Inlägg från: Anonym (Va haha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va haha)

Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?

Anonym (Taklampa) skrev 2024-05-06 04:16:16 följande:

Hm ... Men i den åldern är ju barnbarn på gång. Jag tycker att man är för gammal, och risken är större för ex. Mb Down. Ett ansikte som börjar bli rynkigt med en stor mage? Det känns bara så fel.

Barnbarn vid 45? Eh, va? 

Jag var 40 när yngsta kom, det kändes äldre men inte uråldrigt. 

Hur ser du på pappor som får barn vid 45?
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 14:08:27 följande:
    Exakt på samma sätt. Gamla gubbar, gamla när barnen kommer, gamla under barnens uppväxt, riktigt gamla när barnen börjar bli vuxna. Urgamla om de ens hinner uppleva barnbarn.
    45 är fortfarande inte gammalt för en människa att vara. Man är inte rynkig, går med rollator och har inkontinensbekymmer.

Du låter lite som många barn resonerar, att man är stor som 20-åring och jättegammal när man är över 35.
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 14:16:57 följande:
    Eh jo, det är gammalt för att bli förälder till en bebis. När barnet är 20 år så är föräldern 65 år. Klart det är skillnad mot att ha en förälder som är 25-30 år när barnet föds. 
    Läs vad jag skriver.

Det är inte gammalt för en människa, vilket de som svarar i tråden försöker få det till genom att insinuera hur man är som 45-åring.

Det är skillnad, men det finns för och nackdelar med allt. Den äldre föräldern kan ju ha skapat en större ekonomisk trygghet än den yngre. Den kan vara klar med festande vilket en ung mamma kanske inte är utan upplever att hon får försaka mer. 

En 20-åring med en 60-65-årig förälder behöver inte lida heller vilket du verkar tro. En människa kring 60-70 kan vara pigg. Riktigt pigg. 

Det är klart det är annorlunda med de två scenarierna. Men det är det ju om du ska jämföra en uppväxt med en ensamstående mot ett par, med en amerikansk familj mot en svensk mot en colombiansk mot en kinesisk. Att utmåla en typ som allmänt kass är otroligt idiotiskt.
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 15:37:19 följande:
    Jag läser vad du skriver. Men det betyder inte att jag måste hålla med dig. Du får ha din åsikt, och jag har min.

Och jag tycker att det är för gammalt att få barn vid 45-50 års ålder. Både för föräldern, men ffa för barnet. Och då har jag inte ens räknat med de ökade riskerna för fosterskador som kommer med föräldrarnas ålder.
    Absolut. 
    Riskerna ökar dock inte till höga nivåer vad jag vill dra mig till minnes. En låg risk, även om den ökar, måste inte vara stor.
  • Anonym (Va haha)
    elmadumle skrev 2024-05-06 20:10:02 följande:

Herregud, jag som tyckte jag var gammal när vårt fjärde barn kom, en mycket väl planerad sladdis när jag var 33 och mannen 35;) 
    Att försöka få barn på naturlig väg vid 45 års ålder är nog inte så vanligt och enkelt heller för den delen. Risken är stor att det inte blir något barn. 

Fast 33 är verkligen inte gammalt år 2024 så vad ger ditt inlägg?
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 08:29:49 följande:
    Nä, det är inte riskerna som är mest oroande. Utan att man är för gammal för att hantera barnets uppväxt, och inte ens fattar det själv. 
    Nej, inte om du får barn vid 45. Får du barn vid 70-80 som en del män i Hollywood envisas med så är det ju en helt annan femma. Men en förälder som får barn vid 45 kan finnas extremt närvarande i 25 år iaf. Det täcker barnets uppväxt.

Att du sedan har fördomar om folk över 30 är ditt problem. Hur gammal är du?
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 09:49:26 följande:
    Det handlar inte bara om att finnas närvarande. Det är väldigt låga krav på föräldraskap. Man ska orka med att vara en bra förälder också, och man ska orka det genom hela uppväxten. Inte minst tonåren, som man då ska hantera som 60+ åring om man får barn vid 47 års ålder. 

Och att finnas i barnets liv i 25 år! Det är fan ingenting, att planera för att skaffa barnen så sent att man inte finns till hands under barnets vuxna liv bara för att man själv ville vänta med barn är helt sanslöst egoistiskt. 
    Och man kan orka det hur bra som helst. Åter igen har du extrema fördomar om folk över 50. Jag vet inte vilka människor i åldersspannet 40-60 du umgås med men de jag umgås med springer maraton, reser, jobbar ofta lite mindre än heltid och är fysiskt rätt starka. På dig låter det som människor som i princip går med käpp och är multisjuka. Din bild av folk mellan 40-60 är förlegad.

De som skaffar barn sent har också ofta en god plan för framtiden och hur man ska ta sig an den för barnets bästa.

