• Linda2barnsmamma

Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)

Hej. 
    Vill börja med att skriva att vi varit på vårdcentralen och i väntar samtal på måndag från habiliteringen om detta. 

Min son har autism och är 6 år, han har varit väldigt selektiv med maten hela sitt liv, men ändå tyckt om att äta .

Men för två veckor sedan satte han en lite brödbit i halsen på förskolan, och blev jätterädd. 
    Vi gjorde inte så stor sak av det utan fortsatte som vanligt. 
    Sedan blev det oftare han satte små bitar i halsen och blev mer och mer rädd för att äta. Nu äter han i princip bara fruktklämmisar, lite choklad som smälter och isglass. 
    Allt som har med mat och göra har han blivit rädd för . Går heller inte att mosa maten, då han tycker det ser för äckligt ut. 
    Vet verkligen inte vad mer ja kan göra , vi har verkligen testat ALL mat som finns , allt mjukt , allt rinnande. Men så fort det nämns mat så blir han rädd direkt. 
    Man ser att han är hungrig , men det går ändå inte . 
    Mitt hjärta gör så ont och ja vet att vi kommer få hjälp. Men har någon något tips på vad man kan göra medans vi väntar på habiliteringen???

• Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)
  • Anonym (Isa)
    Goneril skrev 2024-05-04 02:30:25 följande:

Anonym (Isa) är ju inte precis vänlig och har nog inte förstått paniken som den här lille killen upplever, han vågar ju inte ens gå till förskolan. Det gäller ju att bryta mönstret och under tiden måste han få näring, snart får han brist på allt möjligt. Nu gissar jag att han i alla fall kan dricka färskpressad juice så han får lite vitaminer, och vad gör det om han en period inte äter enligt kostrådsgivarnas teser? Om han kan få ner lite processad mat är det väl bättre än att svälta? Detta kan korrigeras senare när läget är under kontroll.

Så du tycker det är vänligt eller snällt av TS att hon inte redan efter 6 ÅR har kunnat byta ut all dålig mat, glass och godis till nyttig oprocessad mat redan istället, då hade ju det stackars barnet sluppit den här traumatiska upplevelsen.
    Ja jag tycker synd om barnet, men inte TS som har orsakat problemet genom att inte ge sitt barn bra mat från dag 1.
    Och nej glass och godis finns det ingen näring i alls..Så det är väl inte bättre än ingenting..Man överlever länge utan skräpmat som barn..

Jag tycker det är väldigt konstigt att när jag var barn så fanns det inte ett enda barn som hade en NPF-diagnos som man kände till. 
    Men nuförtiden har varannan unge en NPF-diagnos..

Varför? Jo för vi fick inte socker, glass och annan junkfood vareviga dag..Vi fick godis/glass/socker på lördagar bara..Annars så fick vi minsann äta det vi fick.
    Som hemlagad mat, grönsaker, bär, frukt, hembakat bröd, osv.
    Aldrig att vi åt snabbmat eller liknande..

Vi fick äta det vi blev serverade, hur illa vi än tyckte om maten så fick vi ingenting annat..
    Och då åt man tillslut när man var hungrig..Vilket alla barn gör!

Nuförtiden så ska barnen själva bestämma vad dom ska äta..Även om dom vill ha glass så får dom det - så dom inte svälter ihjäl, haha..
    Inte konstigt att så många barn får olika sjukdomar-autism, diabetes, cancer, fetma för att bara nämna ngr-  när föräldrarna är dumma nog att låta barnen själva bestämma kost..Dom gör ju inte sina barn en tjänst genom att låta dom välja mellan fisk och glass som ett exempel.
  • Anonym (Marielle)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-04 03:15:29 följande:
    Så du tycker det är vänligt eller snällt av TS att hon inte redan efter 6 ÅR har kunnat byta ut all dålig mat, glass och godis till nyttig oprocessad mat redan istället, då hade ju det stackars barnet sluppit den här traumatiska upplevelsen.
    Ja jag tycker synd om barnet, men inte TS som har orsakat problemet genom att inte ge sitt barn bra mat från dag 1.
    Och nej glass och godis finns det ingen näring i alls..Så det är väl inte bättre än ingenting..Man överlever länge utan skräpmat som barn..

