Inlägg från: Anonym (Tonårsmorsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tonårsmorsa)

    Överlever vi på 7000?

    Jag funderar på separation pga olika omständigheter men det är ekonomin som oroar mig. Efter allt är betalt så kommer jag ha kvar 7000 kr till mat och bensin, nöjen kläder. Har en tonårsson på heltid också. Underhållet är redan medräknat i dom 7000 kr. 
    Kan gå upp i tid om jag vill, är tjänstledig så jobbar 80% för tillfället. Men hade helst velat vänta med det då jag varit på väg bli utbränd ett tag. Vad tror ni, skulle det funka?

  • Svar på tråden Överlever vi på 7000?
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Kr) skrev 2024-05-04 09:58:53 följande:

    Hur mycket lägger du på mat och bensin, nöjen kläde idag?


    Matkostnaderna är rätt höga, typ 3000 per person men beror på allergier hos mig och selektivt ätande hos sonen som har diagnos. Jag cyklar mestadels överallt nu när det går, är på vintern som det kommer gå mer bensin ca 1000 spänn i månaden. Köper typ aldrig kläder åt mig själv isf begagnat för en billig peng. Däremot växer ju sonen så klädkontot är rätt högt för tillfället. Men har försökt köpa dom större grejerna han behöver för i år som skor och jacka nu medans jag har mer pengar över.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (F) skrev 2024-05-04 10:01:24 följande:

    Jag har lika mycket över och klarar mig men har istället 3 barn på halvtid. Du har din son på heltid, blir ju klart lite annorlunda då jag gissar du står med alla hans utgifter ensam. 


    Har du kollat om du får bostadsbidrag om du lever ensam? 


    Oavsett tror jag det mesta går om man vill och att du vet med dig att du längre fram kan gå upp i tid. 


    Kollade tidigare o då fick jag inte pga sparade medel men sparpengar ligger under 10000 nu så kan söka igen. 
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-05-04 10:04:56 följande:

    Har du någon buffert? Ingår sparande i din budget?


    Det blir nog tufft, men det går. Men inte mkt till nöjen. 


    Om du har en plan B, att gå upp i tid, så testa. Se över din budget ordentligt, kanske finns det poster du kan minska på.


    Jo buffert har jag men har minskat kraftigt pga tidigare arbetslöshet. Sparande ingår ej i budgeten det är en av sakerna jag räknat bort.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Mim) skrev 2024-05-04 10:05:43 följande:

    Om ni måste så måste det gå. Men det blir ju kanske inga nöjen, enbart billiga basic-plagg när det är absolut nödvändigt, och det får nog bli matplanering och billigaste maten, inte så mycket extra.

    Du måste ju även räkna med att du kan bli sjuk och då ha ännu mindre pengar. 


    En fråga bara, du säger att du är på väg att bli utbränd. Många gånger har ju det inte med jobbet att göra utan andra saker runtomkring. Du vill separera av en anledning och denna anledning kanske är det som mest påverkar att du är på väg att bli utbränd?
    Du kanske märker efter separationen att du faktiskt fixar att jobba heltid om det är förhållandet som gör att du är på väg att bli utbränd?


    Om jag hade varit helt själv hade jag haft bra ekonomi men nu har jag ju en son att försörja oxå och mestadels av pengarn kommer jag lägga på han ju. Mina nöjen o kläder får stå tillbaka då jag inte ty ker sonen ska få lida om det blir separation.
    Det har faktiskt inte med jobbet att göra min stress, beror på åldrade föräldrar som kräver mer hjälp, sonen med sina diagnoser o förståss osäkerheten med förhållandet!
    Gick ner i tid för att kunna prioritera mig själv oxå o mitt mående i allt kaos runtom mig. Behöver den tiden för att kunna andas o hinna träna så jag mår bra och orkar med allt annat runt mig just nu.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-05-04 10:25:53 följande:
    Då klarar ni er inte. Bara med mat och bensin är dina 7 000 slut. Du har inga marginaler om saker går sönder eller du blir sjuk.
    Jo det är lite så jag tänker oxå tyvärr
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Lollo) skrev 2024-05-04 10:34:49 följande:

    Hur länge tror du att sonen kommer att bo med dig, och om han bor kvar länge, finns det möjlighet att han kan bidra till ekonomin efter studenten om han studerar eller jobbar tex? 


    Det jag tänker är att det i så fall är en begränsad period det rör sig om. Men det beror ju helt på hur din sons svårigheter ser ut och vad som är möjligt för honom att klara. 


    Han har 2 år kvar på gymnasiet sen ska han börja jobba förhoppningsvis o isf kommer han naturligtvis få börja betala hyra hemma.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-05-04 10:44:23 följande:

    Det mesta handlar om viljan att se lösningar på problem som dyker upp och viljan att kompromissa.  
    Är du lösningsorienterad? 

    Ska man skiljas och hitta nytt boende får man nog börja redan från start med att tänka utanför boxen och vara innovativ.  Bo där det är billigt , flytta kan man alltid göra igen när ekonomin har stabiliserat sig och man vet hur saker funkar. Du måste inte bo i permanent boende från början.  Det är det få som gör. 

    Är bilen billig att äga?  Kanske en billigare bil kan vara värt att fundera på.  Försäkring och skatt kan äta upp stora hål i plånboken i onödan . 

    Om sonen har diagnos kan han ha rätt till bidrag för mat och dyrare omkostnader.  Kolla upp det med habiliteringen/Försäkringskassan 

    Sök bostadsbidrag 


    Kan inte få nån billigare lägenhet just nu så den kommer jag bo kvar i.
    Bilen är billig, kommer ha kvar den så länge sonen bor hemma iaf. 
    Tack för dom andra tipsen!
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Mim) skrev 2024-05-04 11:16:15 följande:
    Jag förstår. Men att gå upp från 80% till kanske 85% blir ju en hel tusenlapp till i månaden, medan det handlar om att jobba 2 h mer i veckan. Då kan du lägga undan den tusenlappen.

    Ska din son bo heltid hos dig? Om han bor vv så mister du visserligen underhållet, men du får mindre matkostnad och mer tid för dig de veckorna, och kanske kan jobba fler timmar de veckorna och mindre när sonen är hos dig?

    Dina åldrande föräldrar kan ju få hemtjänst och hjälp av kommunen, hör av dig till en biståndshandläggare. Förstår att du vill hjälpa dem men om du går under finns det ju ändå ingen som kan hjälpa dem.

    När förhållanden är dåliga blir ju allt jobbigt så jag tror att du kommer må bättre själv sen.
    Hans pappa har inte plats i sitt nuvarande boende och dom kommer ej överens heller ( pappan kan inte hantera sonen har en diagnos o ställer högre krav än sonen klarar av).
    Läget är inte riktigt där att dom behöver hemtjänst än men i sinom tid så.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-04 22:13:34 följande:

    Det måste gå att få ner matkostnaderna. Jag ligger på 3000 kr för mig och ett barn, då ingår även blöjor för ett barn i den kostnaden.
    Billiga veckan-recept från Ica. Portionen under tian. Två bra inspirationskällor med veckoplanering.


    Om du läste i mina inlägg  så såg du jag har massa allergier och sonen selektivt ätande pga diagnos. Så svårt ändra matbudgeten. + att han är en tonåring så man kan räkna han som en vuxen i maten.
Svar på tråden Överlever vi på 7000?