Att planera för att vara i barnets hela vuxna liv är såklart en god tanke, men att skaffa barn vid 25 är inte alla förunnat. Många kvinnor studerar krävande utbildningar och etablerar sig sedan på arbetsmarknaden. Vips är du över 30. Många hittar inte en bra partner direkt. Livet är livet.

Att skaffa barn är egoistiskt oavsett. Skaffar man barnen tidigt och sen ska utbilda sig eller leva lite mer när de är små är det ju också egoistiskt för att man då räknar tex med far-och morföräldrar och att man är borta i högre grad än någon som kan jobba deltid hela barnens uppväxt och ändå ha råd att ge dem allt.  Skaffar man dem sent är det ego för att de inte kanske är garanterade 50 år med en på jorden. Barn idag är en egoistisk handling. 
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 10:30:19 följande:
    Att skaffa barn som äldre är att bädda för problem, både för barnet och föräldern. Sen får du tycka vad du vill om det. 
    Nej, det är det faktiskt inte. Barn till äldre har visats ara mindre aggressiva, har läst uttalanden från barnpsykolog om att barn till äldre får närvarande och lugnare föräldrar, de har setts få bättre språk och studera mer. Äldre mammor har också setts leva längre i genomsnitt än yngre mammor.

Sedan finns det såklart nackdelar, och fördelar med att bara yngre. Men det går faktiskt åt båda håll. Sen får du tycka vad du vill om det men så är fakta.
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 10:56:33 följande:
    Och vad menas som äldre i de uttalandena då? Inte närmare 50-års åldern i alla fall. 

Det är ett ganska stort spann mellan att bli mamma som tonåring (för ung) eller närmare 50 (för gammal). Den äldre lugnare föräldern kan lika gärna vara i 30-35 -års åldern.

Exakt, jag får tycka vad jag vill, och jag tycker att det är för gammalt att skaffa barn vid 45-50 års ålder. 
    Och det står dig fritt att tycka. På samma vis som jag kan tycka att du har fel sett till skälen du ger för det. (En äldre förälder är heller inte 30 i något scenario.) 
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (Lollo) skrev 2024-05-07 13:02:55 följande:

Hur kul är det för barnet att få så gamla föräldrar?! Det handlar inte bara om hur läget ser ut precis när de föds utan man ska även orka tills barnet blir vuxen. och även en bra bit in i vuxenlivet behöver man sina föräldrar för olika anledningar.

Barn jämför också sina föräldrar med kompisarnas och ser skillnaderna. jag fick barn vid 35, kändes som i sista sekund innan jag blev en gammal mamma

Du gjorde. Jag hade föräldrar som var 35 och 38 när jag föddes. Har aldrig upplevt dem som gamla, kanske för att alla vänner också hade föräldrar i samma ålder. Det stack iaf aldrig någonsin ut. Mina föräldrar har funnits där för mig (och mitt yngre syskon) upp när vi är 35-40 år med aktiv lek, hjälp med läxor, ekonomiskt stöd, goda råd etc.

När jag blev äldre än 30 upplever jag iaf inte att mitt behov av föräldrar varit på samma vis, jag hade en utbildning och jobb och boende då och nånstans där får jag väl ändå ansvara för mig själv.

(Också lite intressant att de som propagerar för att skaffa barn tidigt här samtidigt hävdar att man behöver föräldrars stöttning rejält länge - menar ni alltså att ni inte är mogna och självständiga vuxna när ni skaffar barn?)
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (Normalt) skrev 2024-05-08 21:47:46 följande:

I slutet av 1800-talet föddes 12% av alla barn av en mamma 40+.  Efter detta kom preventivmedel även om det i många fall var olagligt men de flesta kvinnor ville inte ha 12 barn och därför tog de tilll olika preventiva åtgärder. Nuförtiden anses det konstigt om en mamma är 45+. Biologiskt sett är det inte alls konstigt att få barn när du är 45+ det är bara dagens norm som tycker det är konstigt. Biologiskt sett är det lika normalt att få barn när du är 18 som 45. 

Du kan vara en bra eller kass mamma när du är 18 och detsamma gäller när du är 45. Det har absolut inte med ålder att göra.

Tack för ett bra inlägg. Det är klart att kvinnor fått barn efter 40 och mer förr i tiden när man inte hade tillgång till preventivmedel. Det är klart att det fanns fertila kvinnor nu som då, och då blev det ju fler barn för dessa även senare i ålder.

För egen del kom barnen vid 38-40, utan IVF, insemination eller jättelång tid (5-6 försök totalt för första och tre för andra). Friska barn som utvecklas normalt och mår bra. Dock hade jag också ett par missfall - om det var ålder eller bara jag/vi, det vet jag ju inte. Men det var inte svårt för min del. Min barnmorska och förlossningsläkaren sa att jag nog hade kunnat få fler barn om jag velat. För vår del nöjde vi oss dock med två.
Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?