Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Nu vet jag inte hur gammal du är men om du är godkänd i svenska 1,2 och 3
    matte 1a,b eller c
    engelska 5 och 6
    samhällskunskap 1b
    + 3 års arbetserfarenhet på minst halvtid har du grundläggande behörighet och behöver inte ansöka om real kompetens. Dock får jag känslan av att du är ung och kanske inte arbetat speciellt. Kan berätta om mitt egna, jag har dessa ämnen minus svenska 3, ansökte om real kompetens och kom in den vägen på SU men inte Södertörn så varje högskola och universitet prövar den tesla kompetensen så i mitt fall gjorde de olika bedömningar. Jag hade också haft turen att få göra ett behörighetsprov som gjordes 2022 och 2023 som testade ens kunskaper i engelska, svenska och matte vilket jag blev godkänd i och därmed fick grundläggande behörighet. Det här provet är dock ett test och är inte klart om det kommer bli nån fortsättning på. 

Lycka till! Nyfiken på vad du vill söka för nåt? 1,4 på HP är ju för övrigt ett väldigt bra resultat 👍

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 22:10:14 följande:

Tack för ditt inlägg! Det var väldigt hjälpsamt. Sökte du också in på högskoleprovet eller hur bedömdes din ansökan när du väl fått den reella kompetensen godkänd? 

Jag har godkänt i alla ämnen du nämner och 18 års arbetslivserfarenhet jag är 37 år. Men antagningsservice har inte frågat om anställningskontrakt mm ska kontakta dem och höra om jag behöver komplettera med det. 

Jag har sökt djursjukvårdare, lärarutbildningen på Konstfack i Stockholm, ett kandidatprogram i historia på Stockholms universitetet och lite strökurser. 

Ja precis jag kom in tack vare högskoleprovet! Konstigt att inte antagningen inte förklarade bättre för dig men ring dem eller en yrkesvägledare om hur du söker vidare, ska inte vara några problem om du har allt detta. Har du kollat så att du inte saknar nåt annat just för det programmet. Jag läser t ex till förskollärare och har krav på naturkunskap 1 el A vilket jag lyckligtvis hade, över 20 år gammalt, ett av de få ämnen jag hade från gymnasiet för för typ 25 år sen men lika giltigt för det var det😅
  • Anonym (Lisa)
    EpicF skrev 2024-05-06 22:21:51 följande:
    Nej, men man bedöms uppfylla grundläggande behörighet.
    Men det är inte samma som grundläggande behörighet från gymnasiet när man har ett fullständig gymnasieexamen. 
    Nä vem har sagt det? man har grundläggande behörighet och är behörig att söka till högskolan. Det är väl det väsentliga
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:01:09 följande:

Men okej. Då säger jag såhär, läs till det du behöver så får du större chanser att kolla in. Gör provet också så för du dubbla chanser att komma in. Sådär!

Men vad är det frågan om?? Hon har grundläggande kompetens, regler ändras, för 10 år sen så var det säkerligen inte så men nu är det så. Varför i hela friden ska hon läsa till kurser om hon inte behöver? Sen kan ni lägga ner och få det och låta som om hon är dum och slö, för att hon har nåt IG från gymnasiet för nästan 20 år sedan.
  • Anonym (Lisa)

1. Hon har grundläggande kompetens vilket betyder att hon är behörig att söka till högskola.
    2. Hon har gjort högskoleprovet, dessutom med ett bra resultat.
    3.Tycker du Jessika kan skaffa dig kompetens att bete dig som folk.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:51:30 följande:

Jag tyckte själv det var trist att läsa till kurser för att få grundläggande behörighet för att ens kunna komma in. Men jag vände det till något bra.  En kurs närmre för varje gång! Wohoo, ungefär.

Man behöver kunskaperna, man behöver kurserna. Detta för att faktiskt klara av att läsa utbildningen. Därför behövs den grundläggande behörigheten. Den kan man inte strunta i.

