Anonym (Limpmacka och oboy) skrev 2024-05-05 00:32:12 följande:
Bara för att man pluggat näringslära betyder det inte att man kan något om barn med SÄ. Du kan det som funkar för dig.
Läste om några barnpsykologer som var experter inom barnpsykologi. De hade gett ut böcker och var efterfrågade för deras kunskap då de var erkänt duktiga inom området med höga akademiska titlar.
Barnpsykologerna fick egna barn.
Sedan sa de att ingen som inte har barn borde få skriva böcker eller ens uttala sig om barnpsykologi. De gör ju inte alls som man säger eller förespråkar.
Jag känner flera som pluggat olika former av näringslära. Flertalet är vegeterianer och veganer med ätstörningar som anoerixa, bullemi med mera. Det som brukar hända när de kommer ut i sin egna verklighet med egna barn är att de inser att man är glad för ATT de äter, speciellt om man har barn som är känsliga när det handlar om mat och koncistens.
Du ger inga råd, du ger pekpinnar ur ditt perspektiv utan att hänvisa till "trovärdiga" källor. Låt TS få försöka lösa sin situation. Det fanns barn som satte i halsen även förr i tiden och vägrade äta. Idag finns det näringsdrycker med mera som kan hjälpa till att få i barnen energi för det kan gå snabbt om de tappar vätska och matintag.
Förr i tiden fanns det faktiskt också NPF-barn. De gick i särklass i en vanlig skola. och fick hjälp av lärarna på ett helt annat sätt än idag när alla barn sak gå i samma klass och det blir kaos.
Till frukost förr i tiden åt man limpmacka eller rostbröd och drack oboy till. De som åt gröt åt gröten med en soppslev sylt på. Eller cornflakes med socker till. Eller ricekrisps som har både honung och socker på. Saft drack många ofta, lite nyttigare än läsk, men det dracks mer saft än läsk så vem vet i längden hur det var. Det var inte så himla präktigt förr i tiden som många vill påskina idag.
TS sticker inte huvudet i sanden. TS försöker hitta hjälp och råd då hon är orolig för sitt barn. Ett barn som inte äter på grund av rädsla. Hade du haft egna barn så kanske du hade förstått oron som TS har? Jag misstänker att TS barn inte är så stor storleksmässigt och då vet man att det kan gå fort om man inte får i barnen näring och vätska.
Det är då man hamnar på sjukhus med dropp i armen vilket man gärna vill undvika. På sjukhuset kan man också få isglass med socker, saft och sådant för energi och vätska.
Till TS - jag har full sympati med dig, hoppas ni hittar en lösning för hela familjen som funkar.
Ang förskolan förresten - även om det bara är några veckor kvar. Säg att ni går dit och leker men att han äter varken frukost eller lunch. Allt för att avdramatisera det hela och få en trygg övergång till skolan.
Vadå "du kan det som funkat för dig" ?
Och var har jag skrivit att jag inte har barn..Ingenstans.
Nej jag pratade inte om mig-såklart- jag pratade om det som har funkat på barn med NPF-diagnoser, många barn har blivit helt friska från sin NPF-diagnos eller mått mycket bättre åtm..Sen dom la om kosten -helt- så man måste kunna vara strikt en liten tid, men det lönar sig snabbt.., men TS bryr sig ju inte!
Varför ens fråga om råd när hon ändå inte bryr sig om att hennes son har autism..Det är ju det som är grundproblemet till att han har svårt att svälja..
Hade han inte haft autism så hade det inte blivit något problem ens..
Jag tyckte jag gav råd..men jag kanske inte skrev exakt vilket mat, osv som är viktigt för barn med NPF, men i det stora hela..Och bland det viktigaste skrev jag ju.. Att utesluta ALLT med vitt socker,-(tex vanlig glass) vitt mjöl/gluten (tex vitt bröd; pizza, osv), mjölk och ta bort ALL processad mat och dryck som tex läsk och snabbmat- först och främst. till att börja med åtm..
Och byta ut det till frukt, bär, grönt, växtbaserad mat, hela korn, nötter, (fet) fisk, osv istället..Sen kan man enkelt göra en riktigt god glass på bär/frukt istället-om man orkar anstränga sig lite för sitt eget barn.
Bara den lilla förändringen brukar göra extremt stor skillnad för barn med en NPF-diagnos..
Och hade TS varit intresserad av att hjälpa sin son på riktigt och inte bara droga ner honom och vänta på tills han flyttade hemifrån som en incel vid 40 år så skulle jag svarat på alla frågor hon hade haft gällande bästa maten om hon hade velat.och kunnat visa källor, men det ville hon inte..
Jag fick iaf inte varken flingor, limpa eller vitt bröd till frukost eller någon färdigmat som var processad som barn..min mamma gjorde allt bröd, bullar, mat, osv själv..Och vi bodde i hus på¨landet så vi kunde plocka massor av frukt, bär, svamp, rotfrukter, fiska osv under sommarhalvåret iaf..
Fiskade man som barn så fick man äta upp fisken sen också..även om det inte var så gott, men eftersom man hade fångat fisken själv så blev det ju lite roligare att äta iaf. 😂