Inlägg från: Anonym (Vinterfors) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vinterfors)

PCO:s, får numera egen ägglossning efter 30 års ålder

Hej!

Jag har PCOS och fick normal cykel vid 30, trots skydd så fick vi precis ett plus på stickan. Så blir en liten sladdis nu som är beräkand på nyårsafton. Så tror chansen ökar för oss med PCO att blir gravida vid högre ålder, jag är 35 idag. GladLite pepp till er andra som funderar på att försöka med en graviditet trots PCO. 

• Anonym (Vinterfors)
    Bunny s skrev 2024-05-14 11:31:34 följande:
    Hej! Så roligt att du skriver och berättar. 
    Jättegrattis till dig!! I vilken vecka är du? 

Jaa,  jag märkte också att något händer där vid 3å ca. 
    Har haft 3 cykler nu den ppiller stopp (men bara ett förösk, senaste cykeln). 30,30,32 blev cyklarna så det känns ju ändå lovande! 

Häftigt och kul med en oplanerad graviditet och en sladdis. I vilken ålder är dina/ditt andra barn? 
    Tack Glad Känns lite overkligt allt, vecka 8 gick jag precis in i och tagit massa gravtester under tiden för har varit svårt att tro det. Syskorna är 13,10 och 8 år. Oplanerat men så roligt nu när chocken har lagt sig Glad
  • Anonym (Vinterfors)
    Bunny s skrev 2024-05-17 09:53:08 följande:
    Wow! Vad spännande. 4e barnet alltså 😍
    Är det samma pappa eller är du i en ny relation? 😊
    Trodde du att du var klar med barn innan du insåg att du råkat bli gravid igen? 

Åh vad skönt att du redan gått in i vecka 8. Känns ju mer och mer lovande för varje vecka. 
    Vad har du för syntom då? 
    Förstår att du testar hej vilt 🤣

Ska du göra något tidigt ultraljud eller avvaktar du tills det blir kub? 

Vet barnen något om det här eller väntar ni tills det är mer safe?
    Japp 4e barnet med samma pappa. Jag var helt klar med småbarnslivet, vilket vi båda var men min man blev överlycklig och jag i chock men ju mer vi landade i det känns det såå roligt att få uppleva allt igen. 

Upplever inte denna graviditet alls likt mina tre tidigare. Så börjar bli orolig att det kanske är två små. Så ska boka ett ultraljud hos en privat barnmorska så jag får lite svar. 
    Vet inte om vi med PCO släpper fler ägg ju äldre vi blir för att hinna klart innan klimakteriet så vet inte om risken finns.? Bara en tanke jag hade då jag bara haft ägglossning ca 1 gång per år innan 30. 

Väntar att berätta tills ultraljudet är klart och vi vet att allt ser bra ut och hur många innan vi berättar för syskonen 😊
  • Anonym (Vinterfors)
    Bunny s skrev 2025-01-31 09:33:23 följande:
    Hej! Hur går det för dig med graviditeten? 😃
    Hej!

Såg din fråga nu 3 månader senare 😊. Graviditeten gick bra och vår lilla kille kom några dagar innan jul så han är snart 5 månader. Vilken skillnad att få smått när man är över 30, njuter av mammaledigheten på ett helt annat sätt och mer trygg i mig själv som förälder. 

Hur har det gått för dig? 
  • Anonym (Vinterfors)
    Bunny s skrev 2025-05-13 10:23:10 följande:
    Hej! 
    Stort grattis till din son! Vad härligt att höra att allt gick bra och att du njuter av livet med din lille 😍
    Hur tycker du att det känns med sömnbristen och sådär som äldre? 

Vi la ner snabbt för att jag fick kalla fötter. Så jag har funderat mycket under tiden efter och känner att det var mycket rädslor som satte stopp. 
    Om några dagar har jag (troligen) min första ägglossning sen p-pillestopp och det blir vårt första försök.
    Det känns roligt och spännande och den här gången känner jag inte samma rädslor så nu kör vi på allvar 🥰
    Trots att det är mitt fjärde barn så kan jag inte jämföra tröttheten pga. Sömnbrist. Mina tre tidigare har sovit väldigt bra och varit vaken max 1-2 gånger per natt. Min fjärde däremot har varit vaken 1 gång i timmen första 8 veckorna sedan ca 4 gånger per natt fram tills för tre veckor sedan och nu är det ca 1-2 gånger. Men jag upplever trots det inte att jag är trött på samma sätt som förut, utan känner mig pigg och närvarande. Då det är en sladdis så får jag vila när han vilar då syskonen är äldre, annars hade det varit jätte jobbigt. Jag kände lite oro kring att både bli en äldre mamma och att skaffa en sladdis så förstår dig när du säger att du fick kalla fötter. Vår lilla var ju en överraskning så man kastades in i det. Men nu i efterhand så kan jag bara säga positiva saker om att skaffa en sladdis. 
Svar på tråden PCO:s, får numera egen ägglossning efter 30 års ålder