Inlägg från: Anonym (Pia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pia)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 14:09:51 följande:
    Jag tänker att barn numer får prata och höras, jämfört med förr i tiden när de skulle vara tysta och veta sin plats. Barn har inte samma konsekvenstänk eller resonemang förmåga som vuxna så deras prat kommer framstå som mer omoget och jobbigt. Man kan inte förvänta sig av ett barn att det är en liten vuxen, av det enkla skälet att det inte är det.
    Mina barn får både synas och höras, men de är uppfostrade att inte avbryta någon, varken vuxna eller barn. På samma sätt som vi vuxna inte avbryter barnen. Händer det får man be om ursäkt och vänta på sin tur att prata. Man kan självklart inte förvänta sig att ett barn ska förstå det på egen hand, det åligger mig som förälder att uppfostra dem till vettiga individer.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:20:12 följande:
    Mina med. Men de kommer inte ha förmågan att helt förstå det när de är små, på det vis man kan förvänta sig av dig och mig. De kommer göra fel oftare eftersom de inte har den utvecklade förmågan helt än som vi har.

Och just därför har jag påmint och påmint och vet du vad, nu sitter det faktiskt nästan helt och hållet, också hos fyraåringen.
  • Anonym (Pia)
    Tom Araya skrev 2024-05-11 14:53:59 följande:

www.facebook.com/fredriksfanpage/posts/pfbid0UfDQZjYmVSiftkbmPkmUSLnB1CkdzEGEWUCq3Ru8F1r9xj49r8rdq6EBGoSq7E8ol

Jag vet inte om ovanstående länk fungerar här, men det handlar om det uppmärksammade fallet med Sten Holm och hans jobb på en skola.

Stefan Holm polisanmäld för misshandel av elev på skola (aftonbladet.se)

Friidrott: Stefan Holm anmäld för misshandel: ?Brann till? | SVT Sport

Stefan Holm polisanmäld för misshandel: ?Brann till? (tv4.se)

Komikern Fredrik Andersson kommenterade fallet på sociala medier:

"Stefan Holm fick hjärnsläpp och glömde för ett ögonblick att det kan vara djupt kränkande för ett barn att avbrytas i sitt kränkande av omgivningen."

Ja, det är ju klart att många barn uppfattas som självcentrerade och ouppfostrade när deras föräldrar inte kan hantera att deras barns beteende får konsekvenser. När jag gick på lågstadiet, lyftes stökiga barn som vägrade lyssna, ut. Idag berättar mitt lågstadiebarn om hur hon behöver bära hörselkåpor och sitta med skärm runt sin plats, för att få lugn och ro i klassrummet. En bild som också bekräftas av läraren som inte kan göra mer än be stökiga elever att vara tysta.
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?