• Anonym (...)

Säger ni till barnens kompisar?

Jag säger till andras barn, det kan ju givetvis vara olika regler på olika ställen men i ditt exempel hade jag sagt till. Jag sitter inte och tvingar i någon maten men 6åringen hade en kompis över som började tjata om efterrätt och godis efter maten när han endast hade ätit typ 4 tuggor, så där vart det ju nej (vi hade inte ens tänkt oss efterrätt och godis så det var ju inte som att det stod framme så han vart suktad, saker som är rätt självklara alltså.

Andra exempel är barn som springer upp i rutschkanan, det är fan bland det värsta jag vet, har även sett vuxna göra det framför barnen så det är klart dom gör lika om ingen säger till, om mitt barn vill åka ner och det är barn som håller på och springer så säger jag till, men jag är ju inte någon Hitler morsa som springer efter och skäller om jag tex är vid gungorna.

I min familj väntar vi också på varandra, har barnen kompisar över så kan de gå ifrån när bägge är klara

• Anonym (...)
    Millannn skrev 2024-05-06 14:06:15 följande:
    Anonym (...) skrev 2024-05-06 13:55:53 följande:

Jag säger till andras barn, det kan ju givetvis vara olika regler på olika ställen men i ditt exempel hade jag sagt till. Jag sitter inte och tvingar i någon maten men 6åringen hade en kompis över som började tjata om efterrätt och godis efter maten när han endast hade ätit typ 4 tuggor, så där vart det ju nej (vi hade inte ens tänkt oss efterrätt och godis så det var ju inte som att det stod framme så han vart suktad, saker som är rätt självklara alltså.

Andra exempel är barn som springer upp i rutschkanan, det är fan bland det värsta jag vet, har även sett vuxna göra det framför barnen så det är klart dom gör lika om ingen säger till, om mitt barn vill åka ner och det är barn som håller på och springer så säger jag till, men jag är ju inte någon Hitler morsa som springer efter och skäller om jag tex är vid gungorna.

I min familj väntar vi också på varandra, har barnen kompisar över så kan de gå ifrån när bägge är klara

Skönt att höra att jag inte tänker helt fel och att fler tänker som jag! Det jag tänker är, vad gör jag om kompisen inte lyssnar? Jag sa ju till kompisen men kompisen sa bara nej och att denne ville leka. Jag släppte det då eftersom det var första gången kompisen var här. Det var kanske dumt såhär i efterhand. Men vad kan man säga om kompisen inte vill lyssna? 
    Jag har sagt till en gång till med allvarlig ton, sen sagt till att "så här är det här hemma och om du vill fortsätta att komma och leka här så är det vad som gäller". Sen när föräldern kommit och hämtat barnet så har jag sagt till att "jag var tvungen att säga till honom en gång pga xx", det har aldrig varit ett problem, föräldern har oftast sagt "ok, vad bra" typ. Anledningen till att jag berättar vid hämtning, man brukar ju ändå stämma av och man säger ju att det gått bra förutom vad som nu hände, är för att det absolut sista jag vill är att barnet senare under kvällen säger till sina föräldrar att "XX mamma skrek på mig", nu har jag liksom sagt det på en gång, oftast när barnen är med i hallen och det slipper bli konstiga missförstånd, speciellt om föräldern kanske är konflikträdd och inte vågar fråga mig så barnen bara slutar leka istället 
Svar på tråden Säger ni till barnens kompisar?