• Core

Varför är många barn så ouppfostrade?

Jag håller med, men delvis är det ju samhällets fel också. När jag gick i högstadiet, och det var inte så sjukt länge sedan i kontexten, runt 2003, så var det inget konstigt att bli nedbrottad med polisgrepp av nån elevassistent om man härjade och höll på. Idag har ingen rätt att sätta gränser.

• Core
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-03 14:02:52 följande:

Jag blir lite fascinerad över att så många ser det som positivt att man fullständigt körde över barns önskemål och tyckanden "förr". 

Jag är sådant barn som var otroligt selektiv med maten, har ibland suttit i timmar och glott på en hög med rotmos när jag var liten, vilket var en helt normal metod när jag var liten. Jag har tvingat i mig mat, klökts, kräkts och ändå varit tvungen att svälja.

Hur kan man sedan som vuxen önska det för barnen? Tycka att det var vettigt att tvinga barn att att svälja sitt eget kräk? 

Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
  • Core
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-03 16:55:29 följande:
    *Applåder*
    Du skrev precis dagens bästa och vettigaste kommentar på Familjeliv.

Grattis, du vann en blomma!  // {#emotions_dlg.flower}
    Och ett glas vin. Skål
    Äh, du får två! SkålSkål
    Tack, jag gapar och du häller!

Vi umgås lite med min kusin och hennes barn. När vi grillade burgare tog dom med egna bröd, för deras ena dotter äter inte hamburgarbröd med frön på

Jag ser till att inte döma så långt jag kan, men innerst inne tycker jag synd om de här barnen som blir handikappade under händerna av sina föräldrar.
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?