Jag är inne på tredje termin på högskolan, går hur bra som helst. Jag har totalt ca 1800 p från gymnasiet och komvux. Mina erfarenheter i livet bedöms likvärdiga vilket är det som grundläggande behörighet handlar om. Sen visst jag kan bara söka med HP det är den enda skillnaden men behörig till att söka högskola är jag lika mycket som alla andra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 07:58:46 följande:
    Jag är inne på tredje termin på högskolan, går hur bra som helst. Jag har totalt ca 1800 p från gymnasiet och komvux. Mina erfarenheter i livet bedöms likvärdiga vilket är det som grundläggande behörighet handlar om. Sen visst jag kan bara söka med HP det är den enda skillnaden men behörig till att söka högskola är jag lika mycket som alla andra.
    Tredje termin
  • Anonym (Lisa)

Vad ni inte verkar förstå är att man kan uppnå grundläggande behörighet på flera sätt dels
    1) man har godkända betyg från gymnasiet 
    2)man är inte godkänd i alla ämnen utan kompletterar med komvux
    3) Man har som jag tidigare skrivit svenska 1,2 och 3, matte 1 och 2, engelska 5 och 6 samt samhällskunskap 1b. Har man utöver det 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid bedöms man också ha grundläggande behörighet.

Det som skiljer det tredje alternativet är att man inte har tillräckligt med betyg för att söka i de kvoter som går efter betyg men man kan söka med HP. 1/3 av alla sökande brukar oftast tas in av högskolorna. Har man alternativ 1 eller 2 är ju fördelen att man kan vara med i båda urvalsgrupperna.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 10:04:33 följande:

Vad ni inte verkar förstå är att man kan uppnå grundläggande behörighet på flera sätt dels
    1) man har godkända betyg från gymnasiet 
    2)man är inte godkänd i alla ämnen utan kompletterar med komvux
    3) Man har som jag tidigare skrivit svenska 1,2 och 3, matte 1 och 2, engelska 5 och 6 samt samhällskunskap 1b. Har man utöver det 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid bedöms man också ha grundläggande behörighet.

Det som skiljer det tredje alternativet är att man inte har tillräckligt med betyg för att söka i de kvoter som går efter betyg men man kan söka med HP. 1/3 av alla sökande brukar oftast tas in av högskolorna. Har man alternativ 1 eller 2 är ju fördelen att man kan vara med i båda urvalsgrupperna.

• Anonym (Lisa)

Det du behöver göra Ts är att snabbt som attan prata med antagning och kolla om du kan komplettera med intyg som som bevisar att du har minst 3 års arbetslivserfarenhet då det är nåt du missat info om. Under antagning.se kan läsa om detta under En annan väg. Lycka till!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 14:49:45 följande:

Nu har jag fått svar. Det är ett universitet (av 3) som gjort undantag för mig. Jag har mejlat dem och frågat om jag behöver ladda upp anställningsbevis. Jag söker på högskoleprovet och kommer vara i samma kategori som alla andra som söker på högskoleprovet de med tillräckligt många poäng går alltså inte före mig enda skillnaden är att jag inte kan söka på betyg alls. 

Det var ju trist att det inte var som jag skrev. Tydligen gäller det bara oss som hoppat av gymnasiet, det är både märkligt och orättvist kan jag tycka🤷?♀️

Men bra att ett universitet gjorde undantag för dig. Var det SU? Hoppas det är utbildningen du helst vill gå och att du ligger bra till med HP. Har du kollat hur mycket det låg på förra året?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 16:24:28 följande:
    Vadå huvudsaken är att du kommer in någonstans? Man pluggar väl bara om man verkliten vill gå det och bli något av det? Onödigt att slösa CSN lån annars på det
    Men gud vad du håller på Ts kanske är intresserad av flera olika program, hon kanske vantrivs på jobbet, resväg osv..Finns väl nån anledning till att man kan söka flera val.
  • Anonym (Lisa)

Kan ni inte sluta leta problem hela tiden? Om man inte kan glädjas för Ts tycker jag man kan sluta ifrågasatta precis allting..

• Anonym (Lisa)

Så roligt att höra, grattis!!

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?