• Anonym (Aura)

Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?

Är 45 år och försöker bli gravid på naturlig väg. IVF är ej aktuellt. 

Tänkte kolla här om det finns fler som försöker bli gravida i denna ålder. 

• Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?
  • Anonym (Va haha)
    elmadumle skrev 2024-05-06 20:10:02 följande:

Herregud, jag som tyckte jag var gammal när vårt fjärde barn kom, en mycket väl planerad sladdis när jag var 33 och mannen 35;) 
    Att försöka få barn på naturlig väg vid 45 års ålder är nog inte så vanligt och enkelt heller för den delen. Risken är stor att det inte blir något barn. 

Fast 33 är verkligen inte gammalt år 2024 så vad ger ditt inlägg?
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-06 11:43:37 följande:
    Ni kanske inte går med rollator än, men snart nog. Och då är ert eventuella barn fortfarande bara väldigt ung. Inte kul för nån.

Och motsatsen till att vara en gammal kärring när barnen föds är inte hyresrätt och kedjerökning. Även jag har erbjudit mina barn ett stort härligt hus, semestrar, stor släkt. Och att jag var en ung och pigg mamma när de föddes, och är i din ålder nu när de börjar närma sig vuxen ålder. 
    Anonym (47) skrev 2024-05-06 11:35:07 följande:
    Vi går inte med rullatorer än ska du veta! Tacka vet jag inga föräldrar som sitter i hyresrätt och kedjeröker. dem orkar inte med sina barn - och inte heller har de råd med dem. Vi kan erbjuda barnen ett stort härligt hus, braksemestrar och en stor släkt som skulle ta emot knodden med öppna armar och slåss om vem som skulle få kela med henne eller honom. 

Ska vi inte tvångssterilisera alla som bor i hyresrätt så blir det bättre? Måste fråga också vad ni tycker om de som bor i bostadsrätt , har de rätt att skaffa barn tycker ni? Eller är det bara om man bor i hus? Är radhus / parhus godkänt?

Andra tråden jag ser på inte så lång tid med tjat om hyresrätt och rätten att skaffa barn eller inte när man bor på det sättet. Plus diskussioner om unga vs äldre föräldrar för det ena måste ju absolut vara mycket bättre än de andra , gud förbjude att man låter bli att lägga sig i hur andra lever sitt liv. 

Jag röker inte men jag bor i hyresrätt och har tre barn (äldsta är utflyttad) och de som bor med mig är i förskoleålder och skolålder. Kan nog säga ganska säkert att de inte bryr sig jättemycket om ifall jag äger eller hyr min bostad. I en förort bor vi också. Synd att vi inte lever på 30-talet va? Jag har sameblod också så jag kanske faktiskt skulle blivit tvångssteriliserad på riktigt. Kanske lite därför jag tycker det är väldigt obehagligt när det ska diskuteras vilka som borde få skaffa barn eller inte. 

Kärlek är det viktigaste man kan ge sitt barn och det kan man oavsett om man är 20 eller 40 + och oavsett om man bor i lyxvilla eller lägenhet.. såklart är det mycket annat som är viktigt också men man behöver inte bo i hus för att kunna ge ett barn allt det.. Kräks på såna här diskussioner. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-06 12:19:57 följande:

Jag tror inte man egentligen vill ha barn om man väntat så länge. Man vet ju att det i princip är omöjligt om man kommit upp i den åldern. Ni har gjort andra val helt enkelt, det har varit viktigare för er att att prioritera andra saker. Vad är grejen? Jag förstår inte riktigt. Hade ni verkligen velat haft barn hade ni tagit tag i det senast för 10 år sedan. 

Tror inte mänskliga psyket är så enkelt. Det man vara många faktorer som bidrar till att man inte vågar ta tag i saker, kanske allra mest sånt som är allra viktigast för en...
  • Anonym (nya familjeliv)

typiskt nya familjeliv. direkt blir en öppen fråga från TS till en moralfråga där det ska debatteras om frågan legitimitet.

TS frågade ju bara om det finns några som är 45 år eller över som försöker få barn och vill följas åt. Låt TS ha denna tråd med de som är 45 år eller över som vill följas åt. 

Ni som moraliserar, skapa en egen tråd och köra moral-debatt där. Skäms på er.

Haters gonna hate...

Till TS: hoppas ni lyckas!

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (nya familjeliv) skrev 2024-05-07 07:31:44 följande:

typiskt nya familjeliv. direkt blir en öppen fråga från TS till en moralfråga där det ska debatteras om frågan legitimitet.

TS frågade ju bara om det finns några som är 45 år eller över som försöker få barn och vill följas åt. Låt TS ha denna tråd med de som är 45 år eller över som vill följas åt. 

Ni som moraliserar, skapa en egen tråd och köra moral-debatt där. Skäms på er.

Haters gonna hate...

Till TS: hoppas ni lyckas!

Håller med. Det kan bli svårare såklart men vet några som har fått barn efter 45. Förstår inte varför det måste bli en diskussion om att det ena är sämre än det andra (ung eller äldre förälder) och vilka som borde ha rätt att skaffa barn eller inte ..
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 08:29:49 följande:
    Nä, det är inte riskerna som är mest oroande. Utan att man är för gammal för att hantera barnets uppväxt, och inte ens fattar det själv. 
    Nej, inte om du får barn vid 45. Får du barn vid 70-80 som en del män i Hollywood envisas med så är det ju en helt annan femma. Men en förälder som får barn vid 45 kan finnas extremt närvarande i 25 år iaf. Det täcker barnets uppväxt.

Att du sedan har fördomar om folk över 30 är ditt problem. Hur gammal är du?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Va haha)
    Anonym (absolut) skrev 2024-05-07 09:49:26 följande:
    Det handlar inte bara om att finnas närvarande. Det är väldigt låga krav på föräldraskap. Man ska orka med att vara en bra förälder också, och man ska orka det genom hela uppväxten. Inte minst tonåren, som man då ska hantera som 60+ åring om man får barn vid 47 års ålder. 

Och att finnas i barnets liv i 25 år! Det är fan ingenting, att planera för att skaffa barnen så sent att man inte finns till hands under barnets vuxna liv bara för att man själv ville vänta med barn är helt sanslöst egoistiskt. 
    Och man kan orka det hur bra som helst. Åter igen har du extrema fördomar om folk över 50. Jag vet inte vilka människor i åldersspannet 40-60 du umgås med men de jag umgås med springer maraton, reser, jobbar ofta lite mindre än heltid och är fysiskt rätt starka. På dig låter det som människor som i princip går med käpp och är multisjuka. Din bild av folk mellan 40-60 är förlegad.

De som skaffar barn sent har också ofta en god plan för framtiden och hur man ska ta sig an den för barnets bästa.

Att planera för att vara i barnets hela vuxna liv är såklart en god tanke, men att skaffa barn vid 25 är inte alla förunnat. Många kvinnor studerar krävande utbildningar och etablerar sig sedan på arbetsmarknaden. Vips är du över 30. Många hittar inte en bra partner direkt. Livet är livet.

Att skaffa barn är egoistiskt oavsett. Skaffar man barnen tidigt och sen ska utbilda sig eller leva lite mer när de är små är det ju också egoistiskt för att man då räknar tex med far-och morföräldrar och att man är borta i högre grad än någon som kan jobba deltid hela barnens uppväxt och ändå ha råd att ge dem allt.  Skaffar man dem sent är det ego för att de inte kanske är garanterade 50 år med en på jorden. Barn idag är en egoistisk handling. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?