• Anonym (Mi)

Ångerrätt, men företaget svarar inte

Jag beställde en vara, men råkade kryssa i fel vara.   Försökte få företaget att stoppa köpet omgående, men det enda som fanns till hands var en chattrobot som inte förstod något.
    Enligt företaget skulle man kunna häva köpet på "Mina sidor", men där fanns inga alternativ för det.  
    Det återstod att hämta ut varan och via returfraktsedeln returnera den.   Jag hämtade ut paketet och där fanns inget mer än själva varan.   Inte ett enda papper. 
    Jag har mailat företaget och frågat hur jag ska kunna returnera utan några papper,  men de har inte svarat, och ångerrätten går ut nästa vecka.
    Det är en vara som är värd ca 10 000 kr.
    Vad gör jag nu?    Företaget har inget telefonnummer.

• Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-05 03:32:55 följande:

Betala inget! Det kan ses som en bekräftelse på att du vill genomföra köpet, och att du då går miste om ångerrätten, framför allt om betalningen görs efter den normala tiden för ångerrätt.
    Spara alla mail du skickat till dem.
    Kommer det krav på betalning från dem så svarar du bara att du vill använda din ångerrätt. Kommer det krav från inkasso eller Kronofogden så svarar du bara att du bestrider.
    Jag tycker du ska skriva här vilket företag det gäller.

Håller med. Där vill man ju inte handla! 
  • Anonym (...)

Chatta med roboten igen och skriv att du vill ångra köpet. Ta skärmdumpar som bevis eller fota datorskärmen

• Anonym (Mi)

Det är svenskt helt och hållet.   Hade aldrig vågat köpa en vara för över 10 000 kr från ett utländskt företag. 
    Jag har provat chatroboten igen och frågat om hur man ångrar köp, och den hänvisar bara till samma text på deras hemsida om "ångerrätt".     Helt värdelöst. 

• Anonym (Man)

Skriv företagets namn så kan du få mer hjälp. 

• Anonym (Mi)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-06 01:39:16 följande:

Skriv företagets namn så kan du få mer hjälp. 

Hallon 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

"Vid retur av mobiler & routrar skickar du tillbaka paketet till den avsändaradress som du hittar på fraktsedeln i försändelsen. Du betalar själv porto för returen. När returen mottagits och godkänts annulleras avbetalningen automatiskt."

Som det är formulerat finns det inte en returfraktsedel, utan de menar fraktsedeln som användes för att skicka paketet till dig. Den brukar sitta på utsidan av paket, och kan helt enkelt vara den påklistrade adress-etiketten. Finns det någon avsändaradress där?

• Anonym (J)
    Anonym (Mi) skrev 2024-05-06 23:42:34 följande:
    Hallon 

Kontakta oss via e-post innan du skickar tillbaka produkterna.

Returadress:

HALLON
    Stegerholmsvägen 24
    421 67 Västra Frölunda

E-post: support@hallon.com

Det finns på hemsidan.
    Eller finns det flera företag som heter hallon? 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (J) skrev 2024-05-07 21:53:02 följande:

Kontakta oss via e-post innan du skickar tillbaka produkterna.

Returadress:

HALLON
    Stegerholmsvägen 24
    421 67 Västra Frölunda

E-post: [email protected]

Det finns på hemsidan.
    Eller finns det flera företag som heter hallon? 

Det är nog fel ställe. Jag tror TS har köpt mobiltelefon+abonnemang, och då är det hallon.se

Det är inte samma förtag!

• Anonym (Mi)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-07 21:47:25 följande:

"Vid retur av mobiler & routrar skickar du tillbaka paketet till den avsändaradress som du hittar på fraktsedeln i försändelsen. Du betalar själv porto för returen. När returen mottagits och godkänts annulleras avbetalningen automatiskt."

Som det är formulerat finns det inte en returfraktsedel, utan de menar fraktsedeln som användes för att skicka paketet till dig. Den brukar sitta på utsidan av paket, och kan helt enkelt vara den påklistrade adress-etiketten. Finns det någon avsändaradress där?

Tack för svar!   Har aldrig varit med om liknande i så fall.  Det fanns en klister etikett avsändare (inte Hallon utan nåt lager verkar det som) klistrad på paketet, men om jag skickar dit, hur ska de då veta vilken kund som skickat?
    Vill ju inte riskera att skicka tillbaka den om det inte framkommer tydligt vem jag som kund och avsändare är. 
    Har aldrig varit med om att inte få en fraktsedel ens.  Ibland kommer den på mailen, men här är det bara en liten låda och inget mer. 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-07 22:24:14 följande:

Det är nog fel ställe. Jag tror TS har köpt mobiltelefon+abonnemang, och då är det hallon.se

Det är inte samma förtag!

Stämmer, det är mobiltelefon, men inget abonnemang. 
Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte