft problem om någon tog namnet min katt har, men det betyder ju inte att barnet kommer tycka det är roligt att bli förknippad med en hund eller katt.

    Mamma pappa kanske inte bryr sig, svärföräldrarna får de ju prata med, men aldrig glömma att det faktiskt i slutändan är BARNET som bär namnet. 


    Och givetvis kan man inte alltid anpassa sig efter andras åsikter, tycke och smak. Däremot bör man ju tänka på ALLA konsekvenser som kan bli genom att välja ett namn som ett nära husdjur eller person i familjen bär. Överväga allt och se vad man är beredd att eventuellt få bemöta.

    Och ts bör ju börja med att prata med svärföräldrarna. Om de SKULLE bli upprörda är det kanske för många negativa konsekvenser att välja det namnet?
    Och blir de glada så får man överväga andra eventuella konsekvenser från övrig familj.
    Tycker man fortfarande att namnet väger upp - kör då på det namnet. 

  • Anonym (Mm)
    Anonym (Liv) skrev 2024-05-01 15:40:38 följande:

    Ja det var ju precis det jag skrev, lätt att tänka att det bara är en hund = det ÄR inte bara en hund.

    Jag hade inte haft problem om någon tog namnet min katt har, men det betyder ju inte att barnet kommer tycka det är roligt att bli förknippad med en hund eller katt.

    Mamma pappa kanske inte bryr sig, svärföräldrarna får de ju prata med, men aldrig glömma att det faktiskt i slutändan är BARNET som bär namnet. 


    Och givetvis kan man inte alltid anpassa sig efter andras åsikter, tycke och smak. Däremot bör man ju tänka på ALLA konsekvenser som kan bli genom att välja ett namn som ett nära husdjur eller person i familjen bär. Överväga allt och se vad man är beredd att eventuellt få bemöta.

    Och ts bör ju börja med att prata med svärföräldrarna. Om de SKULLE bli upprörda är det kanske för många negativa konsekvenser att välja det namnet?
    Och blir de glada så får man överväga andra eventuella konsekvenser från övrig familj.
    Tycker man fortfarande att namnet väger upp - kör då på det namnet. 


    Inte speciellt hemska konsekvenser du har målat upp i tråden faktiskt
  • Anonym (Mm)

    Teddy är annars ett väldigt fint namn som både hundar och människor kan heta. Om man får ge förslag som TS kanske gillar

  • Anonym (Matte/Farmor)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 15:49:09 följande:

    Teddy är annars ett väldigt fint namn som både hundar och människor kan heta. Om man får ge förslag som TS kanske gillar


    Hmmm, DET är ju verkligen en smaksak!
    Teddy, för mig, är en av ungarna i Bamsetidningarna.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 15:47:41 följande:
    Inte speciellt hemska konsekvenser du har målat upp i tråden faktiskt
    Har inte skrivit att de är hemska konsekvenser utan snarare konstigt eller dåligt. Men givetvis kan det bli bra också. Hemska är ju något helt annat. Det viktigaste är ju att tänka på hur det kan bli för barnet.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Liv) skrev 2024-05-01 16:09:26 följande:
    Har inte skrivit att de är hemska konsekvenser utan snarare konstigt eller dåligt. Men givetvis kan det bli bra också. Hemska är ju något helt annat. Det viktigaste är ju att tänka på hur det kan bli för barnet.
    Ja alltså jag menar att det inte är så illa. Hemska konsekvenser kanske hade fått en person att välja bort namnet
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-01 15:52:58 följande:
    Hmmm, DET är ju verkligen en smaksak!
    Teddy, för mig, är en av ungarna i Bamsetidningarna.
    Den var den smarte väl?
  • Anonym (Matte/Farmor)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-01 16:17:39 följande:
    Den var den smarte väl?
    Ja, den gula med glasögon. Jättesöt. 
Svar på tråden Namn upptaget av hund