EpicF skrev 2024-05-07 19:32:29 följande:
Så varför då göra prövning om två veckor?
Sedan är inte betygskvoten en "egen urusel kategori". Det är de flesta kommer in.
Varför inte? Prövningen är betald och jag är ledig den dagen. Ett tips är att läsa vad jag skriver. De som TENTAT upp betyg är en egen kategori som INTE är samma som de som inte läst upp något.
EpicF skrev 2024-05-07 19:30:20 följande:
Nej, men man får intrycket av att du tror det.
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev däremot att de med grundläggande behörighet i form av betygs(poäng) går faktiskt före eftersom de söker i två olika kvoter. De har lättare att komma in.
Sedan är det oftast de med betyg som är de flesta som kommer in och inte de med HP ( ed eller utan grundläggande behörighet/betyg).
Konstigt att du får det intrycket då jag uttryckligen skrivit gång på gång att reglerna är lika för alla.
Att söka i två kvoter är inte samma som att gå före. Att gå före skulle innebära att samtliga behöriga kom in först och jag fick en plats om det förmodan blev en över. 30% kommer in med högskoleprov på den här utbildningen och jag har 0,4 över vad som krävdes förra året.
EpicF skrev 2024-05-07 19:27:16 följande:
Ja, om man vill slösa pengar för att "se hur det är upplagt och vad som krävs" så gör man det.
Man kan dock få tag i övrningsprov för att också få se hur det är upplagt och vad som krävs, helt gratis (om man går på komvux, men ska gå att få även om man inte går.på komvux).
Du måste ha missat att jag skrev att man var tvungen att anmäla sig i januari.