Jag tycker det är väldigt konstigt att när jag var barn så fanns det inte ett enda barn som hade en NPF-diagnos som man kände till. 
    Men nuförtiden har varannan unge en NPF-diagnos..

Varför? Jo för vi fick inte socker, glass och annan junkfood vareviga dag..Vi fick godis/glass/socker på lördagar bara..Annars så fick vi minsann äta det vi fick.
    Som hemlagad mat, grönsaker, bär, frukt, hembakat bröd, osv.
    Aldrig att vi åt snabbmat eller liknande..

Vi fick äta det vi blev serverade, hur illa vi än tyckte om maten så fick vi ingenting annat..
    Och då åt man tillslut när man var hungrig..Vilket alla barn gör!

Nuförtiden så ska barnen själva bestämma vad dom ska äta..Även om dom vill ha glass så får dom det - så dom inte svälter ihjäl, haha..
    Inte konstigt att så många barn får olika sjukdomar-autism, diabetes, cancer, fetma för att bara nämna ngr-  när föräldrarna är dumma nog att låta barnen själva bestämma kost..Dom gör ju inte sina barn en tjänst genom att låta dom välja mellan fisk och glass som ett exempel.
    Du verkar helt ha missuppfattat vad tråden handlar om.

TS son har inte levt på glass och klämmisar i sex år. Det är de senaste två veckorna som han har haft svårt att få ner annat, efter en traumatisk upplevelse då han satte mat i halsen.
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-04 02:13:19 följande:

Ge honom nyttig mat istället för socker, gluten, snabba kolhydrater och annan processad skit mat istället.

Eftersom det till stor del är därför han har autism..pga att ni har övergött barnet med socker och annan skräpmat..

Du vill väl inte tro mig..för det skulle ju bli jobbigt för DIG att inse att du är orsaken till att han inte blir bättre från sin autism.

Men det finns massor av exempel på barn som haft adhd, autism, add, osv som blivit helt friska från dessa födosjukdomar efter dom har bytt kost..Kolla tex på youtube..

Men jag antar att du hellre stoppar huvudet i sanden och tror att en läkare kommer fixa ditt barn.
    Men jag förstår inte? .Hur tror du läkarna ska kunna fixa eller hjälpa ditt barn att äta skräpmat..Köra ner en mattub i halsen kanske som han får leva med, eller?

Eller så kan dom ju ge honom droger så du iaf slipper ha det så jobbigt.
    För då kommer han ju inte ens bry sig om vad du stoppar i hans mun och bli ännu mer apatisk, men det är ju en väg till att sluta ge honom skräpmat..

Då kan du ju börja ge riktig mat/nyttig mat istället för att låta ditt barn leva på något jäkla godis.s
    Då börjar han nog må bättre, men då måste han gå på drogavänjing sen istället..

För och nackdelar med allt sörru.. 

Jösses, här har du ju noll koll alltså . Hur f*n rent ut sagt kan du veta hur han ätit innan ? 

Jag hoppas innerligt att du själv inte har barn. 

Det han äter idag, det är på habiliteringens vägnar. Han äter inget socker annars knappt förutom på lördagen med sina syskon. Vi äter ute max 4 gånger om året, pasta tycker han inte om , inte potatis , så mycket kolhydrater blir det inte heller i vanliga fall. 

Så vad är ditt problem egentligen ?

Det är på grund av människor som dig , folk inte vågar be om hjälp på öppna forum. Är tråden så jobbig o läsa , scrolla vidare , gå o stör någon annan !
  • Anonym (Mamma)

Fortsätt ge det han äter! Kan han tänka sig klämmisar med havre i? 

Hur går det med toabesök? Kissar han minst 4 ggr/dag? Hur går det med nr 2? Om det finns tecken på förstoppning behöver han preparat mot det.

Be om kontakt med dietist också. De har erfarenhet av vad man kan prova, vad som brukar funka. 

Jag tänker annars på näringsdryck. Det finns sån som är som juice och sån som är liksom mjölkig. De smakar minst konstigt riktigt kall. Man kan tex frysa i glassformar, som isbitar eller i en plastskål och skrapa i sig med sked. Får ni den på recept blir det gratis. Ni kan köpa den själva redan nu på apotek. Tänk på att den ska vara för barn. 

Fryst frukt kanske funkar? Banan blir som krämig glass, druvor, melon och kanske äpple också blir mer likt isglass. 

• Linda2barnsmamma
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 09:00:35 följande:

Fortsätt ge det han äter! Kan han tänka sig klämmisar med havre i? 

Hur går det med toabesök? Kissar han minst 4 ggr/dag? Hur går det med nr 2? Om det finns tecken på förstoppning behöver han preparat mot det.

Be om kontakt med dietist också. De har erfarenhet av vad man kan prova, vad som brukar funka. 

Jag tänker annars på näringsdryck. Det finns sån som är som juice och sån som är liksom mjölkig. De smakar minst konstigt riktigt kall. Man kan tex frysa i glassformar, som isbitar eller i en plastskål och skrapa i sig med sked. Får ni den på recept blir det gratis. Ni kan köpa den själva redan nu på apotek. Tänk på att den ska vara för barn. 

Fryst frukt kanske funkar? Banan blir som krämig glass, druvor, melon och kanske äpple också blir mer likt isglass. 

Vi har köpt klämmisar med lite mer havre i, även grötklämmisar.  Sen har vi i olja i det mesta som han just nu äter , och det har funkat. 
    Habiliteringen ska ordna med en dietist, får veta planeringen lite mer på måndag när dom ringer. 
    Men blir det värre under tiden så söker vi ju självklart akut. 
    Vi har kollat på näringsdrycker, han är väldigt skeptisk, men vi köper hem lite av allt så det finns alternativ. 

Ja tror ju själv inte på att säga åt han att äta , utan mer att ge han kanske några alternativ och sedan få välja själv vilket som det mest aptitligt ut för tillfället :) 

Han har inte gått ner i vikt något på dessa 2 veckor, så något rätt måste vi ju ändå göra med oljer och extra smör . 
    Han är ute och leker och springer med dom andra barnen i området , så energi har han ju också kvar. 
    Men ja hoppas han äter något under dagen idag, om bara så lite grann. 
    :)
  • Linda2barnsmamma
    Linda2barnsmamma skrev 2024-05-04 09:50:04 följande:
    Vi har köpt klämmisar med lite mer havre i, även grötklämmisar.  Sen har vi i olja i det mesta som han just nu äter , och det har funkat. 
    Habiliteringen ska ordna med en dietist, får veta planeringen lite mer på måndag när dom ringer. 
    Men blir det värre under tiden så söker vi ju självklart akut. 
    Vi har kollat på näringsdrycker, han är väldigt skeptisk, men vi köper hem lite av allt så det finns alternativ. 

Ja tror ju själv inte på att säga åt han att äta , utan mer att ge han kanske några alternativ och sedan få välja själv vilket som det mest aptitligt ut för tillfället :) 

Han har inte gått ner i vikt något på dessa 2 veckor, så något rätt måste vi ju ändå göra med oljer och extra smör . 
    Han är ute och leker och springer med dom andra barnen i området , så energi har han ju också kvar. 
    Men ja hoppas han äter något under dagen idag, om bara så lite grann. 
    Ja just ja, han går på toaletten som han ska fortfarande:) inget konstigt där. 
  • Anonym (Mamma)

Wow, vilket bra jobb ni har gjort iom att han håller vikten och går på toa normalt! 

Vi fick som råd att ställa ut fat med typ kex och sånt som kan stå framme. För en del är det lättare att peta i sig lite när de är ensamma och det bara råkar stå något där. 

• Anonym (Keio)

Låter lite konstigt att mycket verkar fastna i halsen. Kanske borde kolla upp så det inte är något som gör att det är svårare att svälja? Är han väldigt frisk för övrigt?

• Linda2barnsmamma
    Anonym (Keio) skrev 2024-05-04 10:49:20 följande:

Låter lite konstigt att mycket verkar fastna i halsen. Kanske borde kolla upp så det inte är något som gör att det är svårare att svälja? Är han väldigt frisk för övrigt?

Vårdcentralen har gjort undersökning i halsen, finns inga fysiska besvär och halsen ser jättefin ut. 
    Min känsla är att det är rädsla efter första gången han satt i halsen, och att han glömmer tugga ordentligt. 
    Tror inte det har något med halsen alls att göra faktiskt. 
Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)