Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Det finns ju en anledning till att det heter grundläggande behörighet..😏

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:45:14 följande:
    EnAnonumius skrev 2024-05-06 17:25:28 följande:

Det finns ju en anledning till att det heter grundläggande behörighet..😏

Jag frågade inte om namnet utan era erfarenheter, statistik eller liknande går
    Ursäkta?

Detta är från din trådstart citerar dig och dina egna ord:

"
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:00:51 följande:
    Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

(slut på citatet)

Sedan så frågar jag dig. Hur kunde du få 1.4 på högskoleprovet, när du inte förstår en sådan enkel sak som ett påtalande?  Jag påtalade för dig att det finns en anledning till att det då heter grundläggande behörighet.

Av någon märklig anledning så verkar det ju passerat milsvid högt över ditt huvud vad innebörden av "grundläggande behörighet" betyder överhuvudtaget.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 19:17:30 följande:

När har jag klagat? Jag undrar vad som gäller inget annat. 

Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:57:41 följande:
    Enligt antagningsservice kan man göra det.  
    Du kanske skall börja med att lära dig att läsa och förstå vad som står på antagningsservice så du kunde skiva en begriplig TS i stället för att sitta fräsa gnälla åt folk som svara helt i analogt med vad du faktiskt skriver i din TS.

Det finns flera som svarat i denna tråden som har gått på högskola/universitet som du har fräst och gnällt på när de svarar bara för att de svara i helt analogt med din TS.

Men för att gå vidare. De flesta hade nog förestått dig bättre om du hade använt rätt utlåtande, som man kan också se via antagningsservice vad det är.. D.v.s "reell kompetens"..

Ja det går att ansöka via s.k "Reell kompetens". Dock ger det inget meritvärde, och de som har grundläggande behörighet prioriteras alltid.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 20:50:06 följande:

Att man gått på högskola eller universitet gör inte att man har kunskap om nuvarande regler kring grundläggande behörighet. 

Det påstod jag inte heller att de som går/gått i högskola/universitet skulle ha den kunskapen.
    Så vad får du det i från att jag skulle ha skrivit det?

Jag skrev detta, citerar mig själv:

"Det finns flera som svarat i denna tråden som har gått på högskola/universitet som du har fräst och gnällt på när de svarar bara för att de svara i helt analogt med din TS.
    "
    (slut på citatet)

De flesta med minimum gymnasier utbildning kan se att det är en signifikant skillnad mellan det jag faktiskt skrev, och det du snurrade ihop  från min text och sedan svarade på.

Jag har ingen som helst aning om jag fått undantag pga reell kompetens det är inget jag ansökt om. Och faktum är att det folk svarat i tråden är fel att jag inte gav ett lätt googlat ord ändrar inte på det. Man kan få undantag från grundläggande behörighet. 

Jag har heller aldrig hävdat att DU hade fått någon undantag p.g.a reell kompetens. och jag har heller aldrig hävdat att att det är något man ansöker om.

Jag skrev detta: citerar mig själv och mina egna ord:

"Ja det går att ansöka via s.k "Reell kompetens"."

Det är en signifikant skillnad mellan det du  får det till att jag skriver,  och mot det jag faktiskt skrev i min text.

Har du källa på att de med grundläggande behörighet alltid prioriteras? 

EpicF skrev 2024-05-06 20:35:24 följande:
    Har du ett fullständigt gymnasiebetyg eller ett samlat betygsdokument? Det är skillnad på det. 

I samlat bettygsdokumnet kan byta ut kurser men har du ett fullständigt gymnasiebetyg kan du det inte eftersom du då gått ett specifikt programm. 

Jag antog att du hade ett samlat betygsdokument eftersom du inte fullfört gymnasiet. 

Du säger ju att du har läst på antagningsservice  Jag börjar tvivla på att du verkligen har läst på antagningsservice alls, eller så har du inte förstått vad som faktiskt står på deras hemsida.

Och med tanke på att du inte ens visste att det finns något som heter "reell kompetens" och hur det funkar så har jag direkta fog för att utgå att du inte förstått den skrivna texten på antagningsservice ö.h.t, eller så har du inte ens varit på deras hemsida alls.

Det är upp till de olika universiteten med huruvida det skall prioriteras för de som ansöker med reell kompetens..
    Står på antagningsservices.. Så man får helt enkelt kolla upp de olika universiteten. Dock de flesta universiteten, om man läser på deras hemsidor, så har i regel den med "grundläggande behörighet" förtur.

• EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 22:20:59 följande:

Du får gärna lämna tråden, du är helt klart grälsjuk och ute efter bråk. Allt du sagt hittills har varit fel och du grottar ner i formuleringar i inlägg vi sen länge lämnat bakom oss. Du måste ha läst hela tråden flera gånger. 

Okey.. Ja tyvärr så bestämmer ju  inte du vilka som skriver i tråden.. Pilutta dig...

Så man är grälsjuk bara för att man inte gillar att bli tillskriven saker man aldrig skrivit, eller ens indirekt påstått och säger i från om det? 

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?