• Anonym (TS)

Hyresrätt , får man bygga om balkong till uteplats?

Har googlat men hittar inget bra svar. Har tittat på en lägenhet som är på bottenvåningen men jag balkong. Flera andra lägenheter på bottenplan har uteplats istället. Jag undrar om man får bygga om balkongen till en uteplats eller om det inte är tillåtet när man bor i hyresrätt. Om jag

ska bo på bottenplan skulle jag hellre ha uteplats så om det inte går kanske jag tackar nej till lägenheten. 

Någon som vet? Eller är det kanske olika med olika hyresvärdar? 

• Svar på tråden Hyresrätt , får man bygga om balkong till uteplats?
  • Anonym (TS)

Oj nu hamnade bilden på sne och mitt i texten men så ser iallafall husen ut. 

• Anonym (d)

Det får du högst sannolikt inte.
    Skadar inte att fråga men räkna inte med det.

• Anonym (TS)
    Anonym (d) skrev 2024-05-02 21:19:41 följande:

Det får du högst sannolikt inte.
    Skadar inte att fråga men räkna inte med det.

Tack för svaret! Det låter iförsej rimligt. De lägenheterna som har uteplats har alltså antagligen alltid haft det? 
  • Core

Det hade du inte ens fått om det var bostadsrätt. I en hyresrätt får du inte göra fler än fyra hål i väggen för att hänga upp tavlor, du kan ju glömma att du kan börja riva balkonger 😂 För att inte tala om att det krävs bygglov, om man nu skulle bortse från det faktum att en hyresvärd inte låter folk riva sina balkonger

• Core
    Anonym (TS) skrev 2024-05-02 21:21:37 följande:
    Tack för svaret! Det låter iförsej rimligt. De lägenheterna som har uteplats har alltså antagligen alltid haft det? 
    Jag skulle tro att balkongen är intakt där innanför, och att nån gång på det glada 70 talet smällde nån upp ett svartbygge, eller något åt det hållet 
  • Anonym (TS)
    Core skrev 2024-05-02 21:24:27 följande:

Det hade du inte ens fått om det var bostadsrätt. I en hyresrätt får du inte göra fler än fyra hål i väggen för att hänga upp tavlor, du kan ju glömma att du kan börja riva balkonger 😂 För att inte tala om att det krävs bygglov, om man nu skulle bortse från det faktum att en hyresvärd inte låter folk riva sina balkonger

Tack för svar ! Det var ungefär det jag misstänkte. Kanske var en dum fråga men nu vet jag iallafall :) Hittade verkligen inget vettigt svar när jag googlade 
    Har kollat på en annan lägenhet som också är på BV, lite mindre men den har uteplats. 
  • Anonym (TS)
    Core skrev 2024-05-02 21:25:58 följande:
    Jag skulle tro att balkongen är intakt där innanför, och att nån gång på det glada 70 talet smällde nån upp ett svartbygge, eller något åt det hållet 
    Såg ut som att den var det på nån men inte på alla , kanske helt enkelt är olika med olika lägenheter då. Även i samma hur var det några med balkong och några med uteplats på BV. 
  • Anonym (Mini)

Du får inte göra något i en hyresrätt som inte går att återställa när du flyttar. Du kan ju dock fråga hyresvärden men mest troligt säger de nej till att riva balkongen.

• Anonym (?)

Hur vore det att prata med sin hyresvärd istället för att fråga på Familjeliv?

• Core
    Anonym (?) skrev 2024-05-02 22:06:36 följande:

Hur vore det att prata med sin hyresvärd istället för att fråga på Familjeliv?

Hon gjorde rätt i att fråga här först, hade blivit rätt pinsamt. Klart man vill ha klart för sig vad som generellt gäller innan man kontaktar folk, så tänker jag också i frågor jag har sämre koll på
Svar på tråden Hyresrätt , får man bygga om balkong till uteplats?