Inlägg från: Anonym (Hoppas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Anonym (Jessica) skrev 2024-05-06 19:33:02 följande:
    Jag skrev så för du inte verkar orka läsa till en kurs så du har grundläggande behörighet 
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-06 19:33:13 följande:

Hur ska du orka läsa vidare då

När har jag skrivit att jag inte orkar det? Du har hittat på det helt själv det har inget med mig att göra. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (D) skrev 2024-05-06 19:58:30 följande:

Vet inte riktigt om du kan byta ut vad som helst, men den lokala kursen borde du ju kunna byta ut. Ska faktiskt själv försöka förstå lite mer vad man kan byta ut för att hjälpa sonen inför gymnasievalet, men i hans fall handlar det om att han nog vill läsa Matte 5, entreprenörskap och Engelska 7, och eventuellt kunna räkna bort filosofi och psykologi som ingår som lokala kurser på det naturprogrammet han funderar på om han får bättre betyg i extrakurserna. Han kommer alltså ha mer än normalt antal poäng i slutändan.

En fördel med Engelska 7 är ju att det ger meritpoäng också. 

Jag tror det är en helt annan sak om man tentar upp och om man byter ut på gymnasiet. Psykologi 1 är en nationell kurs inte en lokal. 

Hoppas det går bra för din son! 

• Anonym (Hoppas)
    EnAnonumius skrev 2024-05-06 20:15:12 följande:
    Ursäkta?

Detta är från din trådstart citerar dig och dina egna ord:

"
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:00:51 följande:
    Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

(slut på citatet)

Sedan så frågar jag dig. Hur kunde du få 1.4 på högskoleprovet, när du inte förstår en sådan enkel sak som ett påtalande?  Jag påtalade för dig att det finns en anledning till att det då heter grundläggande behörighet.

Av någon märklig anledning så verkar det ju passerat milsvid högt över ditt huvud vad innebörden av "grundläggande behörighet" betyder överhuvudtaget.

Nu är det så att man kan komma in utan grundläggande behörighet, det är ingen åsikt utan så det fungerar. Du tycker det är fel, du har rätt till din åsikt men det har inget med verkligheten att göra. 

Kollade också upp om man kunde byta ut ämnen och det verkar man inte kunna. 

https://www.studentum.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=68601&subjectid=

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:27:10 följande:
    Nja, våra svar baserar sig på det som står på antagning.se

Att olika universitet tar in folk utan grundläggande behörighet är olika de enskilda universiteten och inget som står på antagning.se, så våra fel är inte felaktiga. Hade du däremot skrivit rätt info i trådstarten hade du fått andra svar. 

antagning.se står det att man kan komma in utan grundläggande behörighet. 

https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/

Vilken info i min trådstart är fel? 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:28:21 följande:
    Ja, man kan byta ut ämnen. 
    Har du en källa på det? 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:30:22 följande:
    Nej, alla information fanns inte i trådstarten. Att du fått undantag från grundläggande behörighet (tillsammans med flera andra) stod inte med. 

Alla svaren du har fått utgår från antagligen.se och är helt korrekta. 

Många svar inklusive ditt sa att det inte fanns några som helst undantag det är fel. 

Har du någon källa på att man får byta ut kurser? 

• Anonym (Hoppas)
    EnAnonumius skrev 2024-05-06 20:38:05 följande:
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:57:41 följande:
    Enligt antagningsservice kan man göra det.  
    Du kanske skall börja med att lära dig att läsa och förstå vad som står på antagningsservice så du kunde skiva en begriplig TS i stället för att sitta fräsa gnälla åt folk som svara helt i analogt med vad du faktiskt skriver i din TS.

Det finns flera som svarat i denna tråden som har gått på högskola/universitet som du har fräst och gnällt på när de svarar bara för att de svara i helt analogt med din TS.

Men för att gå vidare. De flesta hade nog förestått dig bättre om du hade använt rätt utlåtande, som man kan också se via antagningsservice vad det är.. D.v.s "reell kompetens"..

Ja det går att ansöka via s.k "Reell kompetens". Dock ger det inget meritvärde, och de som har grundläggande behörighet prioriteras alltid.

Att man gått på högskola eller universitet gör inte att man har kunskap om nuvarande regler kring grundläggande behörighet. 

Jag har ingen som helst aning om jag fått undantag pga reell kompetens det är inget jag ansökt om. Och faktum är att det folk svarat i tråden är fel att jag inte gav ett lätt googlat ord ändrar inte på det. Man kan få undantag från grundläggande behörighet. 

Har du källa på att de med grundläggande behörighet alltid prioriteras? 

EpicF skrev 2024-05-06 20:35:24 följande:
    Har du ett fullständigt gymnasiebetyg eller ett samlat betygsdokument? Det är skillnad på det. 

I samlat bettygsdokumnet kan byta ut kurser men har du ett fullständigt gymnasiebetyg kan du det inte eftersom du då gått ett specifikt programm. 

Jag antog att du hade ett samlat betygsdokument eftersom du inte fullfört gymnasiet. 

Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg. Det står i trådstarten att jag gått gymnasiet men fick väldigt många IG. 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:36:01 följande:
    Se svaret ovan. 

Jag hittar ingen länk som ger svar på det. 
    EpicF skrev 2024-05-06 20:37:20 följande:
    Eftersom det generellt inte finns något utantag från Grundläggande behörighet. Vilket är helt korrekt. 

Att endel lärosäten har undantag är specifikt för just sw lärosäten och inget som står på antagning.se 
    Det står på antagning.se jag har länkat dit. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:56:01 följande:
    Då kan du inte byta ut kurser.
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 20:50:06 följande:

Att man gått på högskola eller universitet gör inte att man har kunskap om nuvarande regler kring grundläggande behörighet. 

Jag har ingen som helst aning om jag fått undantag pga reell kompetens det är inget jag ansökt om. Och faktum är att det folk svarat i tråden är fel att jag inte gav ett lätt googlat ord ändrar inte på det. Man kan få undantag från grundläggande behörighet. 

Har du källa på att de med grundläggande behörighet alltid prioriteras? 

Du kunde ha angivit i trådstarten att du har fått undantag från grundläggande behörighet för specifika lärosäten. 

Det finns alltid utantag, men generellt så kommer man inte in utan grundläggande behörighet. 

De med grundläggande behörighet prioriteras just för att de har grundläggande behörighet. 
    Har du någon källa på att de prioriteras? 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 21:03:02 följande:
    Uppfyller du kraven för reell kompetens: 

Lägst betyget E alternativt Godkänt i

Svenska/Svenska som andra språk 1 + 2 + 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B 

Engelska 5 och 6 eller Engelska A

Matematik 1a, 1b eller 1c  eller Matematik A 

Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2  eller Samhällskunskap A

samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.

Arbetslivserfarenhet kan till exempel vara:
    Anställning
    Eget företag
    Vård av barn eller annan person
    Värnpliktstjänstgöring

Man kan söka om prövning av reell kompetens om man inte uppfyller alla kraven. 
    Ja, det gör jag. Jag har som sagt gått gymnasiet och tentat upp alla kurser utom matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?