• Anonym (Hh)

Minskar Tinder chansen att få tillbaka mitt ex?

Räkan77 skrev 2024-05-05 22:07:42 följande:

Du vill alltså gå på dejter som varken ska leda till en relation eller sex? Är det inte bättre att hänga med kompisar?

Nej men jag fattar. Man vill distrahera sig med något. Ta sig ut ur sitt huvud.
    Jag tindrande en del när jag blev dumpad, behövde tänka på nåt annat. Men jag var ärlig och sa att jag nyss brutit med någon och inte redo för något seriöst, och man behöver ju inte ha sex bara för att man går på en casual dejt. 

Men med det sagt tror jag inte att det är en bra ide att tindra om man hoppas på att lappa ihop något.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-05 22:28:44 följande:

Jag vill bara distrahera mig själv och försöka skapa ett känslomässigt avstånd. När man blir dumpad är man i klart underläge (känslomässigt) och hade en kanske naiv tanke om att försöka komma mer i balans genom att dejta lite .. fastnat i tankarna och kan inte sluta tänka på henne. 

Nu ?råkade? jag dumt nog ladda ner appen för en vecka sen men trodde inte jag var aktiv. Nu visade det sig att jag var det trots att jag inte har köpt något, eller skapat profil m bilder. Dock har Tinder tagit mina gamla bilder (för 2-3 år sen).. Raderade allt så snart jag insåg detta. 

Mitt ex har många kompisar på Tinder så tror hon känner till detta. Imorgon ska vi ses, byta lite saker och prata lite. Bör jag ta upp detta med henne då?

Nej? Ni är ju inte ett par längre så du får ju tindra hur mycketdu vill. Om hon tar upp om det säg som det är, att du ville distrahera dig med att svajpa lite men det kändes inte rätt. Eller något. Det hade nog jag gjort. 

Gissar att om tinder tog dina gamla bilder så har du bara raderat appen men inte ditt konto? Så mao har du haft bilderna där ändå. 
  • Anonym (Hh)

Vi befinner oss på samma ställe du och jag. Självkänslan är totalt körd i botten och jag pendlar mellan att vilja bli kär i någon på nytt och känslan att det finns inget som är värt att riskera att bli så här ledsen igen. Det gör så fruktansvärt ont att bli dumpad.
    Mitt ex har dessutom den dåliga smaken att återuppta kontakten lite då och då för att hålla mig på halster. Och dum som jag är så låter jag honom för jag hoppas ju fortfarande att det ska bli vi.

Och jag har försökt dejta, och jag har inte varit sysslolös. Men hjärtat är ju totalt stängt för någon annan så det blir aldrig något mer. 
    (Jag har varit jätteärlig med alla och sagt att jag nyss lämnat en relation och vet inte hur redo jag är så ingen är förd bakom ljuset)

• Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-27 10:17:50 följande:

Ja det är verkligen vedervärdigt och man är ju totalt maktlös, minst sagt i ett känslomässigt underläge.. Jag är som du mellan viljan att bli kär igen men vet inte om jag vågar tro på det längre. Om du vill försöka få tillbaka honom på riktigt så tror jag ända chansen är att klippa banden helt, helt och hållet under en lång tid.. Han måste förlora kontrollen över dig och känna saknad annars kan han i lugn och ro har dig kvar samtidigt som han dejtar andra och rätt vad det är så är du helt borta ur bilden. Om han inte är en robot och om ni hade stark anknytning i ert förhållande så kommer han med all förmodan att känna saknad och kanske lite tvivel någon gång. Den som dumpar känner ofta först lättnad över att vara fri igen, sen kommer separationsångesten i ett senare skede men det bygger på att man klipper banden .. Men vad vet jag, vissa kanske bara kan stänga av det gamla och gå vidare helt oberörda

Min situation är ännu mer komplicerad då det tyvärr finns andra personer med i bilden också.
    Ja, jag skulle behöva bryta helt. Helst blocka för jag vet att det inte kommer gå framåt på minsta sätt för oss. Vi har absolut ingen framtid tillsammans. Men jag hoppas ju fortfarande. 
    Jag tror dessutom att det här är en människa som blivit väldigt sviken själv (inte kärleks men andra nära relationer..) så han har lärt sig att stänga av och gå på autopilot. 
    Han kanske kan lära mig för jag skulle också behöva det 😅
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-27 19:44:46 följande:

Låter som du borde försöka stänga ner men vet det är svårt, det är ju det sista man vill egentligen så känns väldigt ologiskt. Försöker tänka att tiden är min bästa vän så får man se vart det leder. Får liksom leva på hoppet och visionen, om ett år är kanske både du och jag lyckliga igen på ett eller annat vis även om det känns tungt nu.. 
    Nja vet inte om man kan stänga av så som du säger, tror mer man kan spela oberörd. Tänker att vi killar kanske har mer tendens att kunna spela just oberörda för att Inte visa känslor och visa oss sårbara. Vi lever nog mer i en tro att vi blir mindre attraktiva om vi är ledsna och svaga typ .. 

Min hörde av sig och vill ses. Och dum som jag är så har jag sagt ja till det. En viss risk finns fortfarande att han kommer ställa in - det har hänt förr. Som vanligt ligger han på och frågar varje eller varannan dag om jag fortfarande vill. Det är samma mönster som tidigare och sen ställer han in en timme efter att jag för 10e gången bekräftat att jag fortfarande är på. 
    Tyvärr är ju det här bara ett sätt att förhala för mig att gå vidare och jag kommer känna mig på topp när vi ses men lika fort hamna i avgrunden igen. 
    Det som är positivt är att ju mer van jag blir så gråter jag lite mindre för varje gång. 
    Men det är ju ett helt sjukt beteende från min sida, snacka om självskadebeteende. Så det jag kan säga till dig, gör det inte om ditt ex hör av sig. Det är fasen inte värt det och det enda det leder till är förlorad tid och brist på självaktning.
    Ibland tänker jag att det är tur att jag inte börjat med droger eller liknande eftersom jag har ett tydligt beroendebeteende. 

Men angående det här att spela oberörd, det är precis så jag har gjort hela mitt liv och så råkade jag träffa någon som jag vågade visa mig svag för och så blev det inte så bra. Jag kanske är en man egentligen?

Hur går tindrandet för dig?
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-27 21:12:47 följande:

Fattar lätt hänt, hade hon hört av sig och vill ses hade jag blivit glad och tackat ja förmodligen, kanske försökt spela lite svår .. skulle nog hellre vara i ditt läge, känns som du har chans att lösa det men tror du ganska tvärt måste klippa kontakt ett tag.. han kommer få panik om du gör det och kanske känn lite mer genuina känslor för dig. Men svårt läge helt klart .. 
    Ja det går ganska okej och ska ha min första dejt i veckan. Bara för att skingra mina egna tankar, har sagt till henne att jag inte är redo men att jag gärna ses. Hon vet läget hyggligt och vill ses ändå .. Men vet redan att jag inte är direkt mottaglig, tänker om jag fortsätter såhär så kanske det minskar lite för varje gång. Ego jag vet, men mitt sätt för att inte gå ner mig och tänka ihjäl mig. Har ju ingen bra självkänsla heller så rädd att det blir sådär oavsett när vi ses 

Jag tycker du gör helt rätt. Ut och dejta, sysselsätt dig med annat. Skingra tankarna, ta dig ur ditt huvud.
    Jag har kört efter metoden "för att komma över en man behöver man lägga sig under en annan" men det har inte riktigt funkat för mig😅

Hoppas du får en fin dejt och bra att du varit ärlig med henne. Skit i självkänslan, hon känner ju inte dig så var den du vill vara. Lycka till!
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Killen) skrev 2024-05-29 09:57:53 följande:
    WTF!

Sluta att förnedra dig själv och säg till exet att du inte har tid att träffas. Blocka idioten och gå vidare i livet. Du ger bra råd till andra, fundera på vilket råd du skulle ge till dig själv om du vore någon annan. Det är svårt att se sin egen situation objektivt men läs dina egna inlägg om din situation och fundera på vad du vill säga till den personen. 

Det är sjukt jobbigt att bli dumpad, blev själv lämnad med två små barn, men det går över hur ont det än gör just nu. Ju fortare du släpper det gamla desto snabbare kan du gå vidare till ett bättre liv.

Lycka till!!! 
    Jodå, jag skulle alla gånger säga samma sak till mig själv. Jag vet ju att jag gör fel. Skäms när tänker på hur jag förnedrar mig men jag kan liksom inte sluta. 
    Och ännu värre att jag egentligen inte har något som helst gemensamt med den här killen eller ens var ett par speciellt länge. 
    Jag blev desperat, och det fattar till och med jag att det inte är attraktivt. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Killen) skrev 2024-05-29 11:55:59 följande:
    Det är inte för sent att ändra sig.

Genom att behålla kontakten med exet gör du det mycket svårare för dig själv att gå vidare. För din egen skull behöver du bryta med honom. Säg bara att du inte kan träffa honom, och önska honom lycka till. 

Till en början kommer han troligen bara bli mer intresserad av att ha kontakten, "det man inte kan få vill man ha", men stå emot och stå upp för dig själv och din framtid.
    Jo, det är det som har hänt. 
    När vi började träffas var det på hans initiativ och mest jag som svarade på bla hans meddelanden. Med tiden så löstes det upp bättre och vi kan väl säga att fördelningen blev 60/40 att starta konversationen istället för 90/10. När han sen dumpade mig blev det åt andra hållet istället och jag har verkligen inte betett mig charmigt.
    När vi sen fick kontakt igen (till och från i flera månader nu) försökte jag först vara lika delaktig men intresset från honom var svalt (jag vet varför och det har egentligen inte med mig att göra men påverkar mig ändå).
    Sen tog jag beslutet att inte höra av mig mer, jag talade om för honom att vi inte kunde fortsätta om han inte var ärlig och sen hördes vi inte på ett par månader. Jag var helt säker på att that was it. Sen hörde HAN av sig och har fortsatt hålla kontakten. Det går en eller att par veckor mellan och sen hör han av sig igen. Så uppenbarligen funkar det bättre att göra så här. Saknar kon i båset osv. Av praktiska skäl är det svårt för oss att ses förutom nu då när han vill det och det passar resten av livet för oss båda. Och faktiskt så är det han som får göra en liten uppoffring den här gången, så det ska bli spännande att se hur det går. 

Jag har inte skickat ett enda inledande meddelande eller startat en konversation sen vi började höras igen. Jag svarar alltid när han hör av sig, tyvärr. Borde strunta i det, blocka honom men det passar liksom inte min person. 

Det är jättesvårt, jag vet ju att det inte kommer något bra av det här. Det är därför jag med största självförtroende kan säga till TS att fall inte i samma fälla som jag. Det är inte värt det. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-30 09:36:05 följande:

Det lättaste är ju alltid att ge andra råd men tyvärr inte alltid så lätt att följa själv.

Tycker ändå det låter som du sitter i ett skapligt känslomässigt läge, jag hade förmodligen och tyvärr hamnat i samma läge som du om tillfället hade getts även om du avråder... Nu är det radiotystnad sen några veckor från båda i mitt fall och jag kommer inte att ta upp tråden. Tyvärr har jag en känsla av att det ändå inte riktigt är slut så lever uppenbarligen på hoppet fortfarande, det sista hoppet är jobbigast att komma bort från helt.. Vill tror att även den som dumpar lider av samma problem, att de fina minnena kommer tillbaka och därav hör de av sig lite oväntat även efter lång tid ibland.. kan vara inbillning     

I ditt fall Hh har du ju åtminstone ett val att göra och du kan ju om du spelar dina kort lite smart sätta dig i ett rätt bra läge gentemot ditt ex. och kanske på det sättet bygga upp dig själv lite mer. Det verkar ju som att han har känslor kvar för dig.. Det borde du kunna använda och omvandla till något bra för ditt egna ego om inte annat. 

Ja, han har känslor kvar men jag tror inte att han är villig att ge upp sitt "andra liv" för ett liv med mig. Vet heller inte om jag verkligen vill det eller om mitt huvud och hjärta spelar mig ett spratt för att jag är sårad. Vi har en mycket komplicerad situation där det enda rätta vore att bryta kontakten för att jag ska kunna gå vidare. Eller åtminstone inte ta det för långt utan istället hålla det på vänskaplig basis. Jag skulle vara ok med det också.
    Men helt klart har han lagt mer energi på oss när jag tog ett steg tillbaka. 

Jag hoppas att du och ditt ex finner lyckan, vare sig ni hittar tillbaka till varandra eller om det blir på varsitt håll. 
    Det är svårt att veta hur man ska göra, kanske hon tänker likadant? Vill inte ta upp tråden utan väntar på att du ska det. Känns ju dock ändå som att den som dumpar sitter på ansvaret att sträcka ut en hand och sen den dumpade får välja att ta den eller ej. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Trasan) skrev 2024-05-30 09:36:05 följande:

I ditt fall Hh har du ju åtminstone ett val att göra och du kan ju om du spelar dina kort lite smart sätta dig i ett rätt bra läge gentemot ditt ex. och kanske på det sättet bygga upp dig själv lite mer. Det verkar ju som att han har känslor kvar för dig.. Det borde du kunna använda och omvandla till något bra för ditt egna ego om inte annat. 

Kan du ge mig tips på hur jag ska spela korten rätt för jag är helt lost, har ingen aning hur man gör sånt här 😂
Svar på tråden Minskar Tinder chansen att få tillbaka mitt